شمانیوز
شما نیوز

تعویض شناسنامه

شرایط تعویض شناسنامه | نکات مهم از عکس‌دار کردن شناسنامه | تجدید شناسنامه این افراد ضروری است

شناسنامه یکی از مهمترین اسناد هویتی در ایران است، اما این سند هویتی از چه زمانی باید عکس دار شود و یا اینکه چه زمانی دوباره عکس آن تعویض شود؟

شرایط تعویض شناسنامه | نکات مهم از عکس‌دار کردن شناسنامه | تجدید شناسنامه این افراد ضروری است

شناسنامه یکی از مهمترین اسناد هویتی در ایران است، اما این سند هویتی از چه زمانی باید عکس دار شود و یا اینکه چه زمانی دوباره عکس آن تعویض شود؟

شناسنامه یکی از اسناد هویتی در ایران است که سازمان ثبت احوال کشور موظف است آن را برای هر شهروند ایرانی صادر کند.

نخستین شناسنامه ایرانی (که در آن زمان سجلد نامیده می‌شد) در دوران قاجار و در تاریخ ۳ دی ۱۲۹۷ برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» صادر شد.

شناسنامه

اطلاعات درج‌شده در شناسنامه شامل:اطلاعات مربوط به صاحب سند: نام و نام خانوادگی و (جنسیت)، عکس اسکن شده، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد: روز، ماه و سال در هجری شمسی و هجری قمری، محل تولد: شهرستان، بخش، دهستان (شهر/روستا)، نام پدر و نام مادر، شماره شناسنامه یا کارت ملی پدر و مادر، محل تولد پدر و مادر، محل مخصوص ثبت ازدواج و طلاق و مشخصات همسر، نام فرزندان و مشخصات آن‌ها، و وفات صاحب شناسنامه است.

شناسنامه همه افرادی که به سن ۱۵ سال تمام می رسند، باید عکس دار شود

برابر ماده ۳۶ قانون ثبت احوال کشور، شناسنامه های افرادی که به سن ۱۵ سال تمام می رسند باید ملصق به عکس همان سال صاحب آن شود.

شناسنامه اولیه باید در سی سالگی تمام با عکس همان سال صاحب آن تجدید شود صاحب شناسنامه پس از رسیدن به سن سی سال مکلف است ظرف یکسال برای تجدید آن مراجعه کند.

چه افرادی می توانند برای درخواست تعویض شناسنامه اقدام کنند؟

هر یک از اشخاص شامل :اشخاص ۱۵ سال به بالا، افراد کمتر از ۱۵ سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای افراد ۱۵ تا ۱۸ سال تمام و

 سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت ویا با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات ثبت احوال، نسبت به تنظیم و امضاء برگ درخواست تعویض شناسنامه اقدام کنندبه ارائه درخواست تعویض شناسنامه اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز:

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه شامل : ارائه اصل شناسنامه، دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام، نام خانوادگی)، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل صدور) در ظهر آن(پشت عکس)، اصل و تصویر مدارک عکس دار از قبیل (معرفی نامه عکس دار از مؤسسات آموزشی دولتی، کارنامه عکس دار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا) و شناسنامه برای عکس دار کردن باید تعویض شود.

شناسنامه

نکاتی برای حفظ و نگهداری شناسنامه

- از آنجائیکه شناسنامه منحصرا مطابق مندرجات سند سجلی صادر خواهد شد، باید دقت کرد که هنگام دریافت شناسنامه تعویض شده آن را به دقت مطالعه و چنانچه نواقصی مشاهده شد از دریافت آن تا رفع مغایرت خودداری شود.

- شناسنامه اشخاص باید در سن سی سالگی تمام با عکس همان سال صاحب آن تجدید (تعویض) شود.

- از آنجائیکه شناسنامه سند هویت اشخاص است برای حفظ حقوق خود به دقت از آن نگهداری کنید.

- ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه تحت هر شرایطی ممنوع است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied