شمانیوز
شما نیوز

آلودگی هوا

کاهش عوارض آلودگی هوا با این میوه دم دستی!

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف روزانه سیب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد.

کاهش عوارض آلودگی هوا با این میوه دم دستی!

«نسرین یارگاری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آلودگی هوا یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از توسعه بیماری مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی ضروری است.

وی با توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب در شرایط آلودگی هوا، اظهار داشت: اثرات سلامتی ناشی از ذرات معلق می‌تواند از طریق دریافت مواد مغذی ضروری(مانند ویتامین های B، C و E) و اسیدهای چرب اشباع نشده(مانند امگا۳) کاهش یابد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آسم معمولا توسط آلودگی هوا تشدید می‌شود و دریافت آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش التهاب، کاهش علائم آسم و عملکرد ریه می شوند.

وی افزود: افزایش دریافت آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند استرس ناشی از ذرات معلق و التهاب در بیماری های التهابی مزمن را کاهش دهد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی و پرتقال سرشار از ویتامین C و جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات نیز دارای منابع ویتامین E هستند که مصرف آنها می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را به شدت کاهش دهد.

یادگاری افزود: اگر افراد به سبب شغلشان بیشتر در مواجهه با آلودگی هوا هستند، جذب این ویتامین می‌تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند، منابع مناسب ویتامین D هم مانند شیر، کره و زرده تخم مرغ باید در برنامه غذایی روزانه قرار گیرند.

مصرف غذاهای چرب در زمان آلودگی هوا می‌تواند باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی افراد در طول روز شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در این شرایط باید از تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابه های گازدار که باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شود پرهیز کرد.

یادگاری افزود: مصرف موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان زا هستند، برای ساکنان شهرهایی که هوای ناسالم دارد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: نوشیدن زیاد آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۹۷ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied