شمانیوز
شما نیوز

پتروشیمی شازند

برنامه‌های سودده پتروشیمی شازند در سال ۱۴۰۲

شرکت پتروشیمی شازند برنامه‌های مدیریتی و طرح‌های توسعه‌ای خود را در سال جاری در راستای تحقق شعار سال بر مبنای رشد تولید برای کسب سود بیشتر برای سهامداران قرار داده است.

برنامه‌های سودده پتروشیمی شازند در سال ۱۴۰۲

به گزارش شمانیوز، مجتمع پتروشیمی شازند برنامه‌های آتی خود در سال جدید را به گونه‌ای طراحی و تبیین کرده است که اطمینان رکورد سودآوری برای سهامداران نسبت به سال گذشته از طرف مدیرعامل شاراک اعلام شد.

 به گفته مدیرعامل مجتمع پتروشیمی شازند، سال جاری برای سهامداران قطعا سال پرسودتر و دارای رکورد سودآوری خواهد بود.

مجتمع پتروشیمی شازند از زیر مجموعه های گروه توسعه ملی در سال ۱۳۹۱ سالانه چیزی در حدود ۵۲ میلیون تن محصول تولید دارد که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۹۴ میلیون تن رسید و قرار است این عدد به ۱۴۰ میلیون تن برسد.

 ارزآوری سال گذشته شاراک نزدیک به ۱۸ میلیارد بوده است و در حال حاضر قرار است به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

باتوجه به اینکه صنعت پتروشیمی کشور به عنوان صنعتی بزرگ و بی‌بدیل است که در دو حوزه رشدتولید و ارزآوری نقش‌آفرینی می‌کند، صنایع پایین دستی از پتروشیمی‌ها و به‌خصوص پتروشیمی شازند که از بزرگترین تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی کشور است، بهره‌ می‌برند. 

اهداف صادراتی شاراک

شاراک یکی پتروشیمی‌های مهم در حوزه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر سه هدف اصلی برای سال جاری را تدوین و تعریف کرده است. هدف اول، افزایش تولید است البته نه به عنوان شعار بلکه به صورت عملی؛ هدف بعدی بحث افزایش صادرات و در آخر موضوع دانش‌بنیان‌ها می‌باشد که یکی از مهمترین اهداف این شرکت برای تبدیل شدن شازند به یک شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

عمده تولید پتروشیمی شازند در حدود ۷۰درصد در بازار داخلی به فروش می‌رسد و ۳۰ تا۴۰ درصد مابقی به کشورهایی همچون افغانستان، ترکیه و امارات که بیشترین مقاصد صادراتی شاراک هستند، صادر می‌شود و تمام ارز حاصله وارد سیستم بانکی کشور می‌شود و به سیستم صرافی بانک ملی اختصاص داده می‌شود.

راهکارهای حل مشکلات در پتروشیمی شازند

 از آنجایی که برای پتروشیمی‌های خوراک مایع همانند پتروشیمی شازند، نرخ خوراک بزرگ‌ترین نرخ چالش است. 

در پتروشیمی شازند، ۷۵ درصد هزینه‌های مجموعه برای تهیه نفتا به عنوان خوراک مایع است. 

بنابر اعلام مدیریت عامل پتروشیمی شازند، ذخیره خوراک در ابتدای ورود ایشان تنها برای ۳ روز بود و در زمستان سال گذشته قسمت مهم نفت ورودی پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شد. اما امروز شاراک توانسته نزدیک به ۵۰هزار تن خوراک یعنی چیزی بالغ بر ۲ هفته ذخیره کند.

بنای ساخت پتروشیمی شازند بر این بود که خوراک آن توسط پتروشیمی اصفهان تهیه شود اما در لحظه آغاز به کار شازند، پالایشگاه اصفهان تقریبا تعطیل بود و عملا خوراکی از سمت آن وارد نمی‌شد. در حال حاضر مقرر شده تا اصفهان روزانه تا سقف ۲ هزار تن نفتا دهد یعنی تقریبا دوسوم خوراک از اصفهان تامین شود. از سوی دیگر پالایشگاه امام خمینی شازند نیز در سال گذشته همکاری خوبی را برای تامین عمده نفتا از شازند آغاز کرد.

از جمله دغدغه‌های دیگر بحث تهیه مواد شیمیایی است و بعد بحث قطعات یدکی که مجتمع پتروشیمی شازند بخشی را بومی‌سازی کرد و در تلاش است تا بخش‌های دیگر را نیز بومی‌سازی کند.

 نرخ سود در سال گذشته عدد خوبی نبود، اما شاراک توانست در دو ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ رکورد تولید خوب و رشد ۱۰۳ درصدی ثبت کند که این موضوع ناشی از تامین به موقع خوراک و همچنین نوع خوراک پتروشیمی شازند است. در حال حاضر تمام نفتا این مجتمع از پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، آبادان و سایر پالایشگاه‌های موجود در کشور تامین می‌شود. 

برنامه‌های آتی شاراک برای سودآوری

شرکت پتروشیمی شازند، یکسری برنامه برای پروژه‌های سودآور زودبازده با تکمیل زنجیره تولید در برخی از واحدها را در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار داده است.  تبدیل شازند به یک شرکت پتروپالایش تا تولید، تامین خوراک موردنیاز در درون خود مجموعه و همچنین احداث یک مینی ریفاینری از جمله برنامه‌های بلندمدت این شرکت است.

 با توجه‌ به‌ اینکه در قانون بودجه 1402، برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها سقف قیمتی تعیین شده با تبدیل نرخ تسعیر 28500 به نرخ بازار مبادله حدود 37 هزار تومانی عملا سودآوری این شرکت‌ها رشد خواهد کرد. بر این مبنا تغییر مبنای نرخ خوراک تاثیر خاصی بر وضعیت سودآوری پتروشیمی با خوراک‌ مایع نخواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی