شمانیوز
شما نیوز

کاهش قیمت دلار تا مرز ۴۰ هزار تومان

قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان می رسد | اخبار مثبت سیاسی دلار را ۴۰ هزار تومانی می کند

رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است که در صورت تداوم اخبار مثبت سیاسی قیمت دلار تا مرز ۴۰ هزار تومان هم کاهش می یابد.

قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان می رسد | اخبار مثبت سیاسی دلار را ۴۰ هزار تومانی می کند

به گزارش شمانیوز، احمد مجتهد، رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی در یک مصاحبه با ایرنا، گفت: در کنار اقدامات اخیر بانک مرکزی، کاهش چند هزار تومانی نرخ دلار به اخبار سیاسی و سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برمی‌گردد. همین که شنیده شد روزنه‌ای برای مذاکرات باز شده آثار مثبت این اخبار را در بازار ارز دیدیم و اگر تعداد این اخبار مثبت سیاسی افزایش پیدا کند و مردم آثار آن را ببینند دلار در بازار آزاد به ۴٠ هزار تومان هم می‌رسد.

وی ادامه داد: مولفه‌ها و متغیرهایی که می‌توانند در کاهش نرخ ارز و مهار بازار ارز موثر باشند به دو بخش سیاسی و اقتصادی تقسیم می‌شوند که در شرایط امروز کشور وزنه سنگین متوجه بخش سیاسی است. این بخش سیاسی اثرگذار در نرخ ارز، تعاملات سیاسی با کشورها، ارتباطات بین‌المللی ایران و روابط کشورمان با دنیا است که این بخش سیاسی عامل اصلی بوده که موجب کاهش درآمدهای ارزی کشورمان و تورم شدید، محدودیت تجارت خارجی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده‌است.

مجتهد با تاکید بر اینکه بخش اقتصادی هم متاثر مسائل سیاسی کشورمان است، تصریح کرد: فرض کنید اگر نارضایتی عمومی وجود دارد که این شرایط هم که موجب تحولات سیاسی چند ماه گذشته شد، این وضعیت ارتباط زیادی با اطمینان مردم به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور برقرار می‌کند. نااطمینانی عاملی است که مردم نگران آینده‌ باشند. البته واکنشی که نشان می‌دهند بر مبنای نوعی منطق اقتصادی بوده‌است و تا جایی که می‌توانند به سمت دارایی‌هایی می‌روند که ارزش آن همسو با نرخ تورم حرکت و افزایش پیدا می‌کند و با فشارهای سیاسی یا اقتصادی دچار مشکل نمی‌شود.

وی افزود: بخشی از این شرایط به دلیل تصمیمات نسجیده‌ای‌است که گاهی موارد از سوی مجلس به دولت تحمیل می‌شود.

 قیمت دلار

رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بیان کرد: به طور مسلم و قطع دولت از افزایش نرخ ارز سود نمی‌برد و واقعی بودن این ادعا بسیار بعید است. مشکل اساسی کشور تورم است. وقتی کشورمان با تورم نزدیک به تورم ۵٠ درصدی مواجه می‌شود این وضعیت تورمی بدان معنا است که ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند که اصطلاحا به آن مالیات تورمی می‌گویند.

وی با بیان اینکه درآمدهای ارزی دولت محدود است، گفت: هر چند همین تبدیل درآمدهای ارزی به ریال در شرایط افزایش نرخ ارز، امکان دارد درآمدی برای دولت ایجاد کند اما به این خاطر که دولت ناچار است این درآمدهای ارزی را صرف واردات کالاهای اساسی کند، بنابراین نمی‌تواند استفاده‌ای از آن داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت یارانه به مردم پرداخت می‌کند، دولت با سنگینی بودجه برای تامین یارانه‌ها مواجه است و عملا افزایش نرخ دلار نه به نفع دولت و نه به نفع ملت نیست.

احمد مجتهد اضافه کرد: می‌توان گفت تنها بخش صادرات از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شود. بنابراین صاحبان کالاهایی که قابلیت صادرات دارند و ارز را به ریال تبدیل می‌کنند از افزایش نرخ دلار سود می‌برند، در واقع صنایع پتروشیمی، فولادی، صنایع تولید مس که از جمله عمده صادرات کشورمان محسوب می‌شوند از افزایش نرخ ارز نفع خواهند برد.

رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است بانک مرکزی به صورت مزمن با دو دسته محدودیت مواجه بوده که بخشی از آن داخلی و مربوط به بحث اختیارات است و بخشی دیگر ناشی از تنگناهای بین‌المللی. با وجود این محدودیت‌ها و در صورت تکرار اخبار مثبت سیاسی می‌توانیم شاهد دلار ۴۰ هزار تومانی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied