شمانیوز
شما نیوز

تفاوت جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی

برخی افراد بینی ای استخوانی با پوستی نازک دارند و برخی هم بینی ای گوشتی با غضروفی بزرگ. هر دو گروه ممکن است از شکل و اندازه ی بینی خود ناراضی و به همین دلیل مایل به انجام جراحی زیبایی بینی باشند.

تفاوت جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی

به گزارش شمانیوز: برخی افراد بینی ای استخوانی با پوستی نازک دارند و برخی هم بینی ای گوشتی با غضروفی بزرگ. هر دو گروه ممکن است از شکل و اندازه ی بینی خود ناراضی و به همین دلیل مایل به انجام جراحی زیبایی بینی باشند.

در ادامه درباره ی انواع بینی، ویژگی های آن ها و جراحی بینی صحبت خواهیم کرد.

انواع بینی

تقسیم بندی های مختلفی برای بینی وجود دارد. برخی افراد بینی ها را بر اساس نژاد و قوم تقسیم بندی می کنیم و برخی هم بر اساس نوع بافت و غضروف به ۲ دسته ی استخوانی و گوشتی.

جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی

دسته بندی بینی ها به استخوانی و گوشتی، تقسیم بندی علمی ای نیست اما پزشکان از این اصطلاحات برای برقراری بهتر رابطه با بیماران استفاده می کنند.

اصلی ترین تفاوت میان بینی های گوشتی و استخوانی، ضخامت پوست بینی است. بینی گوشتی پوست ضخیمی دارد و بینی استخوانی پوست و لایه ی چربی ای نازک تر. بینی گوشتی شکل پذیری بیشتری دارد و کوچک کردن بینی استخوانی راحت تر است. برای انجام عمل زیبایی بینی، به هر دوی این ویژگی ها نیاز است. جراح باید بتواند اندازه ی بینی را کوچک کند که کار ساده تری است، اما شکل دادن به نوک بینی کار دشوارتری محسوب می شود.

ویژگی های بینی استخوانی

بینی استخوانی پوست نازکی دارد که به جراح کمک می کند به استخوان بینی به خوبی شکل دهد. به طور کلی، بینی استخوانی ۳ ویژگی اصلی دارد:

برآمدگی روی پل بینی

پوست نازک و منعطف

بافت و غضروف سفت

ساختار بینی، ۳ لایه ی اصلی دارد. اولی، یک لایه ی ماهیچه ای نازک است که به قسمت تحتانی بینی متصل است. دومی، یک لایه ی استخوانی – غضروفی است و سومی، لایه ای که مخاط درون قسمت داخلی بینی را می پوشاند.

همانطور که پیش تر اشاره شد، جراحان زیبایی بینی ها را بر اساس نوع بافت و غضروف به ۲ دسته ی استخوانی و گوشتی تقسیم می کنند. یعنی تفاوت آن ها در بافت و غضروف آن ها است. در بینی های استخوانی غضروف مقاومت بیشتری دارد و در بینی های گوشتی مقاومت کمتر. بینی استخوانی اغلب انحراف و قوز بیشتری در قسمت پل دارد.

رشد بیش از حد غضروف بینی ممکن است به دلیل عوامل ارثی یا شکستگی بینی بر اثر حوادث باشد. همین رشد زیاد غضروف بینی دلیل ایجاد بینی استخوانی است. گاهی به دلیل صدمات دوران کودکی، شکل بینی تغییر چندانی نمی کند، اما با بزرگ شدن کودک شکل بینی تغییر می یابد. اصلی ترین کار جراح زیبایی در رابطه با بینی استخوانی، حذف قوز آن است. جراح شکل بینی را به بهترین حالت ممکن درمی آورد.

جراحی بینی استخوانی

در جراحی بینی استخوانی، جراح اندازه ی بینی را که شکل خمیده ای دارد، تغییر می دهد. جراحی بینی استخوانی به دلیل پیچیدگی کمتر، نتیجه ی بهتری در مقایسه با بینی گوشتی دارد. هر چه پوست نازک تر و غضروف سفت تر باشد، نتیجه ی حراحی بهتر خواهد بود.

در جراحی بخش هایی از استخوان و غضروف برداشته می شود و اندازه ی سوراخ های بینی متناسب با دیگر اجزای صورت تنظیم می شود. جراح قوز بینی را با استفاده از ابزارهای مخصوص از میان می برد.

بینی گوشتی

گرفتن نتیجه ی خوب از جراحی بینی گوشتی دشوارتر از بینی استخوانی است و به جراح بسیار مجربی نیاز دارد.

بینی گوشتی برخلاف نام آن، گوشت یا ماهیچه ی زیادی در خود ندارد. اصلی ترین ویژگی های آن عبارتند از:

پوست ضخیم و چرب با منافذی بزرگ

نوک بینی پهن

تیغه ی بینی نازک

پهن تر بودن قسمت تحتانی بینی

ضعیف تر بودن غضروف بینی

بلند بودن طول تیغه ی بینی از نیم رخ

انواع بینی گوشتی و جراحی آن ها

بینی گوشتی خود به ۲ دسته تقسیم می شود:

بینی گوشتی با منافذ پوستی بزرگ و غدد چربی پُر کار

بینی گوشتی با غدد چربی کم کار

بینی گوشتی با منافذ پوستی بزرگ و غدد چربی پر کار

بعضی بینی های گوشتی منافذ پوستی بزرگ و غدد چربی پُر کاری در زیر پوست دارند. این افراد پوست چربی دارند و به آن ها توصیه می شود با استفاده از لیزر یا رژیم غذایی کم نمک، پوست خود را لایه برداری کنند. جراح معمولاً به بیمار پیشنهاد می کند تا ۶ ماه پس از شروع درمان های کنترل چربی، برای انجام جراحی صبر کند.

بینی گوشتی با غدد چربی کم کار

برخی افراد با بینی گوشتی و غدد چربی کم کار، بینی قرمز رنگی دارند. برای جراحی این نوع بینی، جراح با استفاده از استخوان و اسکلت محکم زیر پوست ضخیم بینی، شکل زیباتری به بینی می دهد. گاهی هم جراح پوست بینی و غضروف را به هم نزدیک تر می کنند تا بافت اضافه و ترشحی در نوک بینی به وجود نیاید.

جراحی بینی گوشتی

روش های جراحی قدیمی برای بینی های گوشتی مؤثر نبود، چون بعد از مدتی غضروف به شکل قبلی خود بازمی گشت. امروزه اما احتمال بازگشت شکل غضروف یا افتادگی بینی نزدیک به صفر است چون کار تقویت غضروف همزمان با شکل دهی به ساختار بینی انجام می شود. در تکنیک های جدیدتر، جراح غضروف را از وسط تیغه به نوک بینی می برد تا غضروف نوک بینی محکم شود.

در جراحی بینی گوشتی، حفظ تناسب چهره اهمیت بیشتری دارد، چون اگر بینی خیلی کوچک یا انحراف آن به میزان قابل توجهی بیشتر شود، ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی شود.

همانطور که پیش تر اشاره شد بینی گوشتی پوست ضخیم، غدد چربی و غضروف ضعیفی دارد. این ساختار شکننده، جراحی بینی گوشتی را حساس تر می کند. به همین دلیل است که از بیمار خواسته می شود بعد از جراحی مدت زمان بیشتری در مقایسه با بینی استخوانی، به بینی خود چسب بزند. یک چالش دیگر جراحی بینی گوشتی، بهبود شکل نوک بینی است.

مزایا و معایب جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی همچون شمشیری دو لبه است. از یک سو، پوست ضخیم آن عیوب ساختار بینی را می پوشاند و از سویی دیگر، دوران ریکاوری طولانی تری دارد. اما ناامید نشوید. با یک جراح مجرب می توانید به نتایج خوبی دست یابید.

جراح هنگام شکل دهی به نوک بینی از ماده ی مخصوصی برای پُر و محکم کردن آن استفاده می کند؛ در غیر اینصورت، ممکن است نوک بینی بعد از جراحی دفرمه شود. این ماده ممکن است یک ایمپلنت یا از خود بافت باشد. برای این کار گاهی از غضروف گوش هم استفاده می شود. پوست ضخیم بینی گوشتی ناهمواری استخوان بینی را می پوشاند. اما در بینی استخوانی، به دلیل نازک بودن پوست بینی، هر ناهمواری ناچیزی قابل مشاهده است.

تکنیک های جراحی بینی گوشتی

برای اثربخشی بیشتر جراحی بینی گوشتی از تکنیک های ویژه ای استفاده می شود:

پیوند غضروف: از آنجایی که بینی گوشتی پوست ضخیمی دارد، بهتر است از پیوند غضروف استفاده شود تا نوک و پل بینی مشخص شود.

کاهش چربی موجود در قسمت بافت نرم: چربی هایی که در قسمت بافت نرم بینی، به ویژه نوک آن وجود دارد باید به شکل ماهرانه ای کاهش یابد تا بینی ویژگی های خود را بهتر نشان دهد.

کاهش نسبی در انداره ی بینی: اگر فاصله ی میان پوست و اسکلت بینی بیش از اندازه باشد، احتمال ماندن جای زخم جراحی یا ایجاد چربی اضافه بالا می رود، امری که باعث دفرمه شدن بینی می شود.

تقویت ساختاری بینی: پوست ضخیم به دلیل وزن بالاترش به ساختار قوی تری نیاز دارد. به همین دلیل، جراح تناسب صحیحی میان اندازه ی بینی و ساختار آن ایجاد می کند. بعد از بازگرداندن پوست بینی به محل طبیعی اش، تقویت ساختار کمک می کند پوست بهتر قرار گیرد.

به طور کلی، جراحی بینی گوشتی به مهارت و تجربه ی زیادی نیاز دارد، چرا که درک مناسب جراح از اندازه ی مناسب بینی برای دستیابی به نتیجه ای رضایت بخش ضروری است.

جراحی بینی گوشتی پیچیدگی بیشتری دارد

بیشتر تلاش های جراحان در جراحی بینی گوشتی معطوف به تغییر شکل غضروف و استخوان بینی است تا بتوانند به ساختار بینی شکل دهند. از سویی دیگر، کیفیت و ضخامت بینی عوامل تعیین کننده ای در نتیجه ی جراحی هستند، به همین دلیل نتیجه ی نهایی جراحی بعد از جمع شدن بافت نرم پوست به سمت ساختار بینی قابل مشاهده است، امری که ماه ها ممکن است زمان ببرد.

بعد از جراحی بینی گوشتی برای مشاهده ی نتیجه ی نهایی، بهتر است چند هفته یا حتی چند ماه، تا از میان رفتن کامل ورم و کبودی ناشی از جراحی صبر کنید.

آیا بینی گوشتی بعد از جراحی به حالت اول بازمی گردد؟

از میان رفتن ورم و کبودی ناشی از جراحی در بینی گوشتی بیشتر از بینی استخوانی طول می کشد اما برخلاف باور عمومی، بینی گوشتی بعد از جراحی به حالت اول خود بازنمی گردد. میزان موفقیت جراحی بینی گوشتی در زنان بیشتر از مردان است.

به طور کلی، کسانی که بینی گوشتی دارند باید انتظارات واقع بینانه ای از جراحی بینی خود داشته باشند، چون ممکن نیست همان نتیجه ی بینی استخوانی را از جراحی بینی بگیرند.

در جلسات پیش از جراحی، جراحان به بیماران می گویند که بهتر است انتظار یک بهبود ۴۰ تا ۷۰ درصدی از جراحی بینی خود داشته باشند، اما افراد دارای بینی استخوانی به نتیجه ی بهتری دست می یابند.

مراقبت های پس از جراحی بینی گوشتی

بعد از جراحی باید به سفارش های جراح به دقت عمل کنید:

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش ورم و کبودی

مصرف به موقع داروهای تجویز شده

مصرف داروهای ضد سرماخوردگی برای جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از تشکیل یک پوست جدید و دستیابی به نتیجه ای بهتر در دراز مدت، معمولاً لازم است چسب های بینی را به مدت دست کم ۲ ماه روی بینی خود نگه دارید. برای برخی بیماران، تزریق کورتیکواستروئید به بالای نوک بینی تجویز می شود تا از ضخامت پوست کاسته شود. این تزریق توسط جراح صورت می گیرد و ممکن است لازم به تکرار چندین باره ی آن باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied