شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

سهم ارزنده میدکو در مسیر سوددهی

شرکت توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه برنامه‌های حمایتی و راهبردی سال جاری خود را بر مبنای ارتقای بخش تولید و تقویت در کیفیت محصولات زیرمجموعه خود قرار داده است. طرح‌هایی که هدف اصلی آن رشد تولید در جهت کاهش تورم برای دستیابی ارزش افزوده بازارهای جدید و ارزآوری است.

سهم ارزنده میدکو در مسیر سوددهی

به گزارش شمانیوز، حمایت‌های میدکو در بخش صنایع معدنی ایران به گونه‌ای در حال پیشرفت و به‌روزرسانی است که همچنان مبنای عملکرد این شرکت سرمایه‌گذاری را از تولیدات صنایع معدنی به طرز چشمگیری رو به رشد نشان می‌دهد. میدکو از نمادهای تاثیرگذار شاخص کل بورس است که با حمایت‌های سهامداران حقیقی و حقوقی از رشدی ۳ درصدی در دومین ماه سال جاری برخوردار بوده است. 

میدکو، در صنعت فولادی و معدنی سهم قابل توجهی از ظرفیت تولید شرکت را در بر می‌گیرد به طوری که در محصولات اصلی مانند فولاد خام، آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن، کنسانتره سنگ‌آهن و... به طور میانگین سهم ۱۰ درصدی دارد و در برخی محصولات دیگر همچون کک، کنسانتره زغال‌سنگ و دولومیت پخته، بیش از ۳۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد. 

شرکت‌های فرعی میدکو که در حوزه فولاد فعالیت می‌کنند، سبد محصولات متنوعی را شامل می‌شوند که عمده درآمدزایی شرکت را به سمت دو محصول گندله و شمش فولاد مرتبط ساخته و کنسانتره سنگ‌آهن و کاتد مس نیز در دیگر رده‌های درآمدزایی میدکو قرار می‌گیرند. 

شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با سرمایه ثبت شده 140,000,000 میلیون ریال که فعالیت اصلی آن به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حوزه فولاد و مواد اولیه تولید آن است، سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی را در شرکت‌های متعدد به انجام رسانیده است. از مهم‌ترین شرکت‌های فرعی میدکو می‌توان به فولاد بوتیای ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد زرند ایرانیان، بابک مس ایرانیان اشاره کرد که جمعا در این ۴ شرکت عددی بالغ بر ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. 

سود خالص شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹با افزایش ۱۵ درصدی نسبت مدت مشابه در سال قبل موفق به شناسایی سود ۴۸۴۶ میلیارد تومانی از شرکت‌های زیرمجموعه خود شده که بخش عمده‌ای از آن یعنی ۴۳۷۵ میلیارد تومان آن مربوط به شرکت فولاد سیرجان ایرانیان می‌شود. 

شرکت‌های فرعی میدکو در سال ۱۴۰۱ به صورت تجمعی موفق به ثبت درآمد عملیاتی ۳۸۶۳۵ میلیارد تومانی شده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. نگاهی به وضعیت درآمدزایی محصولات مختلف نشان می‌دهد که سهم درآمد دیگر محصولات درحال افزایش بوده است. 

میدکو در این دوره زمانی ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۳۳ درصدی و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۳۳۷ ریال سود محقق کرد. با این حال انتظار می‌رود روند سودآوری این سهم طی سال‌های آینده می‌تواند بهبود قابل توجهی داشته باشد، زیرا اغلب شرکت‌های فرعی میدکو در مرحله توسعه اولیه قرار دارند و بحث هزینه‌های مالی بعضا اجازه رشد سودآوری را طی سالیان اخیر به آن‌ها نداده است. 

پروژه های شرکت میدکو در سال 1402 بر ارتقا و تقویت برنامه‌های افزایش تولیدی و توسعه‌ای مجتمع‌هایی همچون تولید کاتد و لوله های مسی شهربابک، کنسانتره و گندله سنگ آهن سیرجان، فولاد بوتیا، کنسانتره و گندله سنگ آهن زرند و فولاد زرند قرار گرفته  است و در این راستا این پروژه‌ها مسیر بازدید مدیریت میدکو برای بررسی جریان چرخه توسعه‌ای در دومین ماه از سال جاری شد. 

گفتنی است؛ بر طبق اعلام میدکو، سود کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی بدون در نظر گرفتن تعداد سهام از تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۸ از طریق سجام پرداخت می شود. همچنین مجمع عمومی عادی سالیانه «میدکو» در تاریخ ۱۰ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied