شمانیوز
شما نیوز

سفر رئیسی به سوریه | هیئت همراه رئیسی در سفر به دمشق

آخرین اخبار از سفر رئیس جمهور به سوریه | پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همزمان با ورود رئیسی به دمشق

صبح امروز هواپیمای حامل رئیس جمهور ایران به همراه وزیر امورخارجه، وزیر نفت، وزیر مسکن ، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی به عنوان هیئت همراه رئیسی در فرودگاه دمشق فرود آمد. همزمان با ورود رئیس جمهور ایران به دمشق پرواز جنگنده‌های صهیونیستی بر فراز شمال یرزمین های اشغالی گزارش می‌شود.

آخرین اخبار از سفر رئیس جمهور به سوریه | پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همزمان با ورود رئیسی به دمشق

علی آبشناس- خبرنگار شمانیوز، سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران به سوریه در حالی انجام شد که قرار بود این سفر اوایل ۲۰۲۳ انجام شود که به اواسط ژانویه موکول شد. سفر رئیس جمهور ایران به دمشق به دلیل زلزله سوریه و ترکیه در اواسط ژانویه به ماه رمضان افتاد و در آن زمان به دلیل نبرد نیروهای مقاومت با رژیم صهیونیستی با تاخیر در تاریخ امروز انجام شد. با اقدامات دیروز مقاومت نیز رژیم صهیونیستی فعلا مهار شده است تا جشن پیروزی مقاومت با آرامش انجام شود.

اهمیت ویژه سفر رئیس‌جمهور رئیسی به دمشق

اهمیت سفر رئیس جمهور رئیسی به سوریه به گونه‌ای است که کارشناسان این سفر را در راستای تعمیق و گسترش روابط بین دو کشوری ارزیابی کرده‌اند که سال‌های سال روابط راهبردی و ارتباط صمیمانه‌ای داشته و در طول مبارزه با تروریسم مورد حمایت نظام سلطه نیز دو کشور همکاری بسیاری داشته‌اند.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه درباره اهمیت ویژه سفر سیدابراهیم رئیسی می‌گوید: «در حال حاضر نظام سیاسی در سوریه ثبات قابل توجهی پیدا کرده است و قطعا حضور رئیس جمهور در این کشور در راستای تعاملات اقتصادی، تجاری و صنعتی بسیار با اهمیت خواهد بود. با توجه به این که کشور سوریه در حال بازگشت به اتحادیه عرب است، این سفر طلیعه ارتباط بیشتر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان خواهد بود. سفر آقای رئیسی به سوریه یکی دیگر از موانع تحریم دو کشور توسط آمریکا را می شکند و افزایش این تعاملات در منطقه بسیار حائز اهمیت است.»

ارتش سوریه

وزیر امور خارجه ایران هم با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به دمشق در توئیتی نوشت: اهمیت این سفر علاوه ‌بر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، بیانگر تجلی پیروزی اراده‌ سیاسی مقاومت و موفقیت دیپلماسی دولت در تکمیل روند همگرایی منطقه است.»

سخنگوی دولت نیز در خصوص این سفر می‌گوید: «این سفر پس از ۱۳ سال صورت خواهد گرفت و در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت خواهد بود.»

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد اهمیت سفر رئیسی به دمشق نیز اظهار می‌دارد: «سوریه ظرفیت‌هایی دارد و یک کشور مهم تاریخی در منطقه به حساب می آید. این کشور همسایه عراق از یک طرف و از طرف دیگر ترکیه و اردن و فلسطین است که هر کدام زمینه‌هایی از بحث را می‌طلبد. از طرف دیگر سوریه در کنار مدیترانه قرار گرفته و از این نظر هم اهمیت دارد تا تجارت بین شرق و غرب را آسان کند. آسان شدن تجارت بین شرق و غرب سود زیادی دارد و در حال حاضر به دلیل حضور برخی از گروه های تروریستی در برخی مناطق سوریه یکی در نزدیکی مرز عراق و مرز ترکیه است؛ نمی‌توان از این امکانات استفاده کرد.»

نگرانی صهیونیست از سفر رئیسی به سوریه

ساعاتی پیش هواپیمای حامل رئیس جمهور رئیسی در فرودگاه دمشق فرود آمد، این در حالی است که همزمان با ورود رئیس‌جمهور  به دمشق پرواز جنگنده‌های صهیونیستی بر فراز شمال سرزمین‌های اشغالی گزارش می‌شود. 

دیروز با اعلام خبر سفر رئیسی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی به ابعاد راهبردی سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه پرداخت و نوشت: «تل‌آویو باید نگران نتایج این سفر استثنایی باشد». برخی رسانه های صهیونیستی دیگر نیز نوشتند که ایران می‌خواهد نشان دهد پس از توافق با عربستان سعودی، می‌تواند تمرکز خود را از یمن به سوریه و لبنان تغییر دهد.

دیدار رئیسی و بشار اسد در دمشق

دیدار و گفت و گوی رئیسی با بشار اسد در قصرالشعب

با ورود سید ابراهیم رئیسی به دمشق، وی مورد استقبال رئیس جمهور سوریه در قصر الشعب دمشق قرار گرفت.

در این دیدار رئیس جمهور ایران و همتای سوری خود به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای گسترش همکاری‌ها با محوریت مقاومت پرداختند. 

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با اشاره به روابط سوریه و ایران، گفت: روابط غنی و مملو از تجارب است، به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم روابط باثبات و ثابتی بود با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی که منطقه خاورمیانه را درنوردید.

رئیس جمهور رئیسی نیز پیروزی ملت سوریه با وجود تحریم‌ها را یادآور شد و اظهار داشت: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند. امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.

گفتنی است؛ حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیرنفت، سید احسان خاندوزی وزیر اموراقتصاد و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و محمد جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied