شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار

سیگنال به بازار ارز | پیش بینی قیمت دلار

بسیاری از اقتصاددانان باور دارند بازار در شرایط فعلی گرفتار هیجان و ترس شده است و راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا شاید بتواند اثر محدودی در تعادل بازار ارز داشته باشد، اما در کنار آن دولت باید جهت انتظارات را تغییر دهد.

سیگنال به بازار ارز | پیش بینی قیمت دلار

به دنبال تداوم نوسانات ارزی کشور، نهاد مرکزی بازار ساز تصمیم گرفت که نقشه جدید خود برای کاهش هیجانات ارزی را پیاده سازی کند و در همین راستا مرکز مبادله ارز و طلا در دومین روز اسفند ماه سال جاری افتتاح شد.

هدف از تشکیل مرکز مبادله‌ ارز و طلا

دولت با راه اندازی این مرکز به دنبال این است تا نیازهای واقعی را شناسایی کند و دست دلالان ارزی را در مسیر عرضه و تقاضا کوتاه کند.

رشد دلار همزمان با انتشار سرفصل ۶۳ گانه مصارف ارزی

در روزهای پایانی هفته قبل جزئیات جدیدی از فعالیت مرکز مبادله و سرفصل ۶۳ گانه مصارف ارزی منتشر شد.

همزمان با انتشار جزئیات جدید در روز پنجشنبه گذشته برخی از  سایت ها و کانال ها مدعی بودند که نرخ دلار رشد کرده بود.

تقاضاهای جامانده از مرکز مبادله

به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی سرفصل‌های ارائه شده از جانب مرکز مبادله می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز‌های جامعه را پوشش دهند، اما همچنان نیاز‌هایی وجود دارد که در این لیست به آنها اشاره نشده و متقاضیان برای رفع نیاز خود ناچارند به بازار آزاد روی بیاورند.

از جمله این نیاز‌های ذکر نشده می‌توان به تقاضاهای جا مانده از مرکز مبادله اشاره کرد.

در نتیجه با برطرف نشدن انگیزه‌های این‌چنینی در بازار رسمی، افراد ناچارا به معاملات غیر‌رسمی روی آورده و نه تنها شرایط بازار ارز کنترل نشده، بلکه تجمیع متقاضی با عدم وجود عرضه‌کننده مناسب مواجه شده که این خود زمینه‌ساز رشد قیمت می‌شود. چرا که هدف اصلی عرضه‌کنندگان بازار غیر‌رسمی یا همان دلالان بازار آزاد کسب سود شخصی بوده و عموما این افراد از نوسانات قیمتی نسبت به شرایط ثبات، سود بیشتری کسب می‌کنند.

در نتیجه به عقیده تحلیلگران در صورت تمایل نهاد بازار‌ساز به کاهش هرچه بیشتر نوسانات ارزی، تشکیل سامانه‌ای برای تجمیع تمامی نیاز‌های جامعه و تک نرخی کردن ارز در بازار باید به گونه‌های غیر‌خدماتی نیاز‌های ارزی نیز توجه شده تا از شلوغ شدن بازار غیر‌رسمی جلوگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied