شمانیوز
شما نیوز

فولاد مبارکه

حضور فعال فولاد مبارکه در بورس کالا،متضمن سهام سهامداران است

حضور فعال شرکت های فولادی منجمله فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا ، متضمن تامین منافع مصرف کنندگان فولاد در کشور و همچنین شرکت های تولیدکننده و سهامداران آنها بوده است

حضور فعال فولاد مبارکه در بورس کالا،متضمن سهام سهامداران است

با توجه به کارکردهای بورس کالا که مبتنی بر اصول اقتصادی پذیرفته شده جهانی است و امتحان خود را در تمام جهان پس داده است ، لذا جایگاه بی بدیل این نهاد مهم اقتصادی در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست .

همچنین مهم‌ترین کارکردهای بورس کالا همانند تمام بورس های دنیا ، کشف قیمت کالا بر اساس مکانیسم عرصه و تقاضا است . کشف عادلانه قیمت ، در بر دارنده منافع عرضه کننده و خریدار بصورت توامان است و هر دو طرف از این بابت منتفع می گردند.

آنچه که حائز اهمیت است ، وجود عرضه و تقاضای کافی برای کشف قیمت واقعی است به گونه ای که هیچگونه انحصاری در عرضه و یا تقاضا وجود نداشته باشد . این موضوع جزو الزامات پذیرش کالا در بورس می باشد و هیات پذیرش بورس که متولی پذیرش ( یا عدم موافقت با پذیرش ) کالا در بورس است ، هنگام بررسی درخواست متقاضی برای پذیرش کالا در بورس ، به این موضوع توجه ویژه ای دارد.

الزام در خصوص اقلام فولادی – که عرضه کنندگان ( تولیدکنندگان ) آن زیاد و متعدد می باشند و همچنین متقاضیان ( خریداران ) آن فراوان است – بدرستی فراهم است .

علاوه بر کشف قیمت عادلانه که جزو کارکردهای اساسی بورس کالا است  ، عادلانه بودن بازار که شرایط یکسان برای همه افراد – اعم از عرضه کنندگان و خریداران – فراهم می کند نیز از دیگر کارکردهای مهم بورس کالا می باشد.

اطلاعات داد و ستدهای بورسی به سهولت قابل دسترسی برای تمام ذینفعان بازار می باشد که از طریق شفافیت بازار به ثبات بیشتر بازار کمک‌می کند .

بیشتر بخوانید:  صورت‌های مالی از فصل بهار می‌تواند شاهد تحولات جدی باشد

کارخانجات بزرگ فولادی نظیر فولاد مبارکه اصفهان ، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان جزو اولین عرضه کنندگان فولادی هستند که از ابتدای تاسیس بورس کالای ایران مشارکت فعالی در خصوص عرضه محصولات تولیدی خویش در بورس کالا داشته اند.

حضور فعال شرکت های فولادی منجمله فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا ، متضمن تامین منافع مصرف کنندگان فولاد در کشور و همچنین شرکت های تولیدکننده و سهامداران آنها بوده است .

قبل از تاسیس بورس فلزات ( بورس کالای فعلی ) ، کارخانجات‌ فولادی تولیدات خویش را به قیمت های نازل مصوب دولت به تجار عمده فروش و تعاونی های آهن و فولاد می فروختند ولی قیمت خرده فروشی آن که بدست مصرف کننده نهایی می رسید بسیار بالاتر از قیمت مصوب دولت بود و منافع ناشی از تفاوت قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده نهایی، رانتی بود که نصیب تعداد معدودی توزیع کننده می شد بنابراین عرضه محصولات شرکت های فولادی در بورس موجب کاهش فاصله قیمت کارخانه با قیمت خرده فروشی گردید که خدمت شایانی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده است.

فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین‌ تولیدکننده انواع ورق های فولادی در ایران و همچنین در خاورمیانه است  که علاوه بر تامین نیاز بخش عمده ی نیاز داخل ، صادرات قابل توجهی به خارج از کشور نیز دارد که موجب ارزآوری برای کشور می باشد.

با توجه به محدودیت های تامین ارز بویژه طی سال‌های اخیر، فولاد مبارکه علاوه بر پیشگیری از خروج ارز از طریق تامین ‌ورق های فولادی مورد نیاز کشور ، با صادرات بخشی از محصولات تولیدی خود و تامین ارز برای واردات اقلام اساسی و مورد نیاز سایر بخش ها ، خدمات شایانی به اقتصاد کشور نموده است.

همچنین شرکت مزبور از طریق عرضه مداوم و پر حجم خویش در بورس کالا ، کمک شایانی به ثبات بازار داخلی فولاد نموده است .

شرکت فولاد مبارکه با بیشترین سهم در تولید و تامین ورق های فولادی بهمراه چند کارخانه تولیدی دیگر ( منجمله فولاد اکسین خوزستان ، فولاد امیرکبیر کاشان ، فولاد غرب آسیا و …) با سهم کمتر در تولید و تامین ورق های فولادی ، نیاز کشور به انواع ورق فولادی در بخش های مختلف منجمله پروژه های عمرانی را تامین می نمایند.بورس نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied