شمانیوز
شما نیوز

قیمت خودروهای مونتاژی | کاهش یا افزایش قیمت خودرو

جدال بر سر قیمت‌ خودروهای مونتاژی | عدم تمکین مونتاژکاران یا کاهش قیمت شورای رقابت، کدام برنده خواهد بود؟

کاهش قیمت خودروهای مونتاژی در لیست تعرفه قیمت ۱۷ خودرو مونتاژی شورای رقابت ظاهرا نه به مذاق وزارت صمت خوش آمده و نه مزاج مونتاژکاران برای هضم آن مفید است. جدال بر سر قیمت خودروهای مونتاژی میان وزارت صمت، شورای رقابت و مونتاژکاران همچنان ادامه دارد.

جدال بر سر قیمت‌ خودروهای مونتاژی | عدم تمکین مونتاژکاران یا کاهش قیمت شورای رقابت، کدام برنده خواهد بود؟

علی آبشناس- شمانیوز، مرحله دوم ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو امروز در حالی آغاز شد که تعرفه قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی شورای رقابت، موضوعی جدید برای جدالی تازه در عرصه فروش خودرو به مردم شده است. جدالی که از کاهش قیمت شورای رقابت در لیست مصوب این شورا برای خودروهای مونتاژی شروع شد و به تمکین نکردن شرکت‌های مونتاژکار خودرویی و وساطت میانه قیمتی وزارت صمت ختم شده است.

فارس در گزارشی می‌نویسد؛ چند روزی از اعلام قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی می‌‎گذرد. بعضی خودروها تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت‌های قبلی بود. به‌طور مثال قیمت تیگو ۸ پرو درحالی حدود ۱.۵ میلیارد قیمت‌گذاری شد که خود شرکت ۲.۲ میلیارد آن را به فروش می‌رساند.

بعد از انتشار فهرست قیمت خودروهای مونتاژی ازسوی شورای رقابت، مدیر خودرویی وزارت صمت در نامه‌ای خواهان بازنگری با دقت و مستندات بیشتر در قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت شد.​ اما سخنگوی شورای رقابت در این باره اعلام کرد که اگر نیاز به تجدیدنظر باشد، باید هزینۀ تمام‌شده و تغییرات نرخ ارز بررسی شود و در فاصلۀ ۲ تا ۳ ماه دیگر دربارۀ قیمت‌ها تصمیم‌گیری شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه پس از اعلام قیمت خودروهای مونتاژی در شورای رقابت و کاهش قیمت مصوب برخی از خودروهای مونتاژی، نسبت به قیمت‌های قبلی عرضه خودروسازان خصوصی، قیمت خودروهای مونتاژی نیز بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

طرف دیگر این جدال دیدنی که در نوع خود در کشور عجیب و جدید است به عدم تمکین مونتاژکاران از مصوبه شورای رقابت اشاره دارد. گزارشگر فارس می‌نویسد، با تماس به نمایندگی شرکت‌های مدیران‌خودرو، فرداموتورز و کرمان‌موتور که هر ۳ در مرحله دوم فروش یکپارچه حضور دارند، متوجه شدیم هیچ‌کدام قیمت‌های شورای رقابت را قبول نکرده‌اند و می‌گویند خودروهایمان با همان قیمت قبل به فروش می‌رسد.

البته طبق آخرین اخبار رسیده، وزارت صمت از موضع قبلی خود با اعلام اینکه منظور بررسی بیشتر در مصوبه قیمت‌گذاری بوده است، عقب نشینی کرده و در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که مصوبه شورای رقابت پیرامون قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازم‌الاجرا است.

اسماعیل شجاعی در یک گفت‌وگوی خبری، ضمن تاکید صریح بر اینکه قرار نیست قیمت خودروهای مونتاژی تغییر کند، در این رابطه به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: وزارت صمت و سازمان حمایت قیمت‌ها را بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین کرده و در اختیار شورا قرار دادند؛ اما اکنون خودروسازان به این قیمت‌ها اعتراض داشته و وزارت صمت هم خواستار تجدید نظر شده است. 

وی تاکید کرد: نظر شورای رقابت و کارگروه خودرویی شورای رقابت این است که فعلا براساس آنچه که تصمیم گرفته شده، عمل و دستورالعمل به طور قطعی اجرا شود؛ چنانچه در بازه دو الی سه ماه آینده، تغییراتی در صورت‌های مالی، نرخ ارز، قیمت‌ها و هزینه‌های تمام شده خودروها، صورت گرفت، این موضوع مجدد در کارگروه خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied