شمانیوز
شما نیوز

تاثیرات منفی استرس بر پوست و مو

بروز مشکلات پوستی به هنگام افسردگی می‌‌‌تواند شرایط دشواری را برای فرد ایجاد کند. مشکلات پوستی اغلب چالش برانگیزاند اما هنگامیکه به همراه افسردگی اتفاق بیفتند، می‌توانند شرایط غیرقابل کنترلی را برای فرد به وجود آورند.

تاثیرات منفی استرس بر پوست و مو

به گزارش شمانیوز: بروز مشکلات پوستی به هنگام افسردگی می‌‌‌تواند شرایط دشواری را برای فرد ایجاد کند. مشکلات پوستی اغلب چالش برانگیزاند اما هنگامیکه به همراه افسردگی اتفاق بیفتند، می‌توانند شرایط غیرقابل کنترلی را برای فرد به وجود آورند. مشکلات پوستی مانند افسردگی اغلب باعث بروز احساس ناراحتی، اضطراب، زود رنجی و عدم ارتباط با افراد جامعه می‌شوند. هنگامیکه شما مشکلات پوستی و افسردگی را به طور همزمان تجربه می‌کنید، احساسات بد و منفی از هر دوی آن‌ها به شما هجوم آورده و بر ذهن شما تأثیر می‌گذارند

تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست

کسی را نمی توان در این دنیا پیدا کرد که برای یک روز هم که شده در زندگی‌اش استرس و اضطراب را تجربه نکرده باشد.

استرس در زندگی هر فردی وجود دارد اما مشکلی نیست که قابل کنترل نباشد. استرس فقط روی اعصاب و روان‌تان تاثیر منفی نمی‌گذارد، بلکه متخصصان زیبایی معتقدند این لایه‌های درونی روانی می‌توانند زیبایی‌های شما را ازبین ببرند و عوارض ناگواری روی پوست و مو و حتی ناخن‌های شما بگذارند. با این حال اگر با مشکلات پوستی بی دلیلی مواجه شدید یا بیماری پوستی‌تان بدون هیچ علت خاصی عود کرد، بهتر است به یاد استرس بیفتید و پی آن را بگیرید که از کجا نشأت گرفته است.

استرس و افسردگی بیماری خاموشی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت و اگر فردی مشکوک به وجود این بیماری شد باید برای درمان آن اقدام کند؛ جالب است بدانید این بیماری تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند و از عوارض آن می‌توان به خشکی و التهاب پوست، سیاهی دور چشم، پیدایش چین‌وچروک پوست، افزایش جوش‌های صورت و بدن، افزایش ریزش مو و سفید شدن زودتر از موعد موها اشاره کرد.

کار کردن و داشتن تجربه‌های شخصی با افراد مختلف، این فرصت را به شما می‌دهد تا دریابید که یک سری از الگوهای فکری خاص “به‌ تدریج” به وجود آمده و رشد می‌کنند. همه افراد این تفکرات بد و منفی را بارها تجربه می‌کنند، اما اینکه تا چه‌اند ازه آن‌ها را کنترل می‌کنیم، بسیار حائز اهمیت است.

اگر به این افکار غلط اجازه دهیم که هر روز به ذهن ما هجوم آورده و به الگوی فکری ما تبدیل شوند، به مرور زمان به حقیقت نیز تبدیل خواهند شد. انحرافات شناختی در طول مراحل افسردگِی رخ می‌دهند و می‌توانند به احساسات شما لطمه وارد کنند.

آیا تا به حال خودتان را به خاطر یکی از ویژگی‌هایتان که دوست ندارید، سرزنش کرده‌اید؟

و آیا به‌تدریج متقاعد نشده‌اید، این تنها خصوصیتی نیست که در مورد خودتان دوست ندارید بلکه شما هر چیزی که مربوط به خودتان است و نشان می‌دهد که چه کسی هستید، دوست ندارید؟ این‌ها مثال‌هایی از انحرافات شناختی و تفکرات غیر واقعی و غلط هستند. هنگامی که این تفکرات غلط در ذهن شما رخنه کرده و شما باور می‌کنید که آن‌ها حقیقت دارند، ممکن است متحمل آسیب‌های احساسی جدی و سنگینی شوید.

تاثیر افسردگی بر پوست

استرس گاهی باعث وقوع رفتارهایی می‌شود که باعث بدتر شدن ظاهر بیماری پوستی است. در بررسی تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست باید گفت مثلا فرد مبتلا به جوش صورت در اثر استرس بیشتر جوشهای خود را دستکاری می‌کند. یا ضایعات پوستی خود را بیشتر خارش می‌دهد که باعث وقوع جوشگاه و گسترش بیشتر مشکل است.

مشکلات پوستی نیز مانند افسردگی می‌توانند مغز شما را فریب دهند تا مشکلات، بزرگتر از آنچه که هستند جلوه کنند. آیا تا به حال به خاطر پوستتان اذیت شده‌اید؟ به این خاطر که هرگز پوست خوبی نخواهید داشت؟ و اینکه شما همیشه در این زمینه شکست خواهید خورد؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که هیچکس شما را به خاطر وضعیت پوستتان دوست ندارد؟ و شما هرگز فرد مورد علاقه‌تان را به خاطر داشتن مشکلات پوستی پیدا نخواهید کرد؟ مشکلات پوستی می‌توانند منجر به تفکرات غلط شوند و هنگامیکه این تفکرات کنترل نشوند، برای همیشه باقی مانده و به الگوهای فکری غلط تبدیل می‌شوند.

نکته مهم این است که چطور این تفکرات غیر واقعی و غلط را تشخیص دهیم. تصور کنید که صبح از خواب بلند می‌شوید و فکر می‌کنید که امروز به خاطر وضعیت بد پوستتان نمی‌توانید خانه را ترک کنید و اینکه هیچکس شما را به خاطر حس بدی که در مورد خودتان دارید، در کنار خودش قبول نخواهد کرد. پیام روشن و واضح است، اما آیا این تفکر صحیح است؟

استرس حاد با موهای‌تان چه می‌کند؟

استرس‌های حاد زودگذر هستند، اما شوکی به بدن وارد می‌کنند که پوست به عنوان عضوی از بدن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا در چنین شرایطی سلول‌های پوست، ناخن و ریشه مو ممکن است رشدشان کند یا متوقف شود. البته ممکن است تغییرات رشد را همان موقع مشاهده نکنید و بعد از گذشت چند روز یا چند هفته یا حتی چند ماه متوجه این تغییرات شوید.

به عنوان مثال ممکن است حادثه یا اتفاقی برای کسی رخ دهد که باعث بروز استرس حاد در فرد شود، در این مواقع بعد از طی مثلا دو ماه مشاهده می‌کند که دچار ریزش موی شدید و نگران کننده‌ای شده، طوری که فرد فکر می‌کند برای همیشه موهایش را از دست داده است.

البته جای نگرانی نیست، این ریزش مو بعد از مدتی به طور خودبه خود درمان می‌شود. البته به شرط آنکه استرس در این مدت از بین برود، اما در شرایطی هم نیاز است بعد از اینکه فرد به شرایط عادی بازمی گردد با کمک متخصص پوست و مو موهای ازدست رفته را بازگرداند.

استرس حاد با پوستتان چه می‌کند؟

تغییرات پوستی گاهی اوقات خبر از سر درون می‌دهد. استرس حاد پوست را به طور موقت دچار تغییراتی می‌کند که با مشاهده این تغییرات متوجه می‌شوید شخص وضعیت جسمانی و روحی مناسبی ندارد، چرا که انقباض عروقی باعث رنگ پریدگی پوست می‌شود (در مواقعی که فرد دچار ترس و نگرانی است این حالت مشاهده می‌شود). حتی ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی فرد بر اثر افزایش فشار خون و عصبانیت، پوستش دچار پرخونی و التهاب شود.

البته این تغییرات هم موقتی است و بعد از مدتی پوست به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. استرس‌های مزمن همان طور که از اسم شان پیداست تاثیرات ماندگارتری در بدن دارند و ممکن است فرد چندین ماه با عواقب آن درگیر باشد.

استرس مزمن ناخن‌ها را هم درگیر می‌کند؟

یکی از علت‌های شکننده شدن ناخن‌ها وجود استرس مزمن در فرد است. برخی سلول‌ها در بدن تقسیم و تکثیر سریع تری نسبت به سایر اعضای بدن دارند که پوست، مو و ناخن جزء این دسته از سلول‌ها هستند. به همین دلیل استرس مزمن و شوک‌های عصبی روی تقسیم و تکثیر آنها تاثیر می‌گذارند، برای همین ناخن‌ها نسبت به گذشته شکننده و آسیب پذیرتر می‌شوند.


روش مقابله با افسردگی

در اینجا یک روش سریع برای رد شدن از این تله روانی بالقوه برای شما وجود دارد.تصور کنید که نزدیکترین دوست شما می‌گوید که امروز نمی‌تواند خانه را ترک کند زیرا آکنه‌های وحشتناکی روی صورتش دارد.

بیشتر افراد بلافاصله متوجه طرز تفکر غلط و خودخواهانه او می‌شوند. ما در این شرایط تمایل داریم تا منتقدی سخت گیرتر از دیگران نسبت به خودمان باشیم، با این تفاوت که به خودمان این اجازه را می‌دهیم تا از سخت گیرترین منتقد یعنی خودمان فرار کنیم و فرصت انتقاد به او را ندهیم.

اینکه شما به دلیل مشکلات پوستی، افسردگی و یا هر دوی آن‌ها در معرض تفکرات منفی قرار می‌گیرید، به این دلیل است که نتوانسته‌اید صحت آنها را به درستی تشخیص دهید. با شناسایی و تشخیص این تفکرات ناسالم این فرصت را به خودمان می‌دهیم تا در طرز تفکرمان تجدید نظر کرده و با دید مثبت به مسائل نگاه کنیم که این مسئله باعث می‌شود تا اعتماد به نفس پیدا کرده و وارد اجتماع شویم.

در پایان شما با ایجاد یک ذهنیت و دید کلی می‌توانید افکار منفی که از مشکلات پوستی و افسردگی نشأت می‌گیرند را مدیریت و کنترل کنید.

نکته: همواره این نکته را در نظر بگیرید که افسردگی چهره‌های متفاوتی دارد. گاهی این بیماری، پشت صورت خندان و درخشان هم پنهان می‌شود.

تأثیر اضطراب بر پوست

اضطراب یک مکانیزم زیست محیطی می‌باشد که بسیار مهم است. تپش قلب، گرفتگی عضلات، گشادشدن رگ‌های خونی و تعریق زیاد می‌توانند به هنگام خطر برای بدن مفید باشند.

اگر این احساس خطری که درون ما وجود دارد، واقعی نباشد و بدن ما همچنان این حس خطر را واقعی پنداشته و نسبت به آن واکنش نشان دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت اضطراب می‌تواند موجب بروز بیماری‌های جسمی بسیاری شود و به نوبه خود به پوست ما نیز آسیب برساند.

زندگی اغلب پر از چالش‌هایی است که می‌توانند اضطراب را نیز به همراه داشته باشد. مورد قضاوت قرار گرفتن، بودن در مناطق شلوغ و احساس عدم توانایی در رهایی یافتن از یک موقعیت، نمونه‌هایی از عوامل اضطراب‌آور هستند. هنوز هم اغلب افراد از اضطراب‌های آنی و ناگهانی بیشتر از خود عامل یا موقعیت اضطراب‌آور وحشت دارند. در نتیجه افراد می‌‌توانند هنگامیکه به راحتی روی یک مبل نشسته‌اند و بدون آنکه خطری آنها را تهدید کند، دچار اضطراب شوند.

برای مثال، تصور اینکه امکان دارد گلویتان در حال ارائه یک مطلب بگیرد و دچار سرفه شوید، می‌تواند برانگیزاننده همان علائم گرفتگی گلویی که تصور می‌کردید در طول ارائه برایتان اتفاق بیفتد باشد. چنین اضطراب‌های ناگهانی باعث می‌شوند تا سیستم عصبی مرکزی، موجی از آدرنالین را در بدن رها کند که همین امر منجر به باطل کردن تلاش شما برای غیر واقعی جلوه دادن این وقایع می‌شود.

منشا اصلی اختلالات اضطرابی در چیست؟

بیشتر افرادی که از اضطراب رنج می‌برند، از غیرمنطقی و بی‌مورد بودن اضطرابشان نیز آگاهی دارند. اکثر این افراد از اینکه چه عواملی موجب نگرانی و اضطراب آنها می‌شوند، اطلاع دارند اما چگونه کنترل کردن آن را هنوز نمی‌دانند.

افرادی که از این مسئله رنج نمی‌برند، نمی‌توانند احساس خجالتی را که این اشخاص به هنگام انتقاد توسط عزیزانشان تجربه می‌کنند، درک کنند. اختلالات اضطرابی می‌توانند طیف گسترده‌ای از جمله اضطراب فراگیر(GAD)، اضطراب اجتماعی یا جمع هراسی، اختلال وسواس فکری(OCD)، هراس اجتماعی، فوبیا مکانهای شلوغ، اختلال اضطراب پس از سانحه(PTSD) و اختلال هراس داشته باشند.


آیا فرار از ترس برای مقابله با اضطراب راه‌کار درستی است ؟

همانگونه که انتظار میرود، اگر از شخصی بخواهید که بین فرار از عاملی که موجب ترسش می‌شود و رویارویی با آن یکی را انتخاب کند، بیشتر افراد فرار را انتخاب می‌کنند.

متأسفانه فرار مکرر از عاملی که منجر به ترس می‌شود، باعث می‌شود تا مغز، آن را حقیقی پنداشته و حتی با وجود امن بودن مکان آن را خطرناک و تهدیدآمیز درنظر بگیرد. بنابراین این کار منجر به تقویت علائم اضطراب هنگام مواجه با عامل ترس می‌شود و با ایجاد یک چرخه بازخوردی، سیستم عصبی را فعال کرده تا بتواند مغز را متقاعد کند که یک مکان یا موقعیت امن، خطرناک بوده و دیگر امن نیست.

اضطراب می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد، از جمله آنها می‌توان به آکنه، اگزما، اختلال کندن مو، کهیر، پسوریازیس، رزاسه و برداشتن بخشی از بافت پوست اشاره کرد که اضطراب می‌تواند این علائم را افزایش داده و موجب بروز ناگهانی ناراحتی‌های این چنینی شود.

وقتی دیگر احساس امنیت و اطمینان نداشته باشید، پوست به این مسئله واکنش نشان می‌دهد. بنابراین با مدیریت بهتر اضطراب و نگرانی، پوست بهتر و سالم‌تری خواهید داشت.

پوست ما انعکاسی از احساسات درون ماست.

شناسایی اضطراب، رسیدگی به علل و ریشه‌ها و در آخر درمان آن باعث افزایش قدرت کنترل احساس افراد شده‌و  از پوست در مقابل آسیب‌هایی که ریشه روانی دارند، جلوگیری می‌کنند. با دانستن چگونگی مدیریت و کنترل اضطراب و ترس می‌توان به تربیت و بازپروی مغز و در نتیجه بهبود و تسکین پوست کمک کرد.

چگونه از استرس پیشگیری کنیم؟

انجام ورزش منظم

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل

نوشیدن چای سیاه

انجام تمرین‌های مدیتیشن و یوگا

شنیدن موسیقی‌های مورد علاقه (حداقل ۱ ساعت در روز)

ارتباط کافی و موثر با دوستان

آیا تاثیر افسردگی بر پوست خانمها بیشتر از آقایان است؟

عموما بدن‌ زنان و مردان در مواجه با افسردگی (به واسطه جنسیت) تفاوتی چندانی با هم ندارند. با این حال ممکن است تاثیر افسردگی بر پوست خانم‌ها بیشتر نمایان شود.

دلیل این اتفاق، ظرافت پوست و چهره خانم‌ها است. اغلب به دلیل وجود ریش روی صورت آقایان، متوجه تغییراتی مانند کم آبی پوست یا چین و چروک‌های ریز نمی‌شویم. همین تغییرات‌اند ک ممکن است به طور کلی، روی چهره خانم‌ها نمود بیشتری داشته باشد.

بخش پایانی

بر اساس مطالبی که در اختیار شما قرار دادیم، نتیجه می‌گیریم سلامت روح و جسم همواره به یکدیگر وابسته هستند. معمولا اولین علایم افسردگی با خمودی، بی‌حالی و عدم اشتیاق برای کارهایی که قبلا به آن‌ها علاقه داشتیم، بروز می‌کنند. پیش از آنکه افسردگی، تبدیل به همراه همیشگی شما شود، درمان را تحت نظر متخصص آغاز کنید.

هرگز برای فرار از اضطراب به سیگار یا دخانیات دیگر پناه نبرید، این مواد مخرب قطعا در نهایت مشکلی به مشکلات شما اضافه می‌کنند که اولین صدمات آن‌ها بر چهرتان پدیدار می‌گردد. همچنین می‌توانید همواره به‌اند ازه معقول به حفظ زیبایی و آراستگی خود اهمیت دهید تا اعتماد به نفس لازم برای برقراری ارتباطات اجتماعی داشته باشید، برای وجودتان ارزش قائل شوید و چند مورد از بهانه‌های حضور افسردگی را حذف کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied