شمانیوز
شما نیوز

به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

دومین نشست هم اندیشی "چهره های ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس" به میزبانی قشم برگزار شد / خروج میراث ملموس و ناملوس قشم از قاب تاریخ برای ورود در فرآیند توسعه

دومین نشست هم‌اندیشی "چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج‌فارس" به مناسبت هفته میراث فرهنگی به میزبانی قشم برگزار شد.

دومین نشست هم اندیشی "چهره های ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس" به میزبانی قشم برگزار شد / خروج میراث ملموس و ناملوس قشم از قاب تاریخ برای ورود در فرآیند توسعه

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، در این نشست که روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، با حضور محمد محسنی، مدیرکل میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، ایوب زارعی، مدیر میراث فرهنگ،گردشگری و صنایع‌دستی این سازمان و تنی چند از بزرگان حوزه میراث فرهنگی استان هرمزگان و جزیره قشم در این منطقه آزاد برگزار شد، چهار چهره شاخص استان هرمزگان معرفی شدند.

ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست بر لزوم احیای میراث ناملموس و ناملموس در حوزه سیاست‌گذاری تأکید کرد و گفت: در معاونت فرهنگی منطقه آزاد قشم سعی داریم با توجه به این وجه انضمامی، بحث میراث ملموس و ناملموس را از چارچوب تاریخی خارج کرده و در فرآیند توسعه وارد کنیم.

به گفته وی، آنچه در برند قشم و تصویر ذهنی مردم جزیره ایجاد می‌شود باید مبتنی بر تاریخ باشد تا با برانگیخته سازی حس هم ذات پنداری، بتوانند هویت قشم را در لایه‌های ملی و فراملی تعریف کرده و کنش‌های اجتماعی آن‌ها را متأثر سازد.

 ایوب زارعی، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در ای جلسه بر لزوم پرداختن به منظر فرهنگی شهری تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: تنها در قشم بیش از ۴۰۰ محوطه تاریخی و فرهنگی وجود دارد که هنوز موردتوجه قرار نگرفته به این دلیل که اولویت ما حفظ ثروت‌های فرهنگی نبوده است.

وی از تأکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر توسعه سیما و منظر شهری تاریخی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی کمیته سیما و منظر، صیانت و پاسداشت از میراث ملموس و در کنار آن میراث ناملموس قشم وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: این ژنوم در کل حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد و لازم است بااتصال و یکپارچگی و توسعه دیپلماسی شهری و خواهرخواندگی بین شهرها، آن را تقویت کرد.

گفتنی است، در دومین نشست هم‌اندیشی "چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج‌فارس" زندگینامه چهار چهره شاخص استان هرمزگان در سده‌های اخیر؛ سدیدالسلطنه کبابی بندرعباسی در حوزه تاریخ‌نگاری، شهاب‌الدین احمد ابن ماجد سعدی کنگی در  حوزه دریانوردی، حکیم خواجه شمس‌الدین محمد کیشی در حوزه علم و فرهنگ و خواجه کمال‌الدین عطار(عطا) در حوزه حکمرانی مورد تحلیل قرار گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied