شمانیوز
شما نیوز

وام بازنشستگان

خبر خوش درباره وام بازنشستگان | وام چند میلیونی بازنشستگان با سود ۴ درصد

صندوق بازنشستگی کشوری برای حضور بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش این صندوق در مراسم اربعین حسینی، تسهیلات ۴ میلیون تومانی ارائه می‌کند.

خبر خوش درباره وام بازنشستگان | وام چند میلیونی بازنشستگان با سود ۴ درصد

سازمان تامین اجتماعی از افزایش 70 درصدی وام بازنشستگان و مستمر بگیران خبر داد. شرایط دریافت وام بازنشستگان در سال 1401 چگونه است. وام بازنشستگان تامین اجتماعی از 7 میلیون به 12 میلیون تومان رسیده است. واریز وام بازنشستگان و مسمتر بگیران چند ماهی است که آغاز شده است. وام بازنشستگان 6 مرحله ای است. 

در ادامه خدمات زیارتی صندوق بازنشستگی کشوری برای حضور بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش این صندوق در مراسم اربعین حسینی، «ارائه تسهیلات ۴ میلیون تومانی ویژه اربعین» به سایر خدمات این صندوق شامل برپایی موکب، اسکان بازنشستگان و خانواده آنان و برنامه‌های فرهنگی اضافه شد.

این اعتبار با بازپرداخت یک ساله و کارمزد ۴ درصد، در دو شکل به متقاضیان ارائه شده و بازپرداخت این تسهیلات یک ماه پس از پرداخت از حقوق فرد بازنشسته کسر خواهد شد.

بر این اساس، در حالت نخست، بازنشستگان می‌توانند از طریق تور تعریف شده در سامانه خاتم تور شرکت پرشین گلف به نشانی www.khatamtour.com در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شرکت کنند؛ که در این صورت ابتدا مبلغ ۴ میلیون تومان از کل هزینه تور کسر شده و مبلغ باقیمانده باید به صورت نقدی توسط متقاضی به شرکت پرداخت شود.

در حالت دوم نیز بازنشستگان پس از انجام سفر و حضور در مراسم اربعین حسینی، با بارگذاری مدارک و مستندات از جمله مستندات ثبت نام در سامانه سماح و همچنین تصویر گذرنامه ممهور به مهر خروج از مرز‌های تعیین شده در سامانه‌ای که متعاقبا اعلام خواهد شد، نسبت به دریافت تسهیلات مالی اقدام کنند.

بازنشستگان می‌توانند در صورت تمایل تا روز چهارشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۱ برای ثبت درخواست امکان استفاده از سایر خدمات ایام اربعین صندوق بازنشستگی کشوری نیز از طریق سامانه مربوطه در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir اقدام کنند.

بانک رفاه کارگران از اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی برای سفر‌های عتبات عالیات خبر داد.

تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۲ میلیون تومان و به بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که قصد سفر عتبات عالیات را دارند، پرداخت می‌شود.

بانک رفاه کارگران از اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی برای سفر‌های عتبات عالیات خبر داد.

بنابر اعلام بانک رفاه این تسهیلات در قالب همکاری مشترک بانک رفاه کارگران، سازمان تأمین‌اجتماعی، کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و سازمان حج و زیارت، به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، این تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۲ میلیون تومان و در مرحله اول به تعداد ۲۰ هزار فقره به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی که قصد سفر عتبات عالیات را داشته باشند، پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است، بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط می‌توانند برای بهره‌مندی از این تسهیلات، پس از ثبت‌نام در سامانه‌های سازمان حج و زیارت، به کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور مراجعه کنند.

 مراحل وام بازنشستگان به صورت زیر است:

۱. مراجعه بازنشسته متقاضی به کافی‌نت و ثبت‌نام در سامانه های حج و زیارت و دریافت رسید ثبت تام

۲. مراجعه به کانون بازنشستگی و دریافت معرفی نامه به بانک

۳. مراجعه به بانک

براساس اعتباراتی که جداگانه هرکدام از این دو صندوق برای مستمری بگیران خود کنار گذاشته‌اند، پیش بینی می‌شود که در ماه‌های باقیمانده از سال جاری به ترتیب حدود ۳۰۰ هزار کارمند بازنشسته و نیز حدود ۴۰۰ هزار کارگر بازنشسته این تسهیلات را دریافت کنند.

اما در این میان شروطی وجود دارد که امکان دسترسی به این تسهیلات را برای متقاضیان متفاوت می‌کند.

به طور مثال در سازمان تامین اجتماعی، مستمری بگیران بالای ۷۰ سال سن یا کسانی که حساب واریزی حقوق بازنشستگی آن‌ها در بانکی غیر از بانک رفاه است، نمی‌توانند مانند سایر کارگران بازنشسته برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

در این خصوص، اما راهکار‌هایی هست که می‌تواند مشکل این دو گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی را برای دریافت وام ضروری حل کند.

در خصوص بازنشستگانِ متقاضی که از هر حیث شرایط لازم برای ثبت درخواست وام ضروری دارند، اما سن آن‌ها بالای ۷۰ سال است، مقررات ناظر بر پرداخت وام ضروری بازنشستگی راه حلی را پیش بینی کرده است.

مطابق این راه حل، کافی است متقاضی بالای ۷۰ سال سن، ضامنی قابل وثوقی را به بانک معرفی کند تا بتواند وام ضروری خود را دریافت کند.

البته درحالتی که سن بازنشسته متقاضی کمتر از ۷۰ سال باشد نیازی به معرفی ضامن و بانک رفاه به اعتبار مستمری که قرار است ماهانه واریز شود، وام را پرداخت می‌کند.

دلیل ایجاد این محدودیت، بالا بودن احتمال فوت شخص وام گیرنده در سنین بالای ۷۰ سال است. از آنجا که بعد از فوت، احتمال قطع مستمری به دلیل نبودن بازماندگان سببی یا نسبی وجود دارد، بانک سعی می‌کند تا از طریق ضامن معتبر ریسک‌های احتمالی را کاهش دهد.

بازنشستگانی که در بانک رفاه حساب ندارند، چه باید بکنند؟

اما در مورد آن گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق ماهانه آن‌ها به حساب بانکی غیر از بانک رفاه واریز می‌شود نیز مقررات موجود راه حلی پیش بینی کرده است.

این افراد کافی است تا با مراجعه به یکی از شعب یا کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی به صورت رسمی درخواست واریز حقوق بازنشستگی را به حسابی فعالی در یکی از شعب بانک رفاه ارائه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied