شمانیوز
شما نیوز

جزئیات نشست شورای حکام | ریزش قیمت ها در راه است

نشست چهار روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز دوشنبه در وین آغاز به کار کرد.

جزئیات نشست شورای حکام | ریزش قیمت ها در راه است

به گزارش شمانیوزطبق اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشست چهار روزه شورای حکام آژانس از امروز دوشنبه ششم مارس (۱۵ اسفند) در وین با قرائت بیانیه ای از سوی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس آغاز شد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در سخنرانی آغاز نشست شورای حکام با اشاره به توافقی که با ایران انجام شد گفت: ایران به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی ادامه دهد. من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد استقبال می‌کنم.

وی درباره آخرین گزارش خود از راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: همانطور که می‌دانید، آژانس به مدت دو سال نمی‌تواست فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) انجام دهد و نزدیک به ۹ ماه تجهیزات نظارتی مانند دوربین‌ها نصب نشده بود.

گروسی ادامه داد: پس از گفتگوهایم با معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران در روز شنبه، ایران به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است اجازه داد. دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید کند.

وی در بخش دیگری از بیانیه اش به مسائلی از جمله اوکراین، زلزله در ترکیه و سوریه و همچنین امنیت اتمی در جهان پرداخت.

تلاش غرب برای پیشبرد اهدف ضدایرانی خود در نشست شورای حکام

یکی از محور‌های اصلی این نشست موضوع راست‌آزمایی فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

همانطور که میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی توییتری ضمن اشاره به اینکه شورای حکام از «سیاسی‌کاری» درباره پرونده ایران خودداری کند، نوشت: نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه (۱۵ اسفند) آغاز می‌شود و موضوع هسته‌ای ایران نیز در دستور کار قرار دارد.

در همین حال، برخی از رسانه‌های معاند که تبلیغات منفی گسترده‌ای پس از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران راه انداختند، به گمانه زنی در خصوص صدور قطعنامه‌های ضد ایرانی در این دوره از نشست پرداخته اند و برخی مدعی شده اند فعال شدن طرح بی، تشدید تحریم‌ها و سناریو حمله نظامی ممکن است پس از این نشست مطرح شود.

طی روز‌های اخیر کشور‌های غربی به رهبری آمریکا اقدام به ایجاد جنگ روانی علیه برنامه هسته‌ای ایران پیرامون ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره غنی سازی بیشتر از ۶۰ درصد تهران کردند. با این حال، اکنون منابع غربی از اختلاف میان این کشور‌ها درباره نوع پاسخ به تهران خبر می‌دهند.

به گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های آگاه به موضوع اعلام کردند آمریکا و متحدان اروپایی اش درباره پاسخ به اقدام تهران در غنی سازی با درصد بالا (نزدیک به ۸۴ درصد) دچار اختلاف هستند. اروپایی‌ها شامل انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار انتقاد عمومی از ایران به دلیل این موضوع هستند، اما دولت بایدن تمایلی به این کار ندارد.

رافائل گروسی جمعه ۱۲ اسفند در رأس هیأتی وارد ایران شد و با رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژِی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سفر به ایران در نشستی خبری گفته بود: این سفر برای دیدار با مقامات ایرانی به انجام رسید. این سفر برای انجام تمهیداتی در خصوص راستی آزمایی در برخی مکان‌ها و موضوع نظارت‌های آژانس در این کشور به انجام رسید.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده است در صورت صدور قطعنامه محکومیت علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام، همکاری خود را کاهش خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied