شمانیوز
شما نیوز

فواید انار

۷۰ مهم ترین فواید انار برای سلامتی و درمان+ 8 مضرات انار

خواص انار موضوع این نوشتار را تشکیل می دهد.

۷۰ مهم ترین فواید انار برای سلامتی و درمان+ 8 مضرات انار
خوردن انار ، میوه‌ی قرمزی که آب‌میوه‌ها و محصولات زیبایی زیادی از آن تولید می‌شود، با آن طعم ترش و شیرین‌اش بسیار لذت‌بخش است! این میوه قدرت دارویی نیز دارد و همین آن را در سراسر جهان و به خصوص نزد طرفداران سلامتی مشهور کرده‌است. در این نوشتار به تفصیل به مهم ترین خواص انار و سپس به جدی ترین مضرات انار پرداخته می شود.

 

انار، خواص بسیاری برای سلامتی دارد. این میوه، سرشار از مواد مغذی است که سلامت ما را بهبود می‌بخشد. جدول تغذیه‌ای انار در این‌جا آمده است:

 

انرژی ۲۸۵
انرژی (کیلوکالری) ۶۸
پروتئین (گرم) ۰.۹۵
فیبر رژیمی کل (گرم) ۰.۶
ویتامین A (واحد بین‌المللی) ۰
تیامین (ویتامین B1) ( میلی‌گرم) ۰.۰۳
ریبوفلاوین (ویتامین B2) (میلی‌گرم) ۰.۰۳
نیاسین (ویتامین B3) (میلی‌گرم) ۰.۳
ویتامین B6 (میلی‌گرم) ۰.۱۱
ویتامین C (میلی‌گرم) ۶.۱
ویتامین E (میلی‌گرم) ۰.۵۵
کلسیم (میلی‌گرم) ۳
فسفر (میلی‌گرم) ۸
آهن (میلی‌گرم) ۰.۳
پتاسیم (میلی‌گرم) ۲۵۹
منیزیم (میلی‌گرم) ۳
زینک (میلی‌گرم) ۰.۱۲
سلنیوم (میکروگرم) ۰.۶
 

 

در این نوشتار ۷۰ دلیل ( فواید و خواص انار ) می‌بینید که چرا باید انار را به فهرست خریدتان اضافه کنید:

 

۱: ناتوانی جنسی را از بین می‌برد
انار حوای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ریسک تصلب شرایین یا ناتوانی جنسی را از بین می‌برد.

 

خواص انار ۲: التهاب را کاهش می‌دهد
انار غنی از ویتامین ث است که به درمان التهاب و همین‌طور آسم، سرفه، گلودرد و خس‌خس کمک می‌کند.

 

۳: جلوی آسیب به سلول‌ها را می‌گیرد
از آن‌جایی که این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است، رادیکال‌های آزاد را راحت‌تر از بین می‌برد. اگر این رادیکال‌های آزاد درون بدن شما باقی بمانند، به سلول‌های‌تان حمله خواهند کرد و به آنها آسیب وارد خواهند کرد. برای رها شدن از شر رادیکال‌های آزاد یا باید مرتب این میوه را بخورید یا آب آن را بنوشید.

 

 ۴: کم‌خونی را درمان می‌کند
زمانی که مقدار فراوانی انار می‌خورید، به دلیل مقادیر بالای آهنی که در این میوه وجود دارد، هموگلوبین در خون افزایش می‌یابد، بنابراین به درمان کم‌خونی کمک می‌کند.

 

خواص انار ۵: علیه آرتروز مبارزه می‌کند
انار می‌تواند ابتلا به آرتروز را عقب بیندازد، به ویژه زمانی که آن را به صورت روزانه مصرف کنید. با خوردن این میوه استحکام استخوان‌های‌تان افزایش می‌یابد و بنابراین عملکرد بهتری خواهید داشت و دیگر بابت این بیماری نگران نخواهید بود.

 

۶: از ایجاد پلاک روی دندان‌ها پیشگیری می‌کند
برای محافظت از دندان‌های‌تان در برابر ایجاد پلاک، روزی یک لیوان آب انار بنوشید.

 

خواص انار ۷: اشتها را افزایش می‌دهد
اگر به دنبال خوراکی خوشمزه‌ای هستید که سبب تحریک اشتهای‌تان شود، انار گزینه‌ی خوبی است به خصوص برای بچه‌ها! می‌توانید قبل از غذا به آنها آب انار بدهید تا از خوردن غذا آن لذت ببرند.

 

۸: به فرآیند گوارش کمک می‌کند
اگر همیشه با حرکت‌ روده‌هایتان مشکل داشته‌اید، باید این میوه را مرتبا مصرف کنید. این میوه آنزیم‌های متنوعی دارد که می‌تواند کمک‌تان کند حالت تهوع، بواسیر، دیسانتری، و هضم‌ناپذیری‌ در شما پایان پذیرد و حتی انگل‌های روده‌ای را می‌کشد.

 

خواص انار ۹: اسهال را درمان می‌کند
برای کسانی که شکم‌شان شل کار می‌کند، انار می‌تواند تعداد دفعات رفتن به دستشویی را کم کند یا حتی اسهال را متوقف کند.

 

 ۱۰: جلوی آلزایمر را می‌گیرد
هرچند آلزایمر در افراد سالخورده شایع است، اما با خوردن انار بیش‌تر می‌توانیم از وقوع زودهنگام آن پیشگیری کنیم. همچنین، به کسانی که آلزایمر دارند، گفته می‌شود که از فواید این میوه بهره ببرند زیرا کمک می‌کند که پیشرفت بیماری کند شود. قدرت تحلیلی نیز افزایش می‌یابد، بنابراین عزیزانی که مبتلا به این بیماری هستند می‌توانند کارهای‌شان را بهتر انجام دهند.

 

خواص انار ۱۱: فشار خون را در حالت نرمال نگه می‌دارد
مصرف هر روزه‌ی انار به کسانی که فشار خون بالا دارند کمک می‌کند که تا ۵% فشارشان کم شود. این میوه به کاهش نوسانات فشار خون نیز کمک می‌کند.

 

۱۲: سلامتی شریان‌ها را بهبود می‌دهد
مصرف روزانه‌ی انار‌ جلوی ایجاد توده را در جایی که باکتری در شریان ساکن است، می‌گیرد. این امر باعث می‌شود سالم‌تر و رها از باکتری باشند.

 

۱۳: علیه بیماری‌های قلب و عروق مبارزه می‌کند
از آن‌جایی که انار‌ حاوی خواصی است که فشار خون را کاهش می‌دهد، با مصرف بیش‌تر آن می‌توانید از بیماری قلبی جلوگیری کنید. به علاوه انار‌ حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان است که لیپوپروتئین کم‌چگال یا کلسترول بد را کاهش می‌دهد و در عین حال سبب ایجاد کلسترول خوب می‌شود. این مزایا منجر به داشتن قلبی سالم‌تر می‌شود و بنابراین می‌توانید از شر بیماری‌های قلبی عروقی رها شوید.

 

 ۱۴: با سرطان مبارزه می‌کند
انار‌ نه تنها جلوی بیماری‌های قلبی‌عروقی را می‌گیرد بلکه به لطف ویتامین‌های ث، آ و آنتی‌اکسیدانی که دارد، می‌تواند ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کم کند. زمانی که همه‌ی این‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند به آسانی با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند؛ بنابراین سلول‌های‌تان آسیب نخواهند دید. سرطان پستان، سرطان پروستات، و سرطان ریه، از جمله سرطان‌هایی هستند که انار می‌تواند به مبارزه با آنها کمک کند.

 

۱۵: با دیابت می‌جنگد
چند مطالعه ثابت کرده‌اند که چه‌طور آب انار‌ می‌تواند بیماران مبتلا به دیابت را کمک کند. این خاصیت انار‌ به دلیل توانایی آن برای کاهش کلسترول بد و حذف توده‌های چربی از شریان‌ها است. مصرف انار‌ حتی به میزان کم، می‌تواند ریسک دیابت را به کمک آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک کاهش دهد.

 

خواص انار ۱۶: وزن را کنترل می‌کند
این مورد، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که بسیاری از آدم‌ها طرفدار انار هستند. اگر مراقب وزن‌تان هستید، به طور مرتب انار‌ بخورید تا چند کیلو کم کنید.

 

۱۷: گلودرد استرپتوکوکی را درمان می‌کند
انار دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای است که عفونت‌ها را دور از بدن نگه می‌دارند. خواص قابض در این میوه می‌تواند بافت‌های بدن را فشرده کند، و به این ترتیب به کاهش تورم در گلو کمک می‌کند. برای انجام این درمان فقط یک انار و مقداری آب تمیز نیاز دارید.

 

مواد لازم:
– یک انار
– یا آب انار با شکر کم‌تر و اورگانیک
– ۳ تا ۴ فنجان آب

 

روش انجام کار:
– در ابتدا، انار را پوست بکنید و پوست‌های آن را بردارید.
– سپس، پوست انار را به مدت دست کم ۱۵ دقیقه در ۳ تا ۴ فنجان آب بجوشانید.
– شما باید این دمنوش را بنوشید یا می‌توانید با استفاده از این محلول دست کم به مدت ۳۰ ثانیه غرغره کنید.
– شما می‌توانید نوشیدن دمنوش انار یا عمل غرغره با این محلول را در حدود ۳ بار در روز تکرار کنید.

 

 ۱۸: انار سبب سقط جنین می‌شود
با توجه به آزمایشات امروزی، انار دارای اثرات ضد بارداری است. مواد موجود در این میوه که رحم را منقبض می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد خطر جدی از جمله سقط جنین شوند اگر در همان مراحل اولیه‌ی بارداری انار مصرف شود. این خواص منقبض‌کننده به بیش‌ترین میزان در دانه‌های انار یافت می‌شود. بنابراین اگر دانه‌های انار را در روزهای اولیه بارداری بخورید، خطر سقط جنین را افزایش خواهید داد. در دوران باستان، دانه‌های انار به عنوان یک داروی طبیعی برای سقط جنین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

خواص انار ۱۹:  ادرار مکرر را متوقف می‌کند
ابتدا دانه‌های چند انار را از داخل آن بیرون بیاورید. بعد، آب دانه‌ها را بگیرید. حالا این آب را بلافاصله بنوشید شما باید ۱ تا ۲ فنجان آب انار به طور روزانه مصرف کنید.

 

۲۰:  درد گلو را تسکین می‌دهد
خواص قابض و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. برای انجام این درمان، می‌توانید دمنوش انار یا آب انار را غرغره کنید یا بنوشید.

 

مواد لازم:
– ۳ تا ۴ فنجان آب
– ۱ انار

 

روش انجام کار:
– ابتدا، انار را پوست بکنید و سپس پوست‌های آن را بردارید.
– بعد، پوست‌های انار را با آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید (توجه داشته باشید که زمان و مقدار آب می‌تواند بنا بر ترجیح شما تنظیم شود)
– در نهایت، دمنوش را بنوشید، یا می‌توانید با آن دست کم در ۳۰ ثانیه غرغره کنید.
– این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا گلودردتان را از بین ببرید.

 

شما می‌توانید از قبل پوست انار جمع کنید و آن را در آفتاب خشک کنید، و بعد آنها را در یک ظرف دردار و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. به این ترتیب، هر زمان که بیمار شدید، پوست انار در دسترس دارید.

 

علاوه بر این، شما می‌توانید ۳ بار در روز با آب انار غرغره کنید یا آن را بنوشید. اگر وقت زیادی برای تهیه‌ی دمنوش ندارید، نوشیدن آب انار یا غرغره کردن ۳ بار در روز نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. نکته‌ی مهم این است که شما باید آب انار ارگانیک را که شکر کم‌تری دارد تهیه کنید که می‌تواند سلامت شما را نیز بهبود بدهد.

 

۲۱: درد قفسه‌ی سینه را درمان می‌کند
در ابتدا با استفاده از یک غذاساز، نصف فنجان دانه‌ی انار را له کنید. با استفاده از یک صافی اب آن را بگیرید و سپس کمی آب به آب انار اضافه کنید. این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز بخورید یا می‌توانید دانه‌های انار را به سالادتان اضافه کنید و بخورید.

 

خواص انار ۲۲: حرارت بدن را کاهش می‌دهد
روزی یک لیوان آب انار بنوشید تا دمای بدن‌تان کنترل کنید و آن را به طور طبیعی در سطح ثابتی نگه دارید. شما همچنین می‌توانید یک لیوان آب انار مخلوط با ۲ قطره روغن بادام را هر روز صبح مصرف کنید.

 

۲۳: تب تیفوئید (حصبه) را درمان می‌کند
ابتدا با استفاده از یک غذاساز، آب انار تازه آماده کنید. پس از آن، عسل یا فلفل سیاه را برای رسیدن به نتایج بهتر به آب انار اضافه کنید. در نهایت این نوشیدنی را بخورید.

 

 ۲۴: سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
آب انار دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی قدرتمندی است که به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند. این میوه به طور قابل‌توجهی میکروب‌های داخل دهان را که باعث کرم‌خوردگی و عفونت استاف می‌شوند& از بین می‌برد. علاوه بر این، اثرات ضد میکروبی انار سبب شده که به طور موثری مانع از انتقال HIV شود.

 

۲۵: احتلام (خارج شدن منی در هنگام خواب) را درمان می‌کند
مصرف روزانه‌ی انار یکی از بهترین راه‌های کاهش احتلام است. شما می‌توانید انار را با قرار دادن آنها در زیر نور خورشید به مدت ۳ روز خشک کنید. سپس، آنها را خوب پودر کنید. حالا ۱ قاشق چایخوری از این پودر را با کمی عسل مخلوط کنید و بعد به مدت دو ماه یا بیش‌تر ۲ بار در روز این ترکیب را مصرف کنید.

 

خواص انار ۲۶: سنگ کلیه را درمان می‌کند
هم آب انار و هم دانه‌های آن حاوی خواص قابضی هستند که برای درمان سنگ‌های کلیه تاثیر زیادی دارند. برای درمان سنگ کلیه با استفاده از انار می‌توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

 

– یک لیوان آب انار تازه بنوشید و روزی یک انار بخورید. شما می‌توانید انار را با سالاد میوه ترکیب کنید.
– روش دیگر برای استفاده از انار جهت درمان سنگ کلیه این است که یک قاشق غذاخوری از دانه‌های انار را له کنید تا خمیری حاصل شود. شما باید این خمیر را با یک لیوان سوپ باقالی هندی به طور روزانه بخورید. باقالی هندی در بازارهای هند موجود است. این ترکیب به شما کمک می‌کند تا سنگ کلیه‌تان از بین برود.

 

۲۷: انار به بازسازی غضروف کمک می‌کند
آب انار به عنوان یک عامل مهار کننده‌ی آنزیم‌هایی که مسبب آسیب دیدن غضروف‌ها هستند، عمل می‌کند. بنابراین، مصرف آن برای افرادی که از آرتروز که در اثر تجزیه‌ی غضروف در مفصل رخ می‌دهد رنج می‌برند، به شدت توصیه می‌شود. بر طبق برخی مطالعات، آب انار بدون شکر باعث کاهش علائم آرتریت (التهاب مفاصل) و همچنین التهاب استخوان می‌شود. مصرف این نوشیدنی به طور منظم می‌تواند باعث پیشگیری از مشکلات نورولوژیکی مانند بیماری آلزایمر شود. علاوه بر این، آب انار همچنین برای از بین بردن سنگ کلیه و درمان اختلال نعوظ در مردان نیز مفید است.

 

۲۸: از شما در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند
خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی انار، استرس اکسیداتیو را از بین می‌برد و تأثیر زیادی بر روی سلامت استخوان‌ها دارد. بر اساس یک مطالعه که روی حیوانات صورت گرفت، تمام قسمت‌های این میوه‌ی آبدار، سبب افزایش استئوبلاست (استخوان‌ساز یا سلول‌های مسئول تشکیل استخوان) و کاهش حضور استئوکلاست (استخوان‌کاه یا سلول‌های مسبب تجزیه‌ی استخوان) می‌شود. محققان نتیجه گرفتند که تمام اجزای انار در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها مفید هستند. علاوه بر این عصاره‌ی انار یا آب آن نیز تاثیر زیادی بر روی پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت (آرتروز) دارد. عصاره‌ی انار به طور بالقوه در درمان «تحلیل رفتن استخوان مرتبط با این اختلالات» موثر است.

 

خواص انار ۲۹: ترشحات واژن را درمان می‌کند
به مدت یک ماه هر روز آب یک انار تازه را بگیرید و آن را بنوشید. یا، برگ انار و فلفل سیاه را با هم میکس کنید، سپس این ترکیب را با آب تمیز مخلوط کنید، ترکیب حاصل را صاف کنید، محلول به‌دست آمده را دو بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید. شما همچنین می‌توانید انار خشک را پودر کنید و سپس آن را با چند فنجان آب مخلوط کنید و به طور روزانه آن را مصرف کنید.

 

۳۰: ورم لوزه را درمان می‌کند
برای انجام این درمان، سه یا چهار فنجان آب تمیز را بجوشانید و سپس مقداری پوست انار را به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد و بعد محلول حاصل را روزی دو بار بنوشید.

 

۳۱: معده درد را از بین می‌برد
شما می‌توانید انار را به صورت روزانه بخورید تا خطر ابتلا به معده درد را کاهش دهد یا می‌توانید مقداری دانه‌ی انار را در یک فنجان ماست بریزید و لذت ببرید.

 

۳۲: سطح استرس را پایین می‌آورد
انار همچنین به کاهش استرس روانی کمک می‌کند. یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کوئین مارگارت نشان داد افرادی که آب انار مصرف کرده بودند سطح کورتیزول پایین‌تری داشتند. بنابراین، برای داشتن یک زندگی بدون استرس روزانه یک فنجان آب انار بنوشید.

 

خواص انار ۳۳: درد هموروئید را تسکین می‌دهد
در مرحله‌ی اول، یک فنجان پودر پوست انار را آماده کنید و سپس آن را با یک قوری آب تمیز مخلوط کنید. حالا مخلوط را بجوشانید. پس از آن، کمی صبر کنید تا خنک شود و بعد آن را بنوشید ترکیب حاصل را دو بار در روز مصرف کنید.

 

۳۴: بیماری ویتیلیگو را درمان می‌کند
تعداد زیادی برگ انار را آماده کنید و سپس آنها را ریز خرد کنید تا پودر شود. حالا چند قاشق غذاخوری از پودر انار را با یک فنجان آب مخلوط کنید و برای درمان بیماری ویتیلیگو ۲ بار در روز ترکیب حاصل را بخورید.
خواص انار ۳۵: درد کلیه را رفع می‌کند
شما می‌توانید یک لیوان آب انار را به طور روزانه بخورید یا دست کم روزی یک انار تازه مصرف کنید تا درد کلیه و عفونت کلیه را دور از خودتان نگه دارید. شما نباید به آب انار شکر اضافه کنید زیرا ممکن است به برخی از مشکلات بهداشتی منجر شود و سبب بدتر شدن علائم این اختلال شود.
۳۶: جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد
پوست انار، هنگامی‌که با آب لیمو مخلوط می‌شود، می‌تواند کمک‌تان کند که از شر جوش‌های سرسیاه خلاص شوید. برای استفاده از انار جهت از بین بردن جوش‌های سرسیاه می‌توانید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:
– ابتدا پوست انار را تفت بدهید.
– بعد، آن را آسیاب کنید تا پودر شود.
– مقدار کافی آب لیموی تازه را با پودر پوست انار مخلوط کنید تا خمیر صاف و یکدستی حاصل شود.
– حالا خمیر حاصل را روی جوش‌های سرسیاه بگذارید.
– پس از گذشت مدتی می‌توانید آن را با آب شستشو دهید.
– این روش برای درمان جوش‌های سرسیاه و جلوگیری از جوش‌های سفید، دمل و آکنه استفاده می‌شود.
۳۷: کک و مک را از بین می‌برد
شما باید آب انار بیش‌تری را در فهرست نوشیدنی‌های‌تان اضافه کنید زیرا این نوشیدنی از عناصر اکسیدکننده‌ای تشکیل شده که برای سلامتی و زیبایی پوست مناسب هستند. علاوه بر این، آب انار یکی از بهترین درمان‌های ملاسما (لکه‌های روی پوست) و کک و مک نیز است، که سبب سفید شدن پوست شما می‌شود.
خواص انار ۳۸: پوست آفتاب‌سوخته را درمان می‌کند
مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار فواید بسیار زیادی برای پوست در تابستان دارد. بنا به گفته‌ی دانشمندان دانشگاه ویسکانسین، مواد مغذی موجود در این میوه ممکن است به شما در محدود کردن آسیب پوست ناشی از اشعه‌ی UV و UVB کمک کند.
۳۹: انار تیرگی لب‌ها را رفع می‌کند
مصرف منظم انار سبب می‌شود که لب‌هایی صورتی‌تر داشته باشید. روش دیگر استفاده از انار جهت بهبود رنگ لب‌های این است که می‌توانید دانه‌های انار را له کنید و آب آن‌ را بگیرید. سپس آب انار را با کمی خامه مخلوط کنید. حالا ترکیب حاصل را روی لب‌های‌تان استعمال کنید.
خواص انار ۴۰: انار سلول‌های مرده‌ی پوست را از روی لب‌ها می‌زداید
سلول‌های مرده‌ی روی لب‌ها ممکن است باعث خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها شوند. برای حذف سلول‌های مرده، می‌توانید از اسکراب لب طبیعی ساخته شده از دانه‌های انار استفاده کنید. برای تهیه‌ی این اسکراب می‌توانید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:
– ابتدا، دانه‌های انار را خرد کرده و کمی خامه به آن اضافه کنید.
– سپس، این دو را خوب مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی لب‌ها بمالید.
– حالا به آرامی لب‌های‌تان را مالش دهید.
– در نهایت، برای شستشوی لب‌ها از آب ولرم استفاده کنید و بعد به آرامی لب‌ها را خشک کنید.
۴۱: به سفت شدن سینه‌های شل‌شده کمک می‌کند
دو بار در روز چند قطره روغن دانه‌ی انار را روی سینه‌های شل‌شده ماساژ دهید. روش دیگر این است که می‌توانید پوست انار را با چند قطره روغن خردل مخلوط کنید. سینه را با استفاده از ترکیب حاصل به صورت حرکات دایره‌ای به مدت حدود ۱۰ دقیقه ماساژ بدهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن این روش درمانی را هر روز تکرار کنید.
۴۲: سایز سینه را افزایش می‌دهد
آب انار بدون شکر افزوده را به صورت روزانه بنوشید تا مواد مغذی لازم جهت بزرگ شدن سایز سینه‌های‌تان را دریافت کنید. دقت کنید که از مصرف آب انار بسته‌بندی شده پرهیز کنید چرا که دارای مواد نگهدارنده و شکر افزوده است و مصرف آن هیچ فایده‌ای برای شما ندارد.
خواص انار ۴۳: موهای آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند
برای ترمیم موهای آسیب‌دیده، از روغن انار مخلوط با روغن ماکادمیا استفاده کنید. برای انجام این روش درمانی می‌توانید مطاق با دستورالعمل زیر پیش بروید
– ابتدا نصف فنجان روغن ماکادامیا را داخل یک کاسه بریزید.
– سپس ۱۰ قطره روغن انار به آن اضافه کنید.
– ترکیب این دو روغن را گرم کنید.
– بعد روغن را روی موهای‌تان بمالید.
– حالا موهای خود را بپوشانید.
– اجازه بدهید ترکیب روغنی به مدت حدود دو ساعت روی موهای‌تان بماند.
– در نهایت، آن را با آب شستشو دهید.
– این روش درمانی را دو بار در هفته دنبال کنید تا شاهد نتایج مثبتی باشید.
۴۴: ورم ارزنی (دانه دانه شدگی پوست) را درمان می‌کند
مقدار کافی آب لیمو و گلاب را به پودر پوست انار اضافه کنید تا یک خمیر آماده شود. خمیر حاصل را به آرامی روی مناطق آسیب‌دیده پخش کنید، اجازه بدهید به مدت چند دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید. این روش درمانی را چند بار در هفته تکرار کنید.
۴۵: روند پیری را کند می‌کند
مصرف انار به طور مرتب می‌تواند به کاهش سرعت روند پیری کمک کند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که خوردن یک لیوان از این آب‌میوه به جلوگیری از چروک شدن پوست کمک می‌کند. همچنین، اثبات شده‌است که آب انار اکسیداسیون DNA را کاهش می‌دهد.
خواص انار ۴۶: آکنه را از بین ‌می‌برد
برای خلاص شدن از شر آکنه، تمام چیزی که نیاز دارید پودر انار و آب لیمو است. برای این کار می‌توانید مطابق با دستور زیر عمل کنید:
مواد لازم:
– مقداری پوست انار
– یک قاشق چایخوری آب لیمو
روش انجام کار:
– ابتدا پوست انار را تفت بدهید.
– سپس آن را آسیاب کنید تا پودر شود.
– بعد، آب لیمو را به این پودر اضافه کنید.
– حالا، این دو را خوب مخلوط کنید تا خمیر صاف و یکدستی آماده شود.
– پس از آن، این خمیر را روی مناطق دارای آکنه استعمال کنید.
– اجازه بدهید خمیر به مدت چند دقیقه بماند.
– در نهایت، آن را با آب گرم شستشو دهید.
۴۷: جای زخم را از بین می‌برد
مصرف انار به بازسازی سلول‌ها در لایه‌های درم و اپیدرم پوست کمک می‌کند. این میوه قادر است روند بهبود را سرعت ببخشد. حتی روغن انار دارای مواد مغذی فراوانی برای پوست است که برای تقویت و بازسازی اپیدرم مفید هستند.
خواص انار ۴۸: سبب درخشان شدن پوست می‌شود
پودر پاپایای سبز، عصاره‌ی هسته‌ی انگور، و روغن هسته‌ی انگور را هر کدام به اندازه‌ی ۱ قاشق چایخوری آماده کنید. آنها را با ۲ قاشق چایخوری آب انار مخلوط کنید و سپس ترکیب حاصل را روی صورت استعمال کنید. اجازه بدهید ترکیب به مدت یک ساعت روی پوست‌تان بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.
یا می‌توانید صورت‌تان را تمیز کنید و سپس آب انار را با استفاده از یک توپ پنبه‌ای به طور مستقیم روی صورت بمالید.
۴۹: لکه‌های تیره‌ی پوست را برطرف می‌کند
خیلی ساده، هر روز انار بخورید یا آب انار بگیرید و به طور روزانه آن را بنوشید.
یا، آب انار را روی صورت‌تان استعمال کنید. اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد آن را با آب ولرم بشویید. این روش را به مدت چند ماه تکرار کنید.
۵۰: بافت پوست را بهبود می‌دهد
انار به افزایش عمر فیبروبلاست‌ها که مسئول تولید کلاژن و الاستین برای جلوگیری از چروک و سفت کردن پوست هستند، کمک می‌کند. هنگامی ‌که فیبرهای الاستین و کلاژن تجزیه می‌شوند، پوست شل می‌شود و در نتیجه چین و چروک روی پوست پدیدار می‌شود. انار برای پوست شما بسیار مفید است. خوردن یک لیوان از آب این میوه کمک می‌کند که پوستی زیبا و بدون نقص داشته باشید.
خواص انار ۵۱: از سرطان پوست جلوگیری می‌کند
آنتوسیانین‌ها و تانن‌های قابل هیدرولیز موجود در انار دارای خواص ضد تومور قوی و خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. هنگامی ‌که آب انار به طور مستقیم روی پوست استعمال می‌شود، آنتی‌اکسیدان پلی‌فنولی به نام اسید الاجیک موجود در این میوه توسعه‌ی سرطان پوست را مهار می‌کنند.
۵۲: پوست را هیدراته نگه می‌دارد
هنگامی ‌که پای هیدراته نگه داشتن پوست به میان می‌آید، آب انار یکی از گزینه‌های عالی است. نوشیدن آب انار یا استفاده از روغن انار روی رطوبت پوست را حفظ می‌کند و هر گونه خشکی و زبری پوست را از بین می‌برد.
خواص انار ۵۳: از ریزش مو جلوگیری می‌کند
مصرف آب انار معمولا به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند و به این ترتیب مانع از ریزش مو می‌شود. این تاثیر همچنین سبب می‌شود که موها ظاهری درخشان و سالم داشته باشند.
۵۴: وز موها را از بین می‌برد
برای درمان موهای خشک و وز، به آرامی روغن انار گرم را روی مو بمالید و قبل از شامپو کردن مو، اجازه بدهید روغن به مدت حدود ۶۰ دقیقه بماند. این روغن وز موها از بین می‌برد و موهای شما را مرطوب می‌کند. روش دیگر این است که می‌توانید چند قطره روغن انار را در دستان‌تان گرم کنید. سپس، آن را به طور مساوی روی موهای‌تان پخش کنید. این کار به شما کمک می‌کند که وز موها را از بین ببرید و بر درخشش موهای‌تان نیز بیفزایید.
خواص انار ۵۵: برای زنان باردار مفیدی است
مطابق با مطالعات انجام‌شده، مصرف انار در طول دوران بارداری می‌تواند خطر آسیب دیدن جفت را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه از آسیب دیدن جفت توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. و با توجه به این‌که انار به میزان زیادی فولات دارد، می‌تواند وضعیت سلامتی شما را در طول بارداری بهبود دهد و از بروز نقص در هنگام تولد جلوگیری کند.
دانه‌های انار همچنین می‌توانند آسیب مغزی را در نوزادان کاهش دهند. اما حتما در رابطه با این موضوع با پزشک‌تان صحبت کنید، چرا که ثابت شده‌است عصاره‌ی انار باعث ایجاد انقباضات رحمی در زنان باردار می‌شود. خوردن این میوه می‌تواند بهترین شیوه برای به دست آوردن فواید آن باشد.
دادن انار به زنان حامله با می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا نوزادانی سالم به دنیا بیاورند. البته مصرف این میوه در اواخر سه ماهه‌ی اول بارداری ریسک بالایی دارد. انار برای مادران جدید نیز فوایدی دارد – بر اساس برخی منابع، این میوه قادر است تولید شیر مادر را افزایش دهد. انار همچنین به عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی عالی خون عمل می‌کند.
گرچه شواهد محدودی وجود دارد، اما انار همچنین ممکن است ناباروری را در زنان درمان کند.
۵۶: سلامت زنان را در دوره‌ی قاعدگی بهبود می‌دهد.
مطالعات مقدماتی تأیید کرده‌اند که انار می‌تواند به درمان مکشل نامنظم بودن قاعدگی کمک کند. این میوه همچنین می‌تواند انقباضات رحم را تحریک کند و به نحوی سلامت رحم زنان را بهبود دهد. اما برای تأیید این نظریه مطالعات بیش‌تری مورد نیاز است.
و از آن‌جایی که انار غنی از فیبر است، می‌تواند به درمان عفونت قارچی نیز کمک کند. این میوه قارچ‌های مسئول بروز عفونت را از بین می‌برد و رشد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد. دوره‌های نامنظم قاعدگی نیز ممکن است ناشی از کم‌خونی باشد که در این صورت از آن‌جایی که انار غنی از آهن است، می‌تواند این مشکل را نیز درمان کنند.
خواص انار ۵۷: می‌تواند از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری کند
دانه‌های انار سبب کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شوند و درنتیجه به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک می‌کنند. ثابت شده‌است که مصرف منظم انار برای جلوگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی بسیار تاثیرگذار است.
همچنین ثابت شده‌است که این میوه برای محافظت از کبد در برابر بیماری زردی نیز موثر است.
۵۸: سطح قند خون را حفظ می‌کند.
اگر چه آب انار از فروکتوز تشکیل شده‌است، اما مانند سایر میوه‌ها سطح قند خون شما را افزایش نمی‌دهد. بر طبق برخی مطالعات، میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت که به مدت دو هفته آب انار مصرف کرده بودند، به میزان قابل‌توجهی افزایش نمی‌یابد.
خواص انار ۵۹: انگل را از بین می‌برد
چند تکه پوست درخت انار یا برگ آن را به یک فنجان آب تمیز اضافه کنید. سپس، آن‌ها را بجوشانید. وقتی به جوش رسید شعله را پایین بکشید و صبر کنید تا نصف آب اولیه باقی بماند. اجازه بدهید ترکیب خنک شود و سپس آن را سه بار در روز، با فاصله‌ی دو ساعت، مصرف کنید. حالا، چند میوه‌ی مسهل مانند موز یا آووکادو بخورید تا حرکات روده‌تان را آسان‌تر کنید. به مدت چند روز این روش درمانی را دنبال کنید.
توجه: هنگام استفاده از این دارو برای کودکان کم سن و سال، دوز را به ۱/۳ کاهش دهید.
خواص پوست انار
۶۰. پوست انار منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است
در مورد عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن چه اطلاعاتی دارید؟ آنتی‌اکسیدان‌ها تنها راه‌حل قوی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد هستند که به عنوان ریشه‌ی سرطان یا تومور به خوبی شناخته شده‌اند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جهت محافظت از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی بسیار مفید و موثر هستند.
۶۱. برای سلامت مغز مفید است
مطالعات اخیر همچنین نشان داده‌اند که پوست انار ممکن است یک غذای بالقوه برای مغز باشد، زیرا حاوی ترکیبات ارگانیک خاص است که با محافظت از عصب‌ها سلامت مغز را بهبود می‌دهد.
۶۲. در برابر عفونت‌ها از بدن محافظت می‌کند
واقعیت این است که پوست پوست انار حاوی عوامل ضد میکروبی فوق‌العاده قدرتمندی است؛ این ویژگی پوست انار به لحاظ علمی اثبات شده‌است.
خواص انار ۶۳. دارای خواص ضد سرطان است
مزایای انار برای سرطان چیزی نیست که کسی بتواند نسبت به آن شک و تردید داشته باشد. خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در پوست انار دلیل دیگری است مبنی بر این‌که عصاره‌ی آن ممکن است برای مبارزه با سرطان مناسب باشد.
۶۴. عوامل ضدباکتری و ضد قارچی دارد
همانطور که در برخی موارد قبلی ذکر شد، استفاده از پوست انار موثرترین راه برای مبارزه با عفونت ویروسی است. به این دلیل ساده که این ماده حاوی عوامل ضد باکتری و ضد قارچی فوق‌العاده قدرتمندی است.
۶۵. ممکن است به کاهش نشانه‌های مشکلات تنفسی کمک کند
آیا ریشه‌ی بروز مشکلات تنفسی را می‌دانید؟ خوب، پوست انار حاوی خواص ضد میکروبی فوق‌العاده قوی است که می‌توانند باعث کاهش علائم مشکلات و بیماری‌های تنفسی شوند.
۶۶. می‌تواند به عنوان دئودورانت بدن عمل کند
شما باید بدن خود را به طور منظم سم‌زدایی کنید. اگر چه محصولات زیادی برای سم‌زدایی بدن وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، اما پوست انار طبیعی‌ترین راه برای خارج کردن سموم و مواد زائد از بدن است. محتوای آنتی‌اکسیدانی این ماده به شما کمک می‌کند تا تمام سموم را از متابولیسم‌تان حذف کنید.
خواص انار ۶۷. از شوره‌ی سر جلوگیری می‌کند
اکثر مردم فراموش می‌کنند که شوره‌ی سر چیزی بیش از یک مشکل روی موها است. شوره‌ی سر در پوست کف سر ظاهر می‌شود و پوست سر هم به هر حال بخشی از پوست شما است که باید سالم بماند. خیلی ساده پوست انار را همراه با شامپو روی موها و کف سرتان استعمال کنید تا علل بروز شوره‌ی سر برطرف شود.
۶۸. منبع عالی ویتامین C است
پوست این میوه هم درست مانند گوشت آن، منبع عالی ویتامین C محسوب می‌شود. فقط با افزودن پودر پوست انار به مواد غذایی مختلف می‌توانید از تمام مزایای ویتامین C موجود در آن استفاده کنید.
خواص هسته انار
حالا که با ارزش‌های غذایی انار آشنا شدید، بهتر است با ما همراه باشید تا با هم برخی از خواص هسته انار برای سلامت انسان را با هم مرور کنیم.
۶۹. درمان بیماری کرمک
بیماری کرمک معمولا در کودکان دیده می‌شود و می‌تواند اختلالاتی را در رشد آنها به وجود آورد. درصورتیکه کودک شما به بیماری کرمک مبتلا شود، می‌توانید برای درمان این بیماری از هسته انار استفاده کنید. روش درمان بسیار آسان است. یک قاشق پودر هسته انار را در یک لیوان آب آناناس نارس بریزید، خوب مخلوط کنید و با شکم خالی میل کنید.
۷۰. درمان اسکوربوت
بیماری اسکوربوت یکی از علائم کمبود ویتامین C در بدن است. برای درمان این بیماری از انار تازه و هسته‌های آن استفاده کنید. دو عدد انار تازه رسیده و هسته‌های آن را بکوبید تا خوب نرم و له شود. سپس یک لیوان آب به آن اضافه کنید و این ترکیب را صاف کنید. با این آب دهان خود را غرغره کنید و آن را بنوشید. روزانه ۲ تا ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.
با وجود این مزایا، عجیب نیست که انار‌ به عنوان “ابرمیوه” شناخته شده‌است!
عوارض جانبی و مضرات انار چیست؟
به نظر می‌رسد که آب انار اگر به صورت خوراکی مصرف شود برای بسیاری از مردم بی‌خطر باشد. با این حال، برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به این میوه نشان بدهند.
ظاهرا عصاره‌ی انار، اگر به صورت خوراکی مصرف شود، هیچ خطری برای کسی ندارد. هرچند افرادی وجود دارند که حساسیت به این میوه از جمله تورم، خارش، تنگی نفس و آبریزش بینی را تجربه کرده‌اند.
و به نظر می‌رسد که انار هنگامی‌ که ساقه و ریشه‌ی آن را در مقادیر زیاد مصرف کنید، خطرناک باشد چرا که ریشه‌ی آن نوعی سم دارد. علاوه بر این انار می تواند عوارض جانبی و مضرات را به دنبال داشته باشد اگر بیش از اندازه و توسط  افراد دارای بیماری های خاص استفاده شود. در ادامه به این مضرات پرداخته می شود.
۱- بارداری و شیردهی
ظاهرا آب انار برای زنان باردار و شیرده بدون خطر است. با این وجود، شواهد کافی در مورد استفاده از انواع دیگر محصولات انار، از جمله عصاره‌ی انار وجود ندارد. اگر می‌خواهید از انار استفاده کنید، باید از آب آن هنگام شیردهی یا بارداری استفاده کنید. البته قبل از استفاده از آن، با پزشک‌تان مشورت کنید.
۲- فشار خون پایین
خوردن آب انار ممکن است کمی فشار خون را پایین بیاورد. مصرف آب انار می‌تواند احتمال افت فشار خون را در افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند افزایش بیابد.
۳- جراحی
انار ممکن است بر فشار خون تاثیر بگذارد. این امر ممکن است با کنترل فشار خون در طول و بعد از عمل جراحی تداخل ایجاد کند. به یاد داشته باشید که دو هفته قبل از عمل جراحی، نوشیدن انار را متوقف کنید.
۴. تاثیر آنزیم‌های انار
آنزیم‌های موجود در انار می‌توانند جلوی عملکرد برخی از آنزیم‌های کبدی را بگیرند. اگر برای اختلالات کبدی، داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از خوردن انار یا آب آن با پزشک مشورت کنید.

۵. قند بالا

انار، اگر چه برای جلوگیری از دیابت مفید است، ولی برای مبتلایان به دیابت یک غذای ممنوعه است، زیرا قند بالایی دارد.
۶. کالری بالا
اگر رژیم غذایی دارید و مراقب مصرف کالری خود هستید، از خوردن این میوه یا آب آن پرهیز کنید. انار، کالری غذایی که می‌خورید را بالا می‌برد و می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
۷. اختلالات گوارشی
مصرف بیش از اندازه این میوه باعث اختلالات متعددی می‌شود. برخی از این اختلالات شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی و اسهال هستند. اما این علائم معمولا پس از چند ساعت فروکش می‌کنند. مصرف بیش از اندازه انار می‌تواند لوله گوارشی را نیز تحریک کند.
۸. بروز علائم حساسیت یا آرژی
مصرف این میوه می‌تواند باعث بروز علائم حساسیتی شود. این علائم را در این‌جا آورده‌ایم:
– بلع دردناک
– راش
– کهیر
– ورم صورت
– سختی در تنفس
– درد و تورم دهان
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied