شمانیوز
شما نیوز

جزئیات استیضاح وزیر صمت

بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت و پس از اظهارات مخالفان و موافقان و دفاعیات رئیس جمهور و وزیر صمت، نمایندگان با استیضاح وزیر موافقت کردند. بدین ترتیب "فاطمی امین" از وزارت کنار گذاشته شد.

جزئیات استیضاح وزیر صمت

 

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است.

وی ادامه داد: در ابتدا در خدمت چند تن از نمایندگان خواهیم بود که به نمایندگی از استیضاح کنندگان در یک ساعت و نیم مطالب خود را ارائه خواهند کرد.

استیضاح وزیر صمت

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سپس در صورت حضور رئیس جمهور، وی یک ساعت فرصت دارد تا از وزیر دفاع کند. در ادامه نیز در خدمت وزیر به مدت یک ساعت و نیم خواهیم بود. سپس دو نفر از نمایندگان استیضاح کنندگان به مدت نیم ساعت صحبت خواهند کرد و در انتها نیز وزیر برای دفاع ۳۰ دقیقه فرصت دارد.

دفاعیات رئیس جمهور در جلسه استیضاح از وزیر صمت: خط قرمز دولت رانت، مافیا و ویژه خواری است

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس با بیان اینکه کسانی که درباره وزیر سوال دارند، به پاکدستی و ضد فساد و ضدرانت خوار بودن و ضد روابط ناسالم وزیر اشاره دارند، گفت: ما هم خلاف این ندیدیم که وزیر نسبت به فساد و رانت‌خواری و مافیا حساس نباشد.

سید ابراهیم رئیسی در دفاع از فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک روز معلم و کارگر و لزوم توجه به نقش معلمان و کارگران در طول سال، اظهار کرد: با فضایی که بعد از فرمایش رهبری درباره همکاری قوا ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح، تذکر یا سوال جلوه اختلاف تلقی شود اما تلقی من به هیچ عنوان این نیست که استیضاح یا سوال جلوه اختلاف است. حتی من از کسانی که احساس مسئولیت کرده و نسبت به یک مساله و دغدغه مردم استیضاح کردند ، تشکر و تقدیر می‌کنم. تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائل حوزه‌های انتخابیه و مردم، مسائلی را در مجلس بیان می‌کنند که مسئولان باید توضیح دهند و داوری با نمایندگان و مردم است.

وی ادامه داد: شما می دانید از سال ۹۶ مدیران مختلفی در وزارت صمت جابه‌جا شدند و ۶ وزیر و سرپرست جابه‌جا شدند و ثبات در وزارتخانه موضوع مهمی است که به تولیدکننده، معدن و تجارت پیام دارد که ثبات موجب تصمیم‌گیری های باثبات خواهد شد. وزیر با پشتوانه مجلس و دولت سر کار آمد. در ابتدای کار وزیر، یکبار استیضاح مطرح شد که وزیر تازه مسئولیت گرفته بود. مدت‌ها بحث بود که وزارت صمت مورد سوال است تا استیضاح مطرح شد و نهایتا رای اعتماد مجدد به وزیر داده شد.

رئیس جمهور افزود: ما با مجلس اتفاق نظر داریم. حتی کسانی که درباره وزیر سوال دارند، به پاکدستی و ضد فساد و ضدرانت خوار بودن و ضد روابط ناسالم وزیر اشاره دارند و ما هم خلاف این ندیدیم که وزیر نسبت به فساد و رانت‌خواری و مافیا حساس نباشد. در خودرو که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  و بانک مرکزی و مرکز آمار و گزارش وزرات صمت در حوزه تولید و معدن، سرمایه گذاری همه شاخص ها نشان رشد دارد. رشد در تولید خیلی مهم است. کاری که در معدن شده بی نظیر است. وزارت صمت همواره تزلزل داشته چون همیشه مسائلی نسبت به این وزارتخانه مطرح است. شما نمایندگان شاخص های رشد تولید، تجارت را ببینید. تجارت منطقه نسبت به قبل افزایش داشته است. افزایش ۴۰-۵۰ درصدی رشد تجارت منطقه‌ای داشته ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وضعیت خودروسازی در کشور به تحول نیاز دارد و یک مشکل مزمن است و باید کار و تلاش شود. در مشکل خودروسازی و تعیین تلکیلف دو شرکت خودروساز چقدر سهام مربوط به دولت است و چقدر واگذاری انجام شده است. این‌ها قابل پیگیری است. در بازدید از شرکت خودروسازی هشت بند اعلام کردم وقابل پیگیری است که چقدر انجام شده است.

وی افزود: وزارت صمت بخش های مختلف دارد و آیا وزیر صرفا باید با خودرو مورد قضاوت قرار گیرد. وضعیت خودرو هم کیفا و هم کما مورد تاکید دولت و مجلس است. باید عدد خودرو تولیدی بیشتر و کیفیت آن بهتر شود. آیا به نقطه کماا رسیدیم؟ حتما نه اما گام‌هایی جدی که در این جهت برداشته شده تا خودرو باکیفیت به میدان آید. ما در میانه راه هستیم و حتما باید کار جدی در خودرو انجام شود.

رئیسی تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. در باره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.

وی درباره قیمت خوردو و نقش افراد سودجو در این زمینه، بیان کرد: اگر قوانین مناسب مثل عایدی بر سرمایه و مالیات در این زمینه تاثیر گذار است اما دولت نسبت به تداوم قیمت حبابی  و قیمت گذاری غلط  به صورت ساعتی حساس است. باید با جریان مافیایی و سودایی برخورد شود. خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و ویژه‌خواری است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند.

رئیس جمهور درباره نقش قوانین در زمینه بازار خودرو، بیان کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم انجام می شود که تاثیرگذار است. در اقدامات مسئولان باید همه این مسائل مورد توجه باشد. به طور مثال تصویب شد که ۵۰ درصد خودروهای تولید شده را به مادران دو بچه بدهند که کار خوبی بود و ما مخالف نیستیم. باید تشویق برای افزایش جمعیت باشد اما ببینید  مادر سیستان، ایلام یا مشهد و اصفهان که خودش نمی‌آید و به او می گوییم حواله را از بازار بگیرید. یعنی با این تصمیم ۵۰ درصد تولید را به بازاری آورده‌ایم که آن بازار بتواند طور دیگری باشد. یا اینکه شما درست تصمیم گرفتید که شورای رقابت که تصمیم‌گیری‌هایش ضمانت اجرایی داشته باشد اما رئیس شورای رقابت از روی مسئولیت می گوید باید از طریق بورس این مساله خاتمه داده شود و به جلسه شورای رقابت بسنده نمی شود و در یک ساعت ۲۰ هزار واحد بورس می‌ریزد. مجمع تشخیص مصلحت براساس مسئولیت خود تصمیمی در زمینه خودرو می گیرد و بخش های مختلف در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری بخش‌های مختلف خارج از دولت در وضعیت فعلی حوزه خودرو اظهار کرد: بخش‌های مختلف در حوزه خودرو تصمیم می‌گیرند اما نهایتاً پرسیده می‌شود وزیر چطور عمل کرد؟ البته این سوال درست است اما سایر بخش‌های تاثیرگذار در این زمینه هم مورد توجه باشند.

رئیسی یادآور شد: اصل فلسفه آمدن من در این جلسه به خاطر این است که بگوییم ما سوال پرسیدن نمایندگان و مجلس را محل اختلاف نمی‌دانیم بلکه حتماً پیام این کار را همراهی و همکاری و تصمیم برای رفع مشکل می‌دانیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خط قرمز دولت، فساد، مافیا و رانت‌خواری است، تصریح کرد: حتی یک روز و یک ساعت در دولت مسئله رانت و مافیا قابل تحمل نیست. هم دستگاه‌های اطلاعاتی در دولت و هم دستگاه‌های نظارتی در خارج دولت بر پیگیری و مقابله با این پدیده تاکید دارند.

رئیسی با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی از سوی دولت به مجلس، تاکید کرد: ما به محض اینکه مجلس موافقت کند هم موافق تشکیل وزارتخانه هستیم و هم با تشکیل سازمان مخالفتی نداشته‌ایم چرا که می‌خواهیم به وضعیت بازار سامان داده شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: مسائل کشور و مسائل پیش پای مردم مسئله ما و شماست که باید دنبال پیگیری و اقدام لازم برای آن باشیم. دولت در همه حوزه‌ها کارها را دنبال می‌کند و این بنای دولت است که هیچ گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نباشد به خصوص اگر موضوع فساد و مافیا در میان باشد.

رئیس‌جمهوری در توصیف خصوصیات شخصی وزیر صمت، اظهار کرد: آقای وزیر هم در خصوصیات شخصی انسانی ضدفساد هستند و هم در حوزه کاری به پیشبرد امور توجه دارد و هم سابقه نه گفتن به جریان‌های فساد را داشته است. پس اگر ضعف‌هایی هم وجود دارد باید  قوت‌ها را هم در کنارش دید. ما به محض اینکه ضعف را ببینیم دنبال رفع آن هم هستیم.

رئیسی در پایان اظهار کرد: ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم. برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است. در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که الان سرپرست دارند هم وزیر را معرفی خواهیم کرد. ما ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.

دفاعیات فاطمی امین در جلسه استیضاح

توضیحات وزیر صمت درمورد اهدای ماشین شاسی بلند ​

* آقای بیگی بلند بشید و تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. چرا رابطه دولت و مجلس را خراب می‌کنید.

* در چند روز گذشته هرجا می‌روم به من نگاه سنگین دارند. چرا با آبروی مردم بازی می‌کنید؟!

* به اعتماد عمومی و حیثیت مجلس ضربه خورد، فاطمی امین به فساد آلوده نشده است.

* ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟

* چرا موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود به این استیضاح ربط داده می‌شود؟

* این روزها تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، چه چیز من به آمریکا می‌خورد؟!

* مسئله امروز کشور ما وحدت است.

* ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه شویم.

* چرا رابطه دولت و مجلس تخریب میشود.

* آیا این جنگ روانی نیست؟

* خودروسازی که هزینه میکند تا وزیر صمت را بزند این مافیای خودرو است.

* چه کسانی از این استیضاح نفع میبرند.

* رابطه بین مجلس و خودروسازان متخلف چیست؟

* چرا دوقطبی سازی میشود؟

* اگه وزیر افتاد برد مجلس است اگرنه افت مجلس است.

* آقای رئیس مجلس شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمی‌رسد، معاون بنده را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

بارها گفته ام و میگویم صنعت خودروی ایران بیمار است/ نشانه های بهبود نمایان است​

* نشانه های بهبود پس از جراحی نمایان شده است.

* اگر سالهای گذشته واردات خودرو متوقف نمیشد و میزان تولید کم نمیشد الان با این موضوعات درگیر نبودیم.

* صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا میکند.

* دشمن میداند خودرو ابعاد اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد.

توضیحات فاطمی امین درمورد افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد​

* افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بخاطر افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه نیست.

* از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده ای بخاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می آیند.

* افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است.

توضیحات فاطمی امین درمورد واردات خودرو به کشور وزیر صمت​

* ما با پیچیدگی های زیادی درمورد واردات خودرو مواجه هستیم.

* برخی قوانین مربوط به سال 71 است!

* خودرویی مدتها در گمرک است و اجازه ورود نمیدهند بخاطر کمربند صندلی عقب!

* تا اردیبهشت 401 ممنوعیت واردات داشتیم آبان آیین نامه نهایی را اماده کردیم و دیروز اولین خودرو ها ترخیص کردیم در بحث خودروهای کارکرده برای رفع مغایرت های قانونی لایحه دو فوریتی ارائه کردیم اصرار ما برای ارائه خودرو در بورس داشتن مرجع قیمتی برای خودروهای دسته دوم بود.

* 57 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته در فروردین ماه داشته ایم.

* در صنعت خودرو مافیا داریم، با مدیرکل بنده تماس میگیرند و تهدید میکنند!

 نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، روند بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان موافق استیضاح، به بیان سخنان خود پرداختند.

رسولی نژاد: فاطمی امین استاد وعده هاست

در ابتدا سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.  آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد. براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

موسوی‌لارگانی: به جای فاطمی‌امین از مردم عذرخواهی می‌کنم

در ادامه ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند، کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد. آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

دهقانی: وزیر صمت نتوانسته قیمت خودرو  را مدیریت کند

همچنین الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت با بیان اینکه وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت:در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.

وی ضمن اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.

دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.

بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام 

در ادامه، صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجلس از ابزار نظارتی استیضاح استفاده می‌کند تا به وزرا هشدار داده که به وعده‌هایشان عمل کند لذا استیضاح تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: فاطمی امین در ۲۰ ماه گذشته فرصت‌ها را از دست داد. ما استیضاح کنندگان در تابستان سال ۱۴۰۱ به آقای فاطمی امین سه ماه وقت دادیم بعد از آن در جلسه استیضاح آبان‌ماه سال گذشته باز هم به ایشان رای داده شد که وزیر بماند اما او حتی در وظایف اجرایی‌اش به ویژه در کنترل بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو کاری نکرد و وضعیت مدیریتش باعث تشدید مشکلات شد.

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد وزیر رشد تورم و کنترل تولید را به دنبال داشت مگر تمام اختیارات شورای سران قوا به وزیر داده نشده بود که براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو به وظایفش بپردازد پس چرا برای واردات خودرو کاری نکرد؟ چرا در زمان بررسی بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص فاطمی امین حاضر نشد و از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع نکرد. نسبت واردات خودرو صورت نگرفت و بعد از مطرح شدن استیضاح یک مرتبه به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتادند.

بدری ادامه داد: در ۲۰ ماه گذشته بی‌برنامه‌ترین بازار کشور مربوط به خودرو بود که مدل‌های مختلفی برای عرضه آن مشاهده شد این تصمیمات متناقض ناشی از اعمال نفوذ است.

صدیف بدری همچنین اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در شرایطی به افزایش تولید خودرو اشاره می‌کند که اثری از ارتقاء کیفیت و ثبات خودرو نیست اصلا وزیر می‌داند که سالانه چقدر مردم به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده و یا با جراعات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؟ ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه کشور برای تصادفات هزینه می‌شود. خودروسازان داخلی از کیفیت کم می‌کنند و قطعات بی‌کیفیت از چین می‌آورند. آنها مونتاژکارند تا خودروساز.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: مردم و جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارند.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: این‌که رئیس جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرده نشان دهنده بی‌توجهی او به این جلسه و یا بی‌توجهی به وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین شخصیتی مومن و متواضع دارد اما بحث ما کارآمدی است. بنده تاکنون هیچ درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از وزارتخانه‌ای نداشتم استیضاح حق نمایندگان است و به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه به دولت کمک می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند و مردم بین ناکارآمدی و نظارت مجلس شورای اسلامی انتخابگر هستند. امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام مجلس بوده که ما نماینده دو خودروساز بزرگی هستیم که با جان و مال مردم بازی می‌کنند و یا نماینده ۸۵ میلیون نفر از مردم هستیم.

نظری ادامه داد: امروز پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، افکار عمومی منتظرند که آیا تغییری رخ می‌دهد یا خیر؟ مردم از ما می‌پرسند که ما در قبال این وضعیت چه کرده‌ایم نه فقط وضعیت خودرو که حتی وضعیت لوازم خانگی هم به گونه‌ای شده که ازدواج جوانان با مشکل مواجه است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم شایسته سوار شدن بهترین خودروی دنیا هستند، گفت: چرا مردم باید گرفتار سایپا و ایران خودرو شوند ما باید مدافع انتخاب مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای دنبال منافع خود باشند. استیضاح حق نمایندگان است که ما به نمایندگی از مردم دنبال می‌کنیم. سوال این است که مردم از وضعیت فعلی راضی هستند؟

وی با بیان این‌که چرا باید مصوبه مجلس شورای اسلامی در واردات خودرو زمین بماند و مجمع تشخیص جلوی آن را بگیرد، اظهار کرد: این‌که در آستانه استیضاح لایحه دو فوریتی برای واردات خودرو ارائه می‌شود توهین به مجلس شورای اسلامی است. اگر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم. مردم بدانند که نمایندگان پشتیبان آنها هستند.

نظری همچنین با انتقاد از افزایش قیمت فولاد تصریح کرد: مردم از وضعیت بازار راضی نیستند، امروز مجلس شورای اسلامی قاطعیت خود را نشان می‌دهد.

چنارانی: واردات خودرو در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟

همچنین هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم. دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است.

وی در ادامه اظهار کرد: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.

 

چنارانی تاکید کرد: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانواده‌هایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود خانواده‌هایی هستند که دارای چهار فرزند بوده اما اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو هستند.

حضرت پور: بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را ایجاد کردند

روح الله حضرت پور از نمایندگا ن موافق استیضاح فاطمی امین گفت: استیضاح این وزیر نه از سوی مجلس بلکه از جانب ملت ایران در حال انجام است. این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو، استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مسببین وضعیت فعلی خودرو است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بله قربانگوی کسی نیست. ما نه با نسبت و خویشاوندی وزرا و مسئولین کاری داریم و نه از فشارهای دوستان شما تأثیر می پذیریم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما نمایندگان امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم که نگاه او و تیمش به مجلس نگاهی توهین آمیز است. آقای فاطمی امین به چه جرأتی سخنگوی شما عملا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند، مگر چه رانتی به نمایندگان داده اید و چه کسی از شما چیزی خواسته است. امروز همین جا باید اعلام کنید که چه کسی از شما رانت خواسته است؟ چرا آبروی مجلس را بردید؟ اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفته‌هاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

حضرت پور با بیان اینکه فاطمی امین وزیر خودروسازان است، گفت: چرا باید خبر استیضاح او قیمت دنا را ۷۰ میلیون پایین بیاورد، در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت. مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند.

وی افزود: آقای وزیر شما خرید جهیزیه و  لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید و شما در طول دوران وزارت خود، داشتن خودرو را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید. رانندگان تاکسی و سایر رانندگان با لاستیک های پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند. ۸۷ میلیون ایرانی می توانند شهادت بدهند که وزارتخانه شما در خصوص تنظیم و نظارت بر بازار چه عملکردی داشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه چطور وزارت صمت دولت محرومان با ضعف در نظارت بر بازار معیشت میلیون ها ایرانی را به جهنم تبدیل کرده است، گفت: بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را ایجاد کردند.

حضرت پور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم خواهند فهمید مجلس مستقل است و از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر این فرصت را از دست بدهیم مردم ما را نخواهند بخشید. استیضاح آبان ماه سال گذشته حق بود و اگر اجرا می شد امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.

فلاحی: استیضاح، کمک به دولت برای پاکسازی گلوگاه‌های حساس از افراد ناکارآمد است

همچنین سارا فلاحی  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری‌های ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای این‌که گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود. هرچند در فصل استیضاح مجلس شورای اسلامی مورد آماج حملات قرار می‌گیرد اما اینها باعث نمی‌شود که ما از انجام وظیفه خود عقب نشینی کنیم.

وی ادامه داد: امروز مردم منتظر هستند تا ببینند مجلس شورای اسلامی تصمیم تاریخی خود را بگیرد. کسانی که بانیان وضعیت موجود در عرصه خودروسازی هستند باید پای میز محاکمه پاسخگو باشند.

فلاحی در ادامه اظهار کرد: اگر قیمت برخی از خودروهای داخلی را با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز حساب کنیم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. سوال بنده این است که مابه‌التفاوت این قیمت با قیمت‌های بازار به جیب کدام نانجیبی می‌رود؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده‌اند بنده می‌گویم چه کسی به شما اجازه داد ۴۰ درصد به قاتلان مردم اضافه کنید. شما از تولید ملی صحبت می‌کنید این چه تولید ملی است که هرگاه دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار از هم می‌پاشد؟

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولید ملی ما تسلیحات نظامی است که در حصار تحریم‌ها، زمین، آسمان و دریا را از دشمن گرفته است نه خودروی بی‌کیفیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. شما از امتیازگیری نمایندگان صحبت کردید چگونه اجازه دادید سرمایه اجتماعی را فدا کنید و به هیچ جا پاسخگو نباشید. امروز صرفا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه استیضاح همه افرادی است که از وزیران ناکارآمد حمایت می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع اعلام کرد که بنده یکی از ۲۰۰۰ نفر تصمیم‌گیر در حوزه خودرو هستم، بنده می‌گویم شما که کاره‌ای نیستید چرا به صندلی قدرت تکیه زده‌اید؟ اجازه دهید مدیران کارآمد روی این صندلی بنشینند. ما مدیرانی می‌خواهیم که با بانیان وضع موجود مقابله کنند. ما کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته را ساماندهی کنند.

فلاحی ادامه داد: همراهی ما با دولت تا جایی است که مدیران کارآمد روی کار باشند. باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو بوده و در مقابل مافیا قرار می‌گیریم. ما مدیرانی نیاز داریم که با مافیای خودرو برخورد کنند. این وهن جمهوری اسلامی است که با تمام قدرت که دشمنان خود را زمین‌گیر کرده است مافیای خودرو نفس آن را تنگ کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: امروز وضعیت بازار خودرو یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی است. ما بحث شخصی با کسی نداریم با کسی هم خُرده بُرده نداریم، امروز چشم مردم به مجلس است. ما باید حافظان امنیت و آرامش کشور باشیم. بازار خودرو به یکی از عوامل انهدام سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. از رئیس جمهور می‌خواهیم با مجلس شورای اسلامی همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد تا به دولت کمک کند تا مدیرانی توانمند و کارآمد روی کار بیایند.

آزادی‌خواه: توان مدیریتی «فاطمی‌امین» ضعیف است

احد آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از عدم ارائه آیین نامه های مربوطه توسط وزیر صمت به مجلس،‌گفت: طبق نامه ای که معاونت نظارت مجلس خطاب به فاطمی امین ۳ روز پیش تنظیم کرده است، پژمان پشمچی زاده خطاب به وزیر صمت گفته اند برابر قوانینی که مجلس شورای اسلامی تا الان تصویب کرده، موظف بودید ۱۹ فقره آئین نامه اجرایی در موعد مقرر تهیه کنید که تهیه نکردید.

وی افزود: ما نمایندگان در مجلس جان می کنیم قانون تصویب می کنیم اما وزیر آیین نامه اش را تهیه نمی کند و من نماینده باید جواب مردم را بدهم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، ساماندهی صنعت خودرو و مانع زدایی از صنعت برق کشور قانون هستند که وزیر باید آیین نامه اجرایی را به تصویب برسانند که ۱۱ فقره از آن اجرا نشده است.

آزادی خواه در خصوص تعهداتی که وزیر انجام دادند، گفت: ما سه محور در استیضاح ایشان در نظر گرفتیم که ایشان در روز رأی اعتماد متعهد شدند بر بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مدیریت داشته باشند، اما ۶۸ درصد تورم در این حوزه داشته ایم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با این اوضاع نمایندگان مجلس نمی توانند در حوزه های انتخابیه پاسخگو باشند.

وی افزود: ‌در حوزه راهبردها وزیر صمت موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد که هنوز آیین نامه آن را ارائه نکرده اند. همچنین در حوزه تنظیم بازار شما متعهد شدید مواد اولیه را تأمین کنید تا نیاز کشور برآورده شود، در صورتی که اینگونه نبوده است.

آزادی خواه با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «رشد تولید و مهار تورم»،‌ اظهار کرد:‌ ما مانع تولید داشته ایم و این شعار اجرایی نشده است. در حوزه پشتیباتی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی، شما ۴۲ واحد سلولزی را که خودتان تأییدیه داده و نیاز کشور را برآورده می کند به چه توجیهی مواد وارد کردید و حال کارخانه تعطیل شده است. به معاونین شما که می گوییم، می گویند سنگ اندازی کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه فاطمی امین فرد پاکدستی هستند، افزود: اما توان مدیریتی وزیر صمت و تیم ایشان ضعیف است

مخالفان استیضاح فاطمی امین چه گفتند؟

مخالفان استیضاح وزیر صنعت،معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، روند بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از بیان نظرات موافقان استیضاح و دفاع وزیر صمت، مخالفان استیضاح نیز به ایراد سخنان خود پرداختند.

میرتاج‌الدینی: موفقیت دولت موفقیت مجلس است

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود. چرا آنچنان عمل کردیم که از کنار دیگران رد شده و در شرایطی که تنها دو ماه از استیضاح قبلی وزیر نگذشته بود مجدد به سراغ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتیم. چرا به خاطر برخی مسائل که نمی‌گویم مجدد مجلس را به چالش اینچینی کشیدیم.

وی ادامه داد: بنده به موافق اول استیضاح عرض می‌کنم که شما با بنده در مجلس هفتم همکار بودید، در آن دوره مجلس هفتم انقلابی بود و دولت وقت دولت اصلاحات. در شورای مرکزی توافق شد که تنها استیضاح یک وزیر مطرح شود. حال بنده می‌پرسم که چرا با دولت اصلاحات این چنین برخورد شد و ما با دولت انقلابی اینگونه رفتار می‌کنیم؟ مگر آقای رئیسی را ما با ۲۴۰ امضاء دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کنند. مگر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان مردمی نیستند که به مجلس انقلابی رای دادند ما در یک کشتی نشسته‌ایم موفقیت دولت موفقیت مجلس شورای اسلامی است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار می‌رود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.

وی در ادامه تاکید کرد: انتظار داشتیم هیات رئیسه و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را که در خصوص اتهام دادن خودرو به نمایندگان صادر شده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند. بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید از همین جا می‌گویم که هیچ یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است.

میرتاج‌الدینی اضافه کرد: وزیری که تا آخرین وقت کاری در دفتر خود حضور دارند، وزیر پرکاری است. شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد که عملکرد وزیر قابل قبول است. تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه گذشته ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافته است اما آیا همه مشکلات این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد؟ تورم و گرانی وجود دارد ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده خودم با آقای رشیدی کوچی که در بودجه پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده را دادند همراه شدم و در کمیسیون تلفیق کمک کردیم تا کار نهایی شود اما چرا این مصوبه مجلس در بودجه نهایی نشد آیا کم‌کاری هیات رئیسه که نتوانست هیات عالی نظارت مجمع را قانع کنند در این حوزه تاثیرگذار نیست؟

میرتاج الدینی اظهار کرد: بنده آقای سیاهکلی را قبول دارم و مشکلاتی که ایشان می‌گویند وجود دارد اما راه‌حل چیست؟ واردات خودرو و افزایش تولید چقدر می‌تواند در این حوزه موثر باشد؟ شورای رقابت چه نقشی دارد؟ همه این موارد در مساله خودرو دخیل است. از طرف دیگر وزارتخانه‌ای که ۲۸ ردیف کاری دارد ما نباید صرفا بر یک موضوع آن تمرکز کنیم.

میرمحمدی: هیات نظارت بر رفتار نماینده گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده اند

همچنین سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت از اینکه برخی نمایندگان آمارهای رسمی دولت در حوزه خودرو را زیر سوال بردند، انتقاد کرد و گفت: امروز در جریان استیضاح آمارهای مربوط به معدن، تولید، صادرات را خلاف و غلط خواندند؛ ما به کجا داریم می‌رویم؟ همه در یک کشتی نشستیم، هر کسی هم جایگاه خود را دارد. ما اجازه نداریم برای اینکه فاطمی امین را استیضاح کنیم جلوی تمامی دستاوردهای نظام، علامت سوال بگذاریم. با فاطمی امین مشکل داریم حرف دیگری است اما با نظام که مشکل ندارید که آنقدر در رسانه‌های داخلی و خارجی علیه‌اش کار می‌کنید و جلوی عملکرد دولت علامت سوال می‌گذارید؟

وی افزود: پشت این تریبون مقدس حاضر می‌شوید و بخاطر اینکه علیه فاطمی امین رای دهید حرف‌هایی می‌زنید و بعد هم مصاحبه می‌کنید که چهار ماه پیش ۷۵ خودرو به نمایندگان داده شده است. شما یکی از ارکان نظام را زیر سوال می‌برید، چه پاسخی به این اتهامات دارید؟ یک مورد بگویید که کدام نماینده خودرو شاسی بلند گرفته است؟ اینها را اعلام کنید نه اینکه با مصاحبه‌هایتان علیه مجلس جوسازی کنید.

نماینده تفت و میبد با بیان اینکه استیضاح حق مسلم مجلس است، گفت: نباید بخاطر استیضاح آمارهای خلاف واقع بدهید و یا اینکه حرف‌هایی بزنید همچون اینکه این وزیر و وزارت صمت همه دولت را زمین گیر کرده است. این چه حرفی است؟ آیا همه دولت واقعا زمین گیر شده است؟

وی گفت: استیضاح وزیر پیام همدلی برای حل مشکلات کشور نیست.

میر محمدی ادامه داد: در حرف‌هایتان خیلی راحت می‌گویید که فاطمی امین افراد نزدیک به خود را در وزارتخانه آورده است خب نام این افراد را بگویید. یا اینکه می‌گویید فلان مستند پیش من است و این حجت شرعی نمایندگان است. این چه مستندی است که دادگاه صالحه بررسی نکرده و همکاران هم آن را ندیده‌اند و شما آن را به عنوان حجت شرعی بیان می‌کنید؟ این عبارات در شأن ما نیست ،کمی دقت و تامل داشته باشید. اجازه ندهید که زیر سوال بروید.

این نماینده مجلس گفت: در همین وضعیت یک نماینده اعلام می‌کند که تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان داده شده است. بعد از آن رئیس مجلس، هیات رئیسه، سخنگوی هیات رئیسه و وزیر صمت تکذیب می‌کنند و حتی نامه به دادستانی نوشته می‌شود. هیات نظارت هم تکذیب می‌کند اما فردایش یک نماینده دیگر که اتفاقا جزو استیضاح کنندگان است در پاسخ به سوالی درباره ۷۵ خودروی شاسی بلند می‌گوید که در چهار ماه پیش وقتی قرار به استیضاح فاطمی امین بود آمار ۴۰ به ۶۰ بود اما اتفاق عجیبی افتاد و ناگهان شرایط تغییر کرد؛ آیا با این حرف‌ها چیزی از مجلس انقلابی باقی می‌ماند. سال آخر مجلس است بگذارید بدون حاشیه کارها را پیش ببریم که به خدا موفق می‌شویم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دولت مردمی و مجلس انقلابی با کمک هم می‌توانند کارها را پیش ببرند پس آدرس غلط به مردم ندهید، قرار نیست که با استیضاح و عزل وزیر یخچال و خودرو ارزان شود؛ منطقی صحبت کنیم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: چه اتفاقی افتاده که ۱۸۸ رای اعتماد مجدد به فاطمی امین دوباره تبدیل به استیضاح شد. در سال‌های گذشته وزارت صمت یکی از بی ثبات‌ترین وزارتخانه‌ها بود که چند وزیر و سرپرست در آن آمد. عمدتا ساده‌ترین راهکار یعنی استیضاح تدبیر می‌شد حالا خودمان نظارت کنیم آیا این اقدام راهبرد صحیحی بوده و وضعیت را بهتر کرد؟ این مشکلات بیش از آنکه به عملکرد وزارت صمت مرتبط باشد به وضعیت کلان اقتصادی ارتباط دارد.

میرمحمدی با بیان اینکه انتقادات به وضعیت کیفیت خودرو درست است، گفت: سوال این است که آیا وضعیت کیفیت خودرو مربوط به دوره دولت آقای رئیسی و عملکرد فاطمی امین است؟ سالیان سال است که همه از کیفیت خودرو ناراضی هستند اما مگر نگاه وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست. وزیر در حال عملیاتی کردن وعده‌هاست بطوریکه تولید خودرو از ۷۰۰ هزار به بیش از یک میلیون رسیده است. مطالبه کیفیت خودرو هم به حق است.

وی با بیان اینکه هجمه علیه مجلس ناجوانمردانه است، گفت: تحویل خودرو به نمایندگان و طرح ادعاهای کذب علیه شخص وزیر عادی نیست. چه اتفاقی مگر افتاده است؟ البته که در سخن موافقان و مخالفان وزیر همه اذعان بر این نکته بود که فاطمی امین فسادستیز و وزیری فعال و میدانی و پاکدست است. مگر می‌شود فردی نقطه ضعف نداشته باشد. ایشان برای مبارزه با فساد به میدان آمده است. از آقای رئیسی می‌خواهیم که از وزرایش برای مبارزه با مافیای خودرو حمایت کند تا بتوانند در عرصه فسادستیزی موفق باشند.

میرمحمدی در پایان گفت: پیام استیضاح وزیر و جوسازی‌های کذب صورت گرفته پیام همدلی، همفکری و هم افزایی بین دو قوه و حل مشکلات مردم نیست پس از وزیر حمایت کنید و به استیضاح او رای ندهید تا وزیر به وظایف خود عمل کند و نقاط ضعفش را هم برطرف کند.

براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است.در آئین‌نامه داخلی حداکثر پنج ساعت زمان برای بررسی استیضاح پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر.

بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده است که از دو ساعت زمانی که در اختیار دارد می‌تواند وقت خود را به یک یا دو نماینده موافق بدهد.

گفتنی است تاکنون رئیس جمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده و از کابینه، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به همراه سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند.

در حال تکمیل است...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied