شمانیوز
شما نیوز

مجموعه مهمونی

پشه ممنوع‌ التصویر شده است | داد مخاطبان از نبود پشه مهمونی درآمد

سرپرست معاونت کاربران ساترا درباره شائبه ممیزی کاراکتر «پشه» توضیح داد که غیبت پشه به دلیل برنامه کاری کاظم سیاحی صداپیشه آن در محصولی دیگر بوده است و به زودی به این مجموعه بازمی‌گردد.

پشه ممنوع‌ التصویر شده است | داد مخاطبان از نبود پشه مهمونی درآمد

مجموعه «مهمونی» به کارگردانی ایرج طهماسب از جمله آثار شبکه خانگی است که از فروردین ماه پخش آن آغاز شد و همچنان هر هفته یک قسمت از آن عرضه می‌شود.

پشه و بچه از شخصیت‌های این مجموعه هستند که هم در این مدت به کاراکترهایی محبوب بدل شده‌اند و هم حاشیه‌هایی را هر از گاهی رقم زده‌اند. از جمله حاشیه‌های شخصیت «پشه» همان جمله معروف او «بده بزنیم» است که با نقدها و تحلیل‌های مختلفی هم همراه شده و برخی در مذمت آن گفته‌اند و برخی از این انتقادات این شائبه را به وجود آورد که قرار است این کاراکتر با ممیزی‌هایی مواجه شود.

مجموعه مهمونی

امروز بعد از غیبت دو جلسه‌ای کاراکتر پشه برخی از رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که این کاراکتر ممنوع التصویر شده است.

محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی درباره ممیزی این کاراکتر و اینکه ساترا در این باره دخالتی داشته است یا خیر بیان کرد: بر اساس گفت و گویی که با آقای حسام‌پور معاون پایش و نظارت ساترا داشتم غیبت پشه در دو قسمت اخیر سریال مهمونی، هیچ ارتباطی با ساترا ندارد.

وی افزود: بر اساس پیگیری که از طریق دیگری انجام دادم مطلع شدم این موضوع به دلیل برنامه کاری کاظم سیاحی در محصولی دیگر بوده است که همین امر باعث شده است او نتواند در دو قسمت اخیر حضور پیدا کند و پشه به برنامه مهمونی باز خواهد گشت.

مجموعه مهمونی

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در مجموعه‌های عروسکی، عروسک‌گردانان هستند. این هنرمندان هرگز دیده نمی‌شوند و صدای‌شان شنیده نمی‌شود، به همین دلیل سهم بسیارشان در جان‌بخشی به شخصیت‌های عروسکی فراموش می‌شود. محمد لقمانیان یکی از عروسک‌گردان‌های مجموعه محبوب «مهمونی» است که با حرکت دست‌هایش شخصیت‌های «قیمه»، «روح» و «پشه» را زنده کرده است. او پیش از این در مجموعه «کلاه قرمزی» عروسک‌گردان «فامیل دور» بوده، به جای شخصیت بچه صحبت کرده و همچنین کارگردانی برنامه طنز «شوخی شوخی» را نیز در شبکه۳ در کارنامه خود دارد. لقمانیان در فضای مجازی هم با عروسک «لقمه» که طبق گفته خودش کاریکاتوری از اوست، مشهور است. به بهانه «مهمونی» با این هنرمند درباره همکاری با این مجموعه و حرفه عروسک‌گردانی گفت‌وگو کردیم.

مجموعه مهمونی

در مجموعه‌ای مانند «مهمونی» که چندین شخصیت دارد، این که هر هنرمندی عروسک‌گردان کدام شخصیت باشد، بر اساس چه معیار و ملاکی تعیین می‌شود؟

نه تنها در این برنامه، در کارهای دیگر هم خود کارگردان متناسب با شناختی که از دست و طبیعت عروسک‌گردان دارد، عروسک‌ها را در ذهنش مدیریت می‌کند، اِتود می‌زند و عروسک‌ها را می‌سپارد به دست افرادی که مدنظرش هستند. بعضی همکاران ما انرژی‌شان موقع گرداندن عروسک بیشتر و دست‌شان سریع‌تر است، بعضی همکاران هم هستند که کمی لطیف‌تر و آرام‌تر عروسک‌گردانی می‌کنند، همه این‌ها به فیزیولوژی آن هنرمند و کاراکتر درونی‌اش وابسته است و کارگردان بسته به نوع کاراکترهایی که عروسک‌ها ایجاد می‌کنند یا شخصیتی که صداپیشه‌ها برای‌شان خلق کردند، انتخاب‌ها را انجام می‌دهد.

یعنی از ابتدا عروسک‌گردانی شخصیت «قیمه»، «روح» و «پشه» پیشنهاد شد و شما هم پذیرفتید؟

بله. گاهی اوقات هم مثلا یک عروسک می‌آید و عروسک‌گردان‌ها به صورت داوطلبی امتحان می‌کنند، گاهی هم این طور است که هر عروسکی که می‌آید همه امتحان می‌کنند. در کار آقای طهماسب این طور است، همه صداپیشه‌ها چندین‌بار به جای شخصیت صحبت می‌کنند و عروسک‌گردانان هم جاهایشان عوض می‌شود و عروسک را می‌گیرند تا این که کارگردان متوجه می‌شود عروسک به دست کدام عروسک‌گردان بیشتر می‌نشیند و با صدای چه صداپیشه‌ای بیشتر جور می‌شود.

مجموعه مهمونی

در «مهمونی» عروسک‌گردان سه شخصیت هستید، طبیعتا نوع عروسک‌گردانی هر شخصیت با توجه به ویژگی‌های او متفاوت است، از این تفاوت و سختی‌ها بگویید.

تقریبا سخت است اما چون این کار تخصص، حرفه و شغل ماست، می‌توانیم از هم تفکیک بدهیم و حرکت مختص هر کاراکتری را دربیاوریم، همه این‌ها با تمرین و تمرکز اتفاق می‌افتد. البته گاهی به علت تعدد کاراکتر یا نبود شرایط، عروسک‌گردان اصلی به ناچار عروسک را به همکار دیگرش می‌دهد تا او را هدایت کند. بعضی اوقات هم این عروسک‌ها را به کمک همکاران دیگرمان می‌گرفتیم، به عنوان مثال اگر جایی من عروسک‌گردان «قیمه» هستم و دارم «پشه» را هم عروسک‌گردانی می‌کنم، خب قاعدتا «قیمه» را می‌دادم به یکی از همکارانم و خودم «پشه» را حرکت می‌دادم. این کار متناسب با شرایط و اهمیت موضوعی که هر کاراکتر دارد، انجام می‌شود.

با توجه به تاثیر امکانات و شرایط بر کیفیت کار عروسک‌گردان، این امکانات در «مهمونی» چطور بود؟

همیشه دکورها متفاوت هستند. مثلا اگر پشت صحنه کار خانم برومند «شهرک کلیله و دمنه» را نگاه کنید، دکور بالاتر از سطح زمین است و عروسک‌گردانان ایستاده عروسک‌گردانی می‌کنند و امکان بیشتری برای حرکت دارند. در دکورهایی که اصولا آقای طهماسب استفاده می‌کنند، چون بیشتر لوکیشن‌ها در منزل و خانه است، نمی‌توانند کل دکور را روی سطح قرار بدهند و از کف زمین استفاده می‌کنند، قاعدتا همه چیز کوتاه‌تر می‌شود و عروسک‌گردان باید بنشیند یا بخوابد و عروسک‌گردانی کند. این سختی‌ها در کار وجود دارد اما همان طور که گفتم ما چون عادت داریم و قِلق‌هایش را می‌دانیم، برای‌مان زیاد سخت نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی