شمانیوز
شما نیوز

بنزین

نابه سامانی در صف بنزین غوغا کرد

مع آوری کارت سوخت، مسئله بنزین را یک مسئله مهم تلقی کرده است.

نابه سامانی در صف بنزین غوغا کرد

جمع آوری کارت سوخت، مسئله بنزین را یک مسئله مهم تلقی کرده است. بنزین همواره با چالش و فراز و نشیب های زیادی روبه رو بوده است. افزایش و کاهش بنزین نیز همیشه مورد بحث بوده در ادامه جزییات بیشتری از سهمیه بندی بنزین می خوانید:

جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین برای محدودتر شدن این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران از روز یکشنبه آغاز شده است اما اجرای آن مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است که بسیاری از آنها آن را نتیجه عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و کافی در این باره می‌دانند.

به گزارش همشهری آنلاین، در حال حاضر سهمیه هر خودرو شخصی ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی یا همان بنزین آزاد در ماه است. جمع‌آوری کارت‌های سوخت از جایگاه‌های بنزین در تهران در حالی از دیروز آغاز شده است که بسیاری از مردم از عدم اطلاع‌رسانی درباره آن گلایه‌مند هستند. بسیاری از آنها عنوان می‌کنند که در مراجعه به جایگاه‌های بنزین از شنیدن آنکه نمی‌توانند با کارت جایگاه بنزین بزنند،‌ غافلگیر شده‌اند.

در عین حال برخی از آنها عنوان می‌کنند که اصلا نمی‌دانسته‌اند که با کارت سوخت شخصی خود می‌توانند بنزین آزاد بزنند و چنین سهمیه‌ای در کارت‌های سوخت خود دارند. همراه نبودن کارت‌های سوخت از سوی رانندگان نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که از یکشنبه در بسیاری از جایگاه‌ها مشاهده شده است.

همچنین با وجود صحبت مسئولان مبنی بر اینکه، به ازای هر سکو یک کارت آزاد در دست جایگاه‌دار خواهد بود بسیاری از متصدیان جایگاه‌های سوخت عنوان می‌کنند که کارت سوختی در اختیار ندارند و مراجعان حتما باید از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند؛ این موضوع مراجعان را سردرگم کرده است.

ما به چند پمپ بنزین سر زدیم تا از نزدیک وضعیت اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها را رصد کنیم.

همه پمپ بنزین‌هایی که ما به آنها مراجعه کردیم، در پاسخ به این سوال که آیا کارت آزاد دارید، در وهله اول اعلام می‌کردند که «کارت نداریم». اما برخی از آنها در ادامه که با درخواست مجدد و اصرار رانندگان مواجه می‌شدند صحبت خود را تغییر داده و کارت را به رانندگان متقاضی می‌دادند.

برخی‌ها زورشان می‌آید از کارت سوخت خود استفاده کنند

یکی از کارگران پمپ بنزینی در حوالی خیابان شریعتی در واکنش به اینکه چرا از همان ابتدا کارت آزاد را عرضه نمی‌کند، گفت: فقط یک کارت آزاد به ما داده‌اند و ما هم فقط آن را به کسانی که کارت شخصی ندارند می‌دهیم.

او با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد در جایگاه‌ها بیان کرد: برخی‌ها کارت سوخت دارند اما زورشان می‌آید از کیف‌شان بیرون بیاورند برای مثال، همین هفته پیش ما مشتری‌ای داشتیم که درخواست کارت آزاد کرد و آخر سر گفت ۵۰۰ لیتر بنزین دارم ولی نمی‌زنم، برای همین است که ما سختگیری می‌کنیم که مردم با کارت خودشان بنزین بزنند.

باید ابتدا اطلاع‌رسانی می‌شد

در حالی که او مشغول صحبت کردن بود، رانندگان یکی بعد از دیگری سراغ کارت آزاد جایگاه را می‌گرفتند و کارت دست به دست می‌چرخید.

در این میان، خانمی که در حال بنزین زدن بود جلو آمد و صحبت‌های کارگر پمپ بنزین را نقض کرد و گفت: روز قبل به همین پمپ بنزین مراجعه و آنجا متوجه اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران شده و درخواست کارت آزاد کرده اما هیچ کارتی به او نداده‌اند و او نتوانسته بنزین بزند. او ادامه داد: من مجبور شدم با چراغ بنزین روشن به خانه برگردم و الان دوباره یک ساعت زمان گذاشته‌ام و چون ماشین من صفر است و کارت سوختم هنوز نیامده با کارت سوخت همسر دوستم بنزین می‌زنم که اصلا خوشایند نیست.

وی افزود: واقعا ما بیکار نیستیم که این همه وقت را صرف بنزین زدن کنیم. اگر قرار بود چنین طرحی اجرایی شود باید ابتدا زیرساخت‌های آن فراهم و به طور گسترده اطلاع‌رسانی می‌شد بعد اجرا می‌شد.

کارگر پمپ بنزین در واکنش به حرف‌های او گفت: دیروز شیفت من نبود وگرنه من به کسانی که درخواست کارت آزاد کنند کارت می‌دهم. ‌

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان معتقد بود که با اجرای این طرح مشکلی پیش نمی‌آید چون در کارت‌های شخصی هم سهمیه آزاد است. وی ادامه داد: من تقریبا در ماه ۳ بار حدود ۱۰۰ لیتر از کارت آزاد جایگاه‌ سوخت استفاده می‌کنم و فکر نمی‌کنم با اجرای طرح به مشکل بخورم البته کسانی که کارت سوخت ندارند ممکن است دچار مشکل شوند برای همین لازم است هر جایگاه یک کارت اضطراری برای استفاده افرادی که کارت ندارند، داشته باشند.

سهمیه کارت سوخت که جوابگو نیست

مراجعه‌کننده دیگری نظر دیگری داشت و گفت: ما مجبوریم از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده کنیم چون سهمیه‌ بنزین کم است و نهایتا یک هفته نشده تمام می‌شود برای همین خود من شخصا بیشتر از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده می‌کنم. از طرف دیگر اجرای این طرح باعث ایجاد صف می‌شود، همین الان من حدود ۲۰ دقیقه است که منتظر دریافت کارت آزاد جایگاه هستم.

کارت را فقط به متقاضیان بنزین سوپر می‌دهیم

در پمپ بنزین بعدی هیچ کارتی موجود نیست و کسانی که درخواست کارت آزاد می‌کنند با پاسخ قاطعِ «کارت آزاد نداریمِ» کارگران پمپ بنزین مواجه می‌شوند.

به یکی از آنها گفتم قرار شده است که به ازای هر سکو یک کارت آزاد در دست جایگاه‌دار باشد اما او گفت: بله، یک کارت داده‌اند اما به ما تاکید کرده‌اند که بگویید نداریم.

وقتی علت را پرسیدم، جواب داد: به ما گفته‌اند بگذارید مردم عادت کنند که از کارت خودشان استفاده کنند. الان هم این کارتی را که داده‌اند فقط به متقاضیان بنزین سوپر می‌دهیم و به متقاضیان بنزین معمولی نمی‌دهیم!

تکلیف کسانی که کارت سوخت ندارند چه می‌شود؟

خانمی که در خودروی خود نشسته بود گفت: چند دقیقه است که منتظر دریافت کارت آزاد جایگاه هستم چون کارت سوخت خودم را گم کرده‌ام و الان متوجه چنین طرحی شدم و با توجه به اینکه گمان نمی‌کنم که کارت سوختم زود صادر شود نگرانم که روزهای دیگر چه کنم چون کارگر پمپ بنزین اعلام کرد که فقط اینبار کارت آزاد جایگاه را به من می‌دهد و از روزهای دیگر باید کارت خودم را بیاورم.

راننده دیگری که مشغول بنزین زدن با کارت شخصی خود بود، هم گفت: کاش قبل از اجرای این طرح، فکر صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها را می‌کردند. اینکه ما زمان زیادی از وقت‌مان را در ترافیک باشیم و اسیر صف بنزین هم بشویم و بعد مجبور شویم از این‌طرف و آن‌طرف کارت سوخت بگیریم درست نیست.

ما اعترض خود را اعلام کرده‌ایم

رئیس یکی از جایگاه‌های سوخت با تاکید بر اینکه هیچ اسمی از وی درج نشود، گفت: ما قبل از اجرای طرح اعتراض خود را اعلام کردیم و گفتیم که اوضاع به هم خواهد ریخت اما حرف ما را گوش نکردند، البته در پی اعتراضات ما، قرار شده است که بعد از تعطیلات عید فطر جلسه‌ای با ما گذاشته شود و ما در آنجا حتما چالش‌های خود را مطرح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد پمپ‌ بنزین‌ها بدون هیچ بازدید میدانی و زمینه علمی اجرا شده است، افزود: بسیاری از مردم کارت سوخت ندارند و یا کارت خود را گم کرده‌اند یا خودروهای جدید خریده اند که آنها هم کارت ندارند، از طرف دیگر سیستم سامانه هوشمند، درواقع هوشمند نیست و سیستمی قدیمی است و خیلی از کارت‌ها را نمی‌خواند برای همین ممکن است کسی ‌نتواند از سهمیه مازاد کارت خود استفاده کند.

او با بیان اینکه اجرای چنین طرحی باعث ایجاد تراکم در پمپ بنزین‌ها می‌شود، افزود: این روال باعث می‌شود سوختگیری به راحتی انجام نشود و بسیاری از مردم دچار دردسر شوند. اتفاق دیگری که خواهد افتاد موجب ایجاد فساد و رانت در درون جایگاه و در میان کارگران می‌شود چون وقتی کسی کارت ندارد از کارگر درخواست کارت می‌کند و کارگر ممکن است با درخواست مبلغی، از کارت خود یا کارت‌های دیگر استفاده کند.

رئیس این‌جایگاه سوخت تاکید کرد: مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد  این است که بسیاری از تولیدکنندگان و برخی از مردم مصرف بنزین‌شان زیاد است و اگر بخواهند فقط یک کارت برای مواقع اضطراری به ما بدهند ما با مردم دچار تنش می‌شویم و باید برای آن فکری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied