شمانیوز
شما نیوز

خبرهای خوش دیپلماسی در سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲، سال اخبار خوب دیپلماسی برای ایران + فیلم| توافق برجام در هفته‌های آینده نهایی خواهد شد؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سال آینده را سال ادامه موفقیت‌های ایران در عرصه دیپلماسی خواند و گفت: خبرهای خوش در سال جدید را به مردم نوید می‌دهم

سال ۱۴۰۲، سال اخبار خوب دیپلماسی برای ایران  + فیلم| توافق برجام در هفته‌های آینده نهایی خواهد شد؟

به گزارش شمانیوز، حسین امیرعبداللهیان در سومین کنفرانس خبری خود با حضور در جمع اصحاب رسانه به بیان موفقیت‌ها و راهکارهای ایران در عرصه دیپلماسی پرداخت و به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

 وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری پایانی سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه ما در دولت آقای رئیسی همچنان  برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها در تلاش هستیم، اظهار داشت:خبرهای خوش در سال جدید را به مردم نوید می‌دهم. موفقیت‌هایی در عرصه دیپلماسی حاصل شده و این موفقیت‌ها بیش از آن‌چه که تاکنون اطلاع‌رسانی شده رقم خواهد خورد.

وی‌ در پاسخ به اینکه برخی فکرمی کردند بدون برجام امکان توفیق در سیاست خارجی نیست، اما اخیرا جلوه هایی از موفقیت مثل توافق ایران و عربستان را شاهد بودیم، گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم. در مناسبات سیاسی روابط دو کشور امارات و کویت به سطح سفیر ارتقاء یافت و شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی بودیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: پنج دور مذاکره امنیتی با سعودی در بغداد داشتیم و در جریان سفر آقای شمخانی به پکن ابتکار چین مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت. در سفر بهمن رییس جمهور آخرین صحبت ها شد و پیشنهاد بود که مدیران کل وزارت خارجه های دو کشور گفتگو هایی را داشته باشند؛ در رفت و برگشت پیام ها پیشنهاد طرف سعودی این بود که هنوز نیازمند مذاکرات سطح بالا هستند.

وی‌ همچنین درباره کمک توافق ایران و عربستان برای حل مساله یمن گفت: ما یمن را مسئله‌ای مرتبط با جهات یمنی می‌دانیم و آنها باید تصمیم بگیرند.

توافق برجام در هفته‌های آینده نهایی خواهد شد؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام و اینکه آیا احتمال توافق با آمریکا وجود دارد، گفت: الان ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده ما امید فراوانی به گشایش‌های هرچه بیشتر داریم، افزود: امیدوارم در بهار آینده بتوانیم در نتیجه اقداماتی که هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده، حامل اخباری امیدبخش و خوشحال‌کننده در راستای گشایش‌های متنوع برای ملت ایران باشیم. بسیار خوشبین هستیم و همه تخم‌‌مرغ‌های خود را در سبد برجام  قرار نداده‌ایم، ولی از همه فرصت‌ها برای تحقق منافع ملی استفاده خواهیم کرد.

بعد از عربستان، نوبت توافق با بحرین و مصر می‌رسد؟

امیرعبداللهیان در ادامه درباره اخبار منتشره در خصوص توافق احتمالی ایران با بحرین و مصر، گفت: از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با برخی مقامات مصر برای چگونگی ارتقای روابط تهران و قاهره گفت‌وگو کردیم. 

وزیر امور خارجه ایران افزود: برای ازسرگیری روابط با بحرین هم دو ماه پیش توافقی برای بازدید هیئت‌های ایرانی و بحرینی از سفارت و اماکن دیپلماتیک دو طرف انجام شد.

خبرنگار: علی لاریجانی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied