شمانیوز
شما نیوز

رویارویی ایران- آمریکا

رویارویی ایران- آمریکا در «نقطه صفر»

آمریکایی‌ها در تابستان سال گذشته به احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام امیدوار بودند در این مورد باید به متن پیشنهادی که توسط اتحادیه اروپا تهیه شده بود، مورد استقبال ایران و آمریکا قرار گرفت.

رویارویی ایران- آمریکا در «نقطه صفر»

آمریکایی‌ها در تابستان سال گذشته به احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام امیدوار بودند در این مورد باید به متن پیشنهادی که توسط اتحادیه اروپا تهیه شده بود، مورد استقبال ایران و آمریکا قرار گرفت. آمریکا که منتظر یک سیگنال و چراغ سبز از سوی تهران بود تا متن توافق احیا کند ولی هیچ خبری از طرف ایرانی نشد. قطعنامه که در جریانش از ایران خواسته شد تا در باب ذرات ادعایی اوارنیوم در سه سایت اعلام نشده با نهاد ناظر همکاری داشته باشد.

حالا ناظران پیش‌بینی می‌کنند، واکنش تهران به کنش شورای حکام باعث شتاب بیشتر به سوی گریز هسته‌ای می‌شود. این موضوع در کنار گزاره‌هایی چون ناآرامی‌ها در ایران و ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، عصر تازه از رویارویی میان ایران و غرب را تعریف کرده است؛ تحولی دراماتیک که پیشتر در سایه حمله روسیه به اوکراین و افزایش رقابت ها میان واشنگتن و پکن و توقف مذاکرات 18 ماهه هسته ای قرار داشت.

نشریات آمریکایی معتقدند که امید جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ( برجام)، توافقی که «دونالد ترامپ» در می 2018 از آن خارج شد، کاملا از بین رفته است. رایزنی‌‎های هسته‌ای غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن ماه سپتامبر متوقف شد و حالا دولت بایدن به جای فرصت‌سازی برای از سرگیری رایزنی‌ها، دور تازه‌ای از تحریم‌ها را به بهانه ناآرمی‌های داخلی در ایران و فروش ادعایی پهپاد به روسیه علیه تهران اعمال کرده است.

از همین رو، آنگونه که گروهی از مقام‌های دولت بایدن مدعی شدند در جلسه‌‎های امنیت ملی آمریکا درباره ایران، استراتژی مبتنی بر گفتگو با ایران برای احیای برجام دیگر در اولویت نیست و به جای آن محور اصلی رایزنی‌ها، تلاش برای تضعیف برنامه هسته‌ای ایران است و قطع زنجیره ادعایی ارسال سلاح  به مسکو را نشانی‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied