شمانیوز
شما نیوز

دو خودرو جایگزین پراید |

خودروهای جایگزین پراید مشخص شدند | معرفی ۲ خودرو جایگزین پراید

کیا پگاس وارداتی یا سایپا پاژ محصول مشترک ایران خودرو و سایپا، شاید هم هر دو. به نظر می‌رسد پراید یک جانشین داخلی و یک جانشین لوکس وارداتی خواهد داشت.

خودروهای جایگزین پراید مشخص شدند | معرفی ۲ خودرو جایگزین پراید

به گزارش شمانیوز، گمانه‌زنی‌ها پس از اعلام مدیرعامل سایپا مبنی بر احتمال جایگزینی سایپا پاژ با پراید شروع شده و برخی معتقدند که خودروی پراید که از خط تولید خارج شده است دارای دو جایگزین خواهد بود. یکی سایپا پاژ محصول دو خودروساز داخلی و یکی کیا پگاس وارداتی به عنوان خودروی جایگزین پراید اعلام شده است. 

 پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شد. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. انتقادات به موارد مختلف درباره این خودرو در ایران به حدی بالا گرفت که در نهایت تولید مدل‌های مختلف پراید به جز وانت در تیرماه سال ۱۳۹۹ به پایان رسید. 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز شنبه اعلام کرد در برنامه‌های خود در نظر داریم در اسفندماه ۱۴۰۲ سایپا پاژ را به عنوان خودروی اقتصادی جایگزین پراید معرفی کنیم. پاژ همان هاچ بک اقتصادی است که طی یک پروژه مشترک با ایران خودرو، بر مبنای رنو کویید طراحی شده و قرار است تا ایران خودرو و سایپا هر کدام محصول اقتصادی خود را روی این پلتفرم معرفی کنند. پاژ یک هاچ‌بک اقتصادی کلاس A است که با هدف ارائه یک خودرو ارزان قیمت به بازار می آید.

۲ جایگزین خودروی پراید

استاندارد آلایندگی پیشرانه پاژ یورو ۶ خواهد بود و می تواند در این هاچ بک اقتصادی که وزن کمتر از یک تن را دارد، مصرف سوخت بهینه حدود ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کند.

و اکنون گسترش نیوز در گزارشی می‌نویسد: در ایران فردی نیست که پراید را نشناسد و شاید بتوان گفت معروف‌ترین خودرو در ایران محسوب می‌شود. با وجود این که تولید این خودرو به پایان خط رسید اما همچنان مدل وانت آن تولید می‌شود. نمونه‌های صفر کیلومتر با مدل ۱۴۰۱ هم به صورت محدود در بازار همچنان وجود دارد. آنطور که به نظر می‌رسد پراید یک جانشین داخلی و یک جانشین لوکس وارداتی خواهد داشت.

مدتی است که بحث واردات خودرو مطرح شده و محصولاتی از برندهای معتبر هرچند به تعداد محدود به کشور راه یافته‌اند. یکی از این محصولات وارداتی نسخه جدید کیا پگاس است. پگاس را شاید بتوان یکی از اقتصادی ترین محصولات این خودروسازی در کشور دانست. به‌طورکلی می‌توان گفت ایرانی‌ها تجربه خوبی از این محصول دارند. بسیاری در فضای مجازی از پگاس به عنوان جانشینی برای پراید یاد می‌کنند.

پرونده خودروی پراید در سال ۲۰۰۰ برای همیشه بسته شد اما کیا نسخه‌ای از ریو را با نام نیو پراید پس از آن به تولید رساند. در این میان کیا پگاس هم در حقیقت روی پلتفرم ریو سوار شده است. بنابراین می‌توان به نوعی آن را جانشین پراید دانست.

این خودرو از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که حداکثر توان ۹۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۲ نیوتن. متر ایجاد می‌کند. توان موردنظر از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در برخی از بازارها این خودرو با پیشرانه ۵ سرعت دستی نیز عرضه می‌شود.

۲ جایگزین خودروی پراید

مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک خودروی اقتصادی و با کیفیت رنج می‌برد. همچنان هم پراید با قیمت حدودی ۳۰۰ میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی صفر بازار محسوب می‌شود که دیگر پیدا کردن نمونه‌های صفر کیلومتر آن سخت خواهد شد. بنابراین خودروسازان به فکر تولید یک جانشین مناسب برای پراید افتاده‌اند. اما این که پراید با یک قیمت ارزان عرضه خواهد شد و می‌تواند نظر مشتریان را جلب کند یا خیر هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد باید تا اسفند ماه ۱۴۰۳ هم صبر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied