شمانیوز
شما نیوز

آش جو

۵ نکته مهم و کاربردی برای پخت آش جو جا افتاده

آش جو یکی از آش‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است که بسیار محبوب است و طرفداران زیادی دارد. در این مطلب به ارائه نکات مهم پخت این آش خوشمزه پرداخته‌ایم.

۵ نکته مهم و کاربردی برای پخت آش جو جا افتاده

آش جو یکی از محبوب‌ترین آش‌های ایرانی است. این آش جزء غذا‌های سنتی محسوب می‌شود که می‌توان آن را هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش‌غذا سرو کرد.

آش جو از آن دست غذا‌هایی است که در جمع‌های دوستانه و خانوادگی تهیه می‌شود. این آش در سراسر کشور روش‌های پخت متفاوتی دارد. مواد تشکیل دهنده آن شامل جو، حبوبات، سبزی و کشک است. آش جو را می‌توان با گوشت یا بدون گوشت طبخ کرد که در این بخش طرز تهیه آش جو بدون گوشت را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه آش جو خوشمزه و جا افتاده و نکات مهم تهیه آن آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه آش جو

جو: ۱ پیمانه
لوبیا چیتی: ۱ پیمانه
برنج: ۲/۱ پیمانه
نخود: ۲/۱ پیمانه
سبزی آش پاک نکرده: ۵۰۰ گرم
کشک: ۲ پیمانه
پیاز بزرگ: ۳ عدد
سیر: ۸ حبه
نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه آش جو

۵ نکته مهم برای پخت آش جو جا افتاده

مرحله اول: برنج و جو را داخل قابلمه بریزید. قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و در آن را نیم‌باز بگذارید تا موقعی که جو و برنج بپزد. سپس نخود و لوبیایی را که از قبل پخته‌اید، به آن اضافه کنید. اجازه بدهید تا دوباره جوش بیاید. وقتی آش جوشید، سبزی را هم به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید؛ سپس برای آماده کردن نعناع داغ ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل تابه بریزید. روغن که گرم شد، نعناع را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. مدام هم بزنید تا نسوزد. برای آماده کردن سیرداغ نیز سیر‌ها را رنده ریز کنید. بعد داخل روغنی که از قبل روی حرارت ملایم گرم کرده اید، بریزید. به گونه‌ای که سیر‌ها در روغن شناور باشند. بعد از سرخ شدن داخل صافی بریزید تا روغن اضافه آن گرفته شود و بعد روی سینی پهن کنید.

مرحله سوم: سیر داغ، نیمی از پیاز داغ و نیمی از نعناع داغ را داخل ماهی تابه بریزید. ۱ قاشق غذاخوری زردچوبه را با ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و فلفل سیاه و نمک به آن اضافه کنید. مدام هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. بعد این مواد را به آش در حال جوش اضافه کنید. نیم ساعت بعد کشک را هم اضافه کنید. بعد از اینکه کشک را اضافه کردید، باید حدود ۱ ساعت دیگر روی حرارت ملایم بماند و ریزجوش بزند. فقط هراز گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. در انتها نمک آش را بچشید. اگر نیاز بود، دوباره نمک اضافه کنید. وقتی آش را در ظرف سرو کشیدید، روی آن را با پیاز داغ، نعناع داغ و کشک تزئین کنید.

۵ نکته مهم برای پخت آش جو جا افتاده

۱- نخود و لوبیا را از ۲۴ ساعت قبل با آب سرد بشویید و اجازه دهید خیس بخورد در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید جو و برنج را هم از ۱ ساعت قبل با هم خیس کنید. نخود و لوبیا را با هم بپزید جو و برنج را هم با هم بپزید.

۲- پیاز داغ تاثیر زیادی در عطر و طعم آش دارد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. دوباره که این فرآیند را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کردید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که حالت خمیری پیدا کنند.

۳- سبزی آش یکی از مهم‌ترین موادی است که در پخت انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حبوبات اصلی‌ترین ماده به کار رفته در آش است، حقیقت این است که عطر و طعم آش عمدتاً از سبزیجات استفاده شده در آن تأمین می‌شود؛ بنابراین هر چه سبزی آش شما تازه‌تر و خوش عطرتر باشد، غذای شما هم خوشمزه‌تر خواهد شد. سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج یا چغندر به میزان مساوی است. توجه داشته باشید که سبزی آش را نباید خیلی درشت خرد کنید. بعضی‌ها به هوای آش سبزی‌ها را خیلی درشت خرد می¬کنند که درنهایت ظاهر زیبایی ندارد. سبزی آش باید کمی درشت‌تر از سبزی خورشت خرد شود.

۴- برای خوشمزه شدن آش جو بهتر است از کشک‌های محلی و ترش استفاده کنید؛ زیرا نسبت به کشک پاستوریزه طعم بهتری به آش می‌دهند. در صورت تمایل می‌توانید از ترکیب ماست زده شده و کشک استفاده کنید. از آن جایی که کشک سنگین و نفاخ است، اگر از این ترکیب استفاده کنید، بهتر است. (ماست را زودتر از یخچال خارج کنید تا با محیط هم‌دما شود. اگر ماست سرد باشد، آش بریده بریده می‌شود)

۵- قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را در آن درست کنید، باید کمی بزرگ‌تر از حجم مواد اولیه باشد؛ زیرا جو جا باز می‌کند و اگر قابلمه کوچک باشد، آش حالت شفته و سفت پیدا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied