شمانیوز
شما نیوز

رییس جمهور در نشست برنامه‌ریزی و توسعه بوشهر:

توسعه باید در پرتو حفظ هویت، اصالت جمعی و ریشه‌های فرهنگی مردم هر منطقه باشد

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت حفظ هویت اسلامی و روحیه مقاومت مردم بوشهر گفت: توسعه باید در پرتو حفظ هویت، اصالت جمعی و ریشه‌های فرهنگی مردم باشد؛ هویت و ریشه‌های فرهنگی سرمایه اصلی هر منطقه‌ای است.

توسعه باید در پرتو حفظ هویت، اصالت جمعی و ریشه‌های فرهنگی مردم هر منطقه باشد

به گزارش شمانیوزسید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر دولت مردمی به استان بوشهر، در نشست برنامه‌ریزی و توسعه این استان با اشاره به نزدیک شدن سالروز ولادت حضرت حجت (عج) و تبریک این مناسبت گفت: اگر در کارها با نیت گره‌گشایی از مردم، توکل کنیم و اخلاص داشته باشیم کار ما برکت پیدا می‌کند و شهدا در این زمینه الگوهای خوبی برای ما هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کاری مقرب‌تر از گره‌گشایی از کار مردم نیست، افزود: جایگاه خدمت به مردم می‌تواند سکویی برای صعود به مقامات عالی عندالله باشد. این همان جایگاهی بود که حاج قاسم با حضور در آن با مجاهدت پیروزی را نصیب امت اسلامی کرد و الگویی ساخت که رهبر معظم انقلاب از آن تحت عنوان مکتب حاج قاسم نام بردند.

 رئیسی در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت برخورداری مدیران از نگاه تحولی، خواسته و انتظار مردم از دولت مردمی را کار با نگاه تحولی دانست و اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شده و پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده که دشمنان هم به آن معترف هستند.

رئیس جمهور به تامین امکانات اولیه اعم از آب، برق، گاز و امثال آن برای همه روستاهای کشور اشاره و تصریح کرد: دلیل اینکه با وجود این امکانات همچنان روستایی‌ها به شهرها مهاجرت می‌کنند، این است که اقتصاد روستا فعال و به صرفه نیست، لذا باید کاری کنیم که کار و زندگی در روستا برای روستائیان به صرفه باشد.

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته، اما وضع موجود با وضع مطلوب تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: شان ملت ایران و ظرفیت‌های کشور بسیار بالاست و اقتضا می‌کند که وضعیت ما خدمتگزاران برای نزدیک شدن وضع موجود به وضع مطلوب بیشتر تلاش کنیم.

رئیس جمهور کم‌کاری، روابط ناسالم و برخی پیچیدگی‌های اداری را از موانع ارتقای کارآمدی نظام اداره کشور برشمرد و گفت: اگر مدیرانی که می‌خواهند در یک سیستم تحول ایجاد کنند، خود نگاه تحولی نداشته باشند،‌ موفق به ایجاد تحول نخواهند شد.

رئیسی همچنین با تاکید بر اینکه نظام اداره کشور باید با نگاه تحولی متکی بر خردورزی و چابکی کارآمد شود، افزود: کارها در مجموعه‌های اداری باید آنقدر دقیق و متقن انجام شوند که اگر بعد از هر نفر ۱۰ نفر دیگر بر سر کار آمدند، تایید کنند که کارهای انجام شده دقیق و صحیح انجام شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه افراد فاقد نگاه تحولی نباید در مصادر تصمیم‌گیری  قرار بگیرند، اظهار داشت: مدیریت تحول‌محور همان چیزی است که مردم انقلابی که در مناسبت‌هایی مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن به میدان می‌آیند و آن شکوه و جلوه‌های زیبا را می‌آفرینند از ما مطالبه می‌کنند.

 رئیسی تصریح کرد: مردم انتظار دارند مدیران دولت مردمی با نگاه تحولی و ادراک صحیح نسبت به این انتظار مردم کارها را به پیش ببرند و در این مسیر حتما اجازه ندهید افراد فاقد نگاه تحولی در مصادر تصمیم‌گیری حضور داشته باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای مصوبات سفر اول دولت مردمی به استان بوشهر، به تاخیر در اجرای برخی دیگر از این مصوبات از جمله راه‌آهن بوشهر به شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: مرحوم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی با حساسیت مصوبات سفرهای استانی را دنبال می‌کرد و ان‌شاالله در دوره جدید هم با همین نگاه کارها دنبال می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ هویت اسلامی و روحیه مقاومت مردم بوشهر گفت: توسعه باید در پرتو حفظ هویت، اصالت جمعی و ریشه‌های فرهنگی مردم باشد؛ هویت و ریشه‌های فرهنگی سرمایه اصلی هر منطقه‌ای است.

رئیس جمهور بر ضرورت بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های دریا و سواحل در بوشهر تاکید کرد و افزود: برنامه‌های اقتصاد استان بوشهر باید با محوریت دریا طراحی شود؛ هم در بخش‌های تولیدی هم خدماتی و هم گردشگری باید ظرفیت‌های دریا مدنظر قرار گیرد.

 رئیسی در ادامه همچنین با تاکید بر ضرورت در اولویت قرار دادن استفاده از سرمایه انسانی استان بوشهر اظهار داشت: نه تنها در وزارت نفت بلکه در همه دستگاه‌ها اولویت در شرایط برابر باید با نیروهای بومی باشد.

رئیس جمهور به آمارهای ارائه شده مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در استان اشاره و تصریح کرد: نباید به آنچه انجام شده بسنده کرد چرا که هم بیکاری باید کاملا رفع شود و هم ظرفیت‌های زیادی داریم که باید فعال شوند. در زمینه ایجاد اشتغال نباید نگاه ما فقط به وزارت کار باشد،‌ بلکه هر کس و هر دستگاهی که می‌تواند باید فرصت‌های شغلی ایجاد کند که به تولید کالا و خدمات منجر شود.

دکتر رئیسی به مطالب مطرح شده در این جلسه درباره ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اشاره کرد و تحقق آن را ممکن توصیف و تصریح کرد: در این زمینه اقداماتی انجام شده که باید گسترش یابد.

رئیس جمهور همچنین ضمن تاکید بر اهمیت توجه بخش‌های مختلف فعال در استان بوشهر به مسئولیت‌های اجتماعی و نیز ضرورت ساماندهی موضوع کالای ملوانی گفت: در زمینه ساماندهی تجارت مرزی لایحه‌ای تهیه شده اما اگر لازم باشد اقدام فوری انجام شود نیز آمادگی آن در دولت وجود دارد. دولت تلاش دارد این موضوع به شکل همه‌جانبه دیده شده و سامان یابد.

 رئیسی در ادامه موضوع اموال تملیکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در بازدیدی که در سفر قبلی به بوشهر از انبار اموال تملیکی داشتیم، دیدیم که این بخش نیاز به یک تحول جدید دارد که با همکاری و تلاش جدی دستگاه‌های اجرایی و قضایی کارها پیگیری شد و انبارها سامان پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از ظرفیت شوراهای اداری برای حل و فصل مسائل میان دستگاه‌ها استفاده کنید، اظهار داشت: اگر چه هر نوع توسعه فرع بر حفاظت از محیط زیست است، اما اجازه ندهید برخی نظرات متفاوت کارشناسی جلوی توسعه را بگیرد.

دکتر رئیسی در ادامه انتظار مردم از مسئولان را پیگیری جدی اجرای مصوبات سفرهای استانی دانست و تصریح کرد: هیچ مانعی را به رسمیت نشناسید و سعی کنید با شجاعت، پشتکار و تلاش شبانه‌روزی کارها را به پیش ببرید.

رئیس جمهور همچنین از دستگاه‌های نظارتی خواست که به مدیران در اتخاذ تصمیمات شجاعانه کمک کنند و خاطرنشان کرد: دولت دستگاه‌های نظارتی را بهترین کمک برای مجریان می‌داند اما شجاعت رمز موفقیت مدیران در کار است و دستگاه‌های نظارتی به گونه‌ای عمل کنند که شجاعت از مدیران سلب شود.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied