شمانیوز
شما نیوز

معاون وزیر ورییس سازمان امور اراضی کشور مطرح کرد:‌

ضرورت اجرای آمایش سرزمینی منطقه آزاد ماکو در صیانت از اراضی کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: اجرای طرح آمایش سرزمینی،‌طرح جامع و تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی در منطقه آزاد ماکو در صیانت از اراضی کشاورزی بسیار حائز اهمیت است که مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد ماکو نیز به آن تاکید کرد.

ضرورت اجرای آمایش سرزمینی منطقه آزاد ماکو در صیانت از اراضی کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری منطقه ازاد ماکو، رضا افلاطونی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات امور اراضی منطقه آزاد ماکو  به لزوم ثبات سند مالکیت اراضی و حدنگاری اشاره کرد و افزود: در این خصوص قرارگاه مرکزی صدور اسناد و حفظ کاربری اراضی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تشکیل شده و با جدیت پیگیری می شود.

افلاطونی با بیان اینکه کشور باید امنیت زیستی و غذایی داشته باشد اظهارداشت:‌ در کل کشور ایران از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی فقط یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجه یک داریم و  ۱۸ میلیون هکتار نیز قابل کشت  است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور مراقبت از محدوده اراضی کشاورزی به ویژه درجه یک را یادآور شد و اضافه کرد: به هیچ وجه سازمان امور اراضی اجازه تغییر کاربری این اراضی را به ساخت و سازهای ویلایی، سکونتی و یا صنعتی و خدماتی نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه  ۶ میلیون و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشور در سال‌های اخیر با تلاش و پیگیری‌های کارشناسی رفع تداخل شده است اظهار کرد: ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور داریم که ۱۶ میلیون هکتار آن مشمول رفع تداخلات می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰ میلیون هکتار اراضی کشور در اولویت رفع تداخل قرار گرفته و سازمان امور اراضی با همتی مضاعف تلاش می‌کند تا در این حوزه اقدامات مؤثر و راهگشایی را در شهرستان‌های مختلف انجام دهد.

افلاطونی مزایای سنددار کردن اراضی کشاورزی را به عنوان یک هویت ارزشمند یادآور شد و خاطرنشان کرد: این اسناد می‌تواند برای روستاییان وثیقه‌ای با هدف دریافت تسهیلات بانکی بوده و ورودی پرونده‌ها به مراجع قضائی را به حداقل برساند.

ریسی سازمان امور اراضی کشور به بهره گیری از تجهیزات و تکنولوژی روز برای پایش هوشمند حفاظت از اراضی کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت:‌ امروز دیگر گشت برای پیدا کردن تغییر کاربری ها منسوخ شده و باید به سمت بهره گیری از تجهیزات نوین و هوشمند روی آورد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری و ویلاسازی در اراضی غیر کشاورزی مورد تایید است اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو باید شهرک های غیرکاربری کشاورزی را برای حفظ باغات و اراضی کشاورزی در اختیار  ویلاسازان قرار دهذ.

افلاطونی خاطرنشان ساخت: متاسفانه ارزش افزوده محصولات کشاورزی تولیدی ایران به جیب کشورهای دیگر با بسته بندی و سورتینگ می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied