شمانیوز
شما نیوز

وام بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند | میزان وام بازنشستگان دو برابر شد

سازمان تامین اجتماعی برای امسال به بازنشستگان ۵۰۰ هزار فقره وام بازنشستگی ضروری پرداخت می‌کند. مبلغ هر فقره وام ۱۲ میلیون تومان است و بازپرداخت آن با نرخ ۴ درصد خواهد بود. متقاضیان دریافت این وام باید چگونه اقدام کنند؟

بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند | میزان وام بازنشستگان دو برابر شد

به گفته مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی، وام بازنشستگان، برای بازنشستگانی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشند، ارائه شده است. مبلغ های وام بازنشستگان برای مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری، متفاوت است. وام بازنشستگان کشور، برای فرزندان بازنشسنگان دانشجو نیز در نظر گرفته شده است. وام بازنشستگان برای دانشجویانی که فرزندشان در حین تحصیل دانشجویی می باشد، ارائه می گردد. افراد واجد شرایط وام بازنشستگان می توانند اقدام به ثبت نام در سایت کنند.

بر این اساس انتظار می‌رود که متقاضیان این وام بسته به اینکه عضو کدام کانون بازنشستگی هستند باید از طریق سایت اینترنتی همان کانون برای دریافت وام اقدام کنند.

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در هر جای کشور که یک فرمانداری باشد، دست کم یک شعبه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی هم هست، بازنشستگان باید براساس موقعیت محل سکونت خود در یکی از این کانون‌ها عضو شوند و بعد برای نام نویسی وام اقدام کنند.

در تقسیمات کشوری ایران تعداد ۴۶۹ فرمانداری وجود دارد و این یعنی مطابق صحبت‌های دهقان‌کیا، دست‌کم به همین تعداد کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشور وجود دارد.

احمد اسفندیاری با اشاره به جمعیت چهار میلیون نفر مستمری‌بگیری این سازمان، افزود: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از سال ۱۳۹۹ تغییراتی داشته و امضای تفاهم نامه‌ای با تکیه بر منابع داخلی سازمان و اعتبارات بانک رفاه کارگران در جهت هم‌افزایی و ایجاد تعامل بیشتر، زمینه‌ساز افزایش قابل توجه ظرفیت پرداخت تسهیلات به بازنشستگان شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی از آغاز فرایند پرداخت تسهیلات مالی ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی و افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مبلغ وام با افزایش ۷۰ درصدی به ۱۲ میلیون تومان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سازمان تأمین‌ اجتماعی، احمد اسفندیاری با اشاره به جمعیت چهار میلیون نفر مستمری‌بگیری این سازمان، افزود: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از سال ۱۳۹۹ تغییراتی داشته و امضای تفاهم نامه‌ای با تکیه بر منابع داخلی سازمان و اعتبارات بانک رفاه کارگران در جهت هم‌افزایی و ایجاد تعامل بیشتر، زمینه‌ساز افزایش قابل توجه ظرفیت پرداخت تسهیلات به بازنشستگان شده است.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار فقره تسهیلات به مستمری‌بگیران پرداخت شده است، تصریح کرد: در سال ۹۹ بیش از ۳۳۰ هزار تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران به مبلغ ۵ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات با مبلغ ۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

اسفندیاری ادامه داد: در سال جاری ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد و مبلغ این تسهیلات۱۲ میلیون تومان با اقساط ۲۴ ماهه و با کارمزد ۴ درصد خواهد بود. سهمیه‌های تخصیصی به کانون‌های بازنشستگان استان‌ها با توجه به تعداد بازنشستگان هر استان و اعضای کانون‌ها، تعیین و اعلام شده و اولین مرحله تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان ثبت‌نام شده توسط کانون‌های بازنشستگان پرداخت می‌شود.

 

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.وام ضروری بازنشستگان کشوری از ۱۲ میلیون به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت

مبلغ وام ضروری بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۱ از ۱۲ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته و به گفته‌ی مقامات صندوق، این وام به ۳۰۰ هزار نفر اعطا می‌شود.

ثبت نام اینترنتی این وام در اردیبهشت ماه انجام شده اما نتایج مشمولان پایان تیر اعلام می‌شود. اولین نوبت وام در مردادماه واریز می‌شود. پرداخت این وام در هشت نوبت صورت می‌پذیرد.

بررسی شرایط متقاضیان و شمول آن‌ها، هم‌اکنون توسط بانک عامل در حال بررسی‌ست.

از قرار، ۲۴ هزار نفرباقی مانده از ثبت نام کنندگان دوره قبل وام مشمول دریافت مبلغ ۱۵ میلیون تومانی هستند.

​ آخرین دوره ثبت نام وام ضروری۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد. تسهیلاتی که با نرخ سود ۴ درصد پرداخت می‌شود و اقساط بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است. اما پس از آن دیگر خبری از ثبت نام وام ضروری نشد. حالا برخی از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی ادعای ثبت نام دوباره این تسهیلات را مطرح کرده اند.

هنوز مشخص نیست که مدیران این بانک باز هم تسهیلات را در قالب ۱۲ میلیون تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا خیر. اما به نظر می‌رسد که مبلغ وام قرض الحسنه به علت محدودیت اعتبار کمتر از میزان وام مرابحه باشد.

اما بررسی سایت رسمی صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که همچنان درگاه وام ضروری بسته است و خبری هم ثبت نام وام ضروری۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی نیست.

البته به نظر می‌رسد که شکل گرفتن ادعای ثبت نام وام ضروری۱۲ میلیون تومانی به دلیل صحبت‌های اخیر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد باشد.

هفته قبل بود که خاندوزی اعلام کرد هیئت مدیره بانک صادرات با پیشنهاد او برای پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام قرض الحسنه و ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان وام مرابحه شش درصد موافقت کرده است.

طبق گفته وزیر اقتصاد، قرار است که این وام بدون ضامن به بازنشستگان کشوری پرداخت شود. البته او جزئیات بیشتری از این تسهیلات را اعلام نکرد و تشریح آن را به مدیران بانک صادرات واگذار کرد.

با این وجود هنوز مشخص نیست که مدیران این بانک باز هم تسهیلات را در قالب ۱۲ میلیون تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا خیر. اما به نظر می‌رسد که مبلغ وام قرض الحسنه به علت محدودیت اعتبار کمتر از میزان وام مرابحه باشد.در مورد زمان ثبت نام این وام نیز هنوز مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات جزئیاتی را منتشر نکرده اند، اما احتمالا در روزهای آینده ریز جزئیات این وام نیز اعلام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied