شمانیوز
شما نیوز

قیمت سکه

مقاومت قیمت سکه دربرابر کاهش قیمت | حباب درهم چه می‌گویند؟

آنچه می‌تواند ترمز افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه را بکشد و آن‌ها را به عقب برگرداند، تغییر جهت انتظارات افزایشی بازار است.

مقاومت قیمت سکه دربرابر کاهش قیمت  | حباب درهم چه می‌گویند؟

سهم پول از نقدینگی در آذرماه معادل ۲۳.۵ درصد بوده که از سال ۱۳۹۲ بی‌سابقه است. همچنین  نرخ سود بین بانکی  با رشد محسوسی در دوازدهم بهمن به ۲۱.۱۷ درصد رسید. افزایش سهم پول از نقدینگی نشان‌دهنده افزایش قدرت اجزای تورم‌ساز نقدینگی در گزارش‌های پولی کشور است.

نرخ سود بین بانکی برای استقراض کوتاه‌مدت یک هفته‌ای و کمتر از آن میان بانک‌ها از یکدیگر تعیین می‌شود. رشد سود بین بانکی نشان‌دهنده افزایش تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی است و نشان می‌دهد که نیاز بانک‌ها برای نقدینگی افزایشی است. با توجه به آنکه دو ماه پایانی سال در حال سپری شدن است، انتظار افزایش تقاضای نقدینگی بانک‌ها به خاطر افزایش تقاضای خانوارها در پایان سال وجود دارد؛ به همین دلیل احتمالا هم سهم پول از نقدینگی در سطح بالایی باقی بماند و هم نرخ  سود بین بانکی  تحت تأثیر افزایش تقاضای نقدینگی شب عید قرار بگیرد که سیگنال‌های تورمی شب عید را زنده نگه می‌دارد. بر همین اساس انتظار نمی‌رود که پارامترهای تورمی تا نوروز روند معکوس بگیرد و کاهشی شود. در نتیجه، سیاست‌های اجرایی بانک مرکزی در حوزه پولی احتمالا تا عید نمی‌تواند در  بازار ارز  نتیجه متفاوتی را رقم بزند.

سکه مقاومت می‌کند

سخنرانی روز قبل رئیس فدرال رزرو، نگرانی‌ها از افزایش ناگهانی قدرت دلار و کاهش ارزش اونس را از بین برد و به همین دلیل در شرایطی که معامله‌گران اونس طلا به خاطر آمار اشتغال آمریکا انتظار سیاست‌های انقباضی‌تر و تقویت  ارزش دلار  را داشتند، در مواجهه با سخنرانی روز قبل پاول، تحت تأثیر موج‌ کاهشی قرار نگرفتند.

حباب سکه در محدوده بی‌سابقه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار گرفته است که نشان می‌دهد خریداران سکه در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت بالایی نشان می‌دهند.‌ بررسی روند حباب سکه از ابتدای پاییز و مقایسه آن با روند دلار نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت‌ها رنج شده،  حباب سکه  در بعضی موارد افزایش پیدا کرده است. این وضعیت، منعکس‌کننده دخالت بیشتر بازارساز در بازار ارز و انتظارات افزایشی در بازار سکه است؛ زیرا انتظارات افزایشی دارندگان سکه مانع از شکل‌گیری روند نزولی سکه می‌شود. در روز قبل هم در شرایطی که  قیمت ارز  در بازار به عقب برگشت، حباب سکه افزایش یافت که نشان می‌دهد اگرچه اخبار منتشر شده طی دیروز به کام معامله‌گران کاهشی بوده ولی معامله‌گران سکه هنوز باور ندارند که جهت بازار سکه می‌تواند کاهشی شود و به همین دلیل انتظارات افزایشی معامله‌گران در بازار ارز و سکه، مانع از کاهش قیمت تمام سکه شده و حباب سکه را افزایش داده است. از آنجا که کنترل‌ها در بازار ارز بیشتر است، با کنترل بیشتر دلار در اثر دخالت بازارساز، حباب سکه رشد می‌کند.

آنچه می‌تواند ترمز افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه را بکشد و آن‌ها را به عقب برگرداند، تغییر جهت انتظارات افزایشی بازار است ولی بررسی حباب سکه و درهم نشان‌دهنده پایداری انتظارات افزایشی است. در شرایطی که قیمت‌ها در بازار ارز روز قبل نزولی بود، حباب درهم بالای ۱۰۰۰ تومان بود و حباب سکه هم در محدوده بی‌سابقه‌ای قرار داشت که نشان می‌دهد ریسک‌های سیاسی مانع از تعدیل انتظارات افزایشی حتی با وجود افزایش دخالت بازارساز شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied