شمانیوز
شما نیوز

قیمت خودرو

قیمت خودرو میلیونی سقوط کرد | سقوط چند میلیونی قیمت خودرو با استیضاح وزیر

استیضاح وزیر صمت ۲۷ فروردین در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد. پس از امضای نمایندگان پای برگه استیضاح رضا فاطی‌امین به‌ناگاه ترمز بازار خودرو کشیده شد و خودرویی مانند دنا تا ۷۰ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد.

قیمت خودرو میلیونی سقوط کرد | سقوط چند میلیونی قیمت خودرو با استیضاح وزیر

به گزارش شمانیوز: استیضاح وزیر صمت، ۲۷ فروردین سال جاری در کمیسیون صنایع تصویب شد. البته این نخستین باری نیست که پای رضا فاطمی‌امین به استیضاح باز می‌شود و آبان سال گذشته نیز اولین استیضاح او در مجلس انجام شد. آشفتگی بازار کشور، رشد بی‌سابقه قیمت خودرو و ناتوانی وزارت صمت در سامان‌دهی صنعت خودرو از جمله دلایلی به شمار می‌رود که وزیر محبوب رئیسی را بار دیگر در آستانه خروج از کابینه قرار داده است.

سال گذشته قیمت خودرو همواره با افزایش چشم‌گیری همراه بود و این روند در سال جاری نیز ادامه یافت و تا روزهای پایانی فروردین بازار انفجار قیمتی را تجربه کرد.

گرچه وزارت صمت وعده پیشین خود در رابطه با کاهش قیمت خودرو را پس گرفت و اعلام کرد به جز عرضه چشمگیر خودرو، هیچ ابزاری برای کنترل بازار ندارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که از زمان تصویب استیضاح فاطمی‌امین در کمیسیون صنایع، روند افزایش قیمت خودرو متوقف شد. گویا وزیر فارغ از طرح واردات خودروهای کارکرده و دست دوم، راهکار جدیدی را برای فرار از استیضاح به کار گرفته است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت خودرو از روز تصویب استیضاح رضا فاطمی‌امین توسط کمیسیون صنایع، ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ تا آخرین روز کاری هفته جاری، یعنی چهارشنبه، ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ با تغییرات قابل توجهی همراه شده است.

گرچه در خودروهای اقتصادی نظیر پراید، کوئیک یا پژو ۲۰۷ قیمت‌ها همچنان افزایشی ماند، اما سرعت رشد آن‌ها به شکل محسوسی کاهش یافت. اما مدل‌های بالاتر نظیر رانا و دنا افت محسوسی را تجربه کردند.

ابتدا باید به سراغ اقتصادی‌‌ترین و ارزان‌ترین خودروی این روزهای بازار رفت. پراید 111 از آغاز کار بازار در سال جدید 360 میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو در کمتر از یک ماه رکوردهای جدیدی را ثبت کرد و به 380 میلیون تومان رسید. اما این روند افزایش قیمت ادامه‌دار نبود و هفته‌ها این خودرو در بازه 380 میلیون تومان ثابت مانده است.

در این میان، خودروهایی نیز بودند که با کاهش قیمت همراه شدند. دنا پلاس اتوماتیک که 27 فروردین یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت داشت، طی 10 روز، 70 میلیون تومان ارزان شد و به یک میلیارد و 30 میلیون تومان رسید. یعنی به‌طور متوسط این خودرو روزانه هفت میلیون تومان ارزان شده است.

رانا پلاس نیز از 628 میلیون تومان به 575 میلیون تومان در مدت مشابه رسیده و به‌طور میانگین، روزانه پنج میلیون و 300 هزار تومان با کاهش قیمت همراه شده است.

باید این نکته را یادآور شد که خودروهایی هم در بازار وجود داشتند که روند صعود قیمتی خود را حفظ کردند. برای مثال، پژو 207 دنده‌ای طی 10 روز 93 میلیون تومان گران شد و به 790 میلیون تومان رسید. به نظر می‌رسد مدل‌های مختلف پژو 207 تحت تاثیر خبر توقف تولید پژو 206 در بازار همچنان در حال افزایش قیمت هستند.

 

کنترل دقیقه ۹۰ قیمت خودرو برای فرار از استیضاح

در حال حاضر این پرسش مطرح می‌شود که وزارت صمت چگونه طی ماه‌های اخیر اقدامی برای کاهش قیمت‌ها انجام نداده است و حال به فکر کنترل بازارها افتاده است؟

همان‌طور که اشاره شد، رشد قیمت‌ها تا زمان تصویب استیضاح وزیر صمت ادامه داشت، اما حال رشد قیمت‌ها متوقف شده است. درحالی که پیش از این کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو معتقد بودند که هیچ عاملی برای کاهش قیمت در بازار وجود نداشته است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد فاطمی‌امین در صورت اخذ سومین رای اعتماد مجلس در روز دهم اردیبهشت، مجدداً دست از کنترل قیمت خودرو در بازار آزاد بکشد و بازار خودرو با موج مجدد گرانی مواجه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied