شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه آبگوشت خانگی ساده و خوشمزه | این فن را هر خانم خانه داری باید بداند

آبگوشت که با نام دیزی هم شناخته می شود یکی از غذاهای معروف و سنتی ایرانیان است.

طرز تهیه آبگوشت خانگی ساده و خوشمزه | این فن را هر خانم خانه داری باید بداند

آبگوشت که با نام دیزی هم شناخته می شود یکی از غذاهای معروف و سنتی ایرانیان است. این غذای خوشمزه یکی از پر طرفدارترین غذاهای ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود، البته روش تهیه آبگوشت سنتی تقریبا در تمام شهرهای کشور یکسان است.

 

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت آبگوشتی ۵۰۰ گرم
لوبیا سفید نصف لیوان
نخود نصف لیوان
گوجه فرنگی ۲ عدد
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه به اندازه کافی

 

مرحله اول

برای تهیه آبگوشت سنتی بهتر است از شب قبل نخود و لوبیا سفید را در دو کاسه آب به صورت جداگانه بخیسانید و در صرت امکان چندین مرتبه آب موجود در کاسه ها را تعویض کنید تا نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود و پخت راحت تری داشته باشند.

 

مرحله دوم

برای شروع آشپزی مقدار کمی روغن یک قابلمه بریزید و گوشت آبگوشتی را اضافه کنید. گوشت را به خوبی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس نخود و لوبیا را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید و انها را نیز در حد یک دقیقه تفت دهید.

 

مرحله سوم

در این مرحله پوست گوجه فرنگی و یکی از پیازها را می گیریم و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس ۸ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم. یکی از نکات مهم در مورد خوشمزه تر شدن آبگوشت اضافه کردن آب جوش می باشد.

 

مرحله چهارم

حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم آبگوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. پس از اینکه آب جوش را اضافه کردید، اجازه دهید مواد آبگوشت شما به مدت ۲ الی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بمانند تا آبگوشت به خوبی جا بیفتد.

 

مرحله پنجم

پس از گذشت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه سیب زمینی ها را می شوییم و به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن سیب زمینی ها چربی موجود در قابلمه را خارج می کنیم و به همراه پیاز باقیمانده به خوبی می کوبیم تا کاملا له شوند، سپس مجددا به قابلمه اضافه می کنیم.

 

مرحله ششم

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، رب گوجه فرنگی را در یک تابه کوچک به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود سپس به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم. تفت دادن رب گوجه فرنگی باعث می شود آبگوشت خوشرنگ تری داشته باشیم.

 

مرحله هفتم

پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی اجازه می دهیم آبگوشت به مدت ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا به طور کامل جا بیفتد، سپس آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. آبگوشت را می توانید به دو روش سرو کنید.

 

مرحله هشتم

روش اول و مرسوم این است که آب آبگوشت را جداگانه سرو کنید و باقی مواد را با گوشتکوب به خوبی بکوبید و گوشت کوبیده را به صورت جداگانه سرو کنید. روش دوم هم این است که در کاسه هر نفر مقداری از حبوبات و گوشت را اضافه کنید.

 

طرز تهیه آبگوشت در زودپز

برای تهیه آبگوشت در زودپز ابتدا گوشت را به همراه نخود و لوبیا داخل زودپز می ریزیم. سپس پیازها را به ۴ قسمت تقسیم می کنیم و به همراه آب داخل زودپز می ریزیم. ادویه ها را هم اضافه می کنیم و درب زودپز رو می بندیم و روی حرارت قرار می دهیم.

حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای پخت مواد نیاز است. پس از اینکه گوشت و نخود و لوبیا به خوبی پختند، آبگوشت را به قابلمه منتقل می کنیم و گوجه فرنگی و سیب زمینی را اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را هم تفت می دهیم.

سپس به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه چربی آبگوشت را به همراه پیازها داخل یک کاسه می ریزیم و با گوشتکوب به خوبی می کوبیم تا کاملا له شوند سپس داخل قابلمه آبگوشت می ریزیم. پس از اینکه سیب زمینی پخت آبگوشت را سرو می کنیم.

 

طرز تهیه آبگوشت با لیمو عمانی

برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش شود در بخری نقاط به ان لیمو عمانی هم اضافه می کنند. البته باید مراقب باشید که لیمو عمانی باعث تلخ شدن طعم آبگوشت نشود. برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت می توانیم از دو روش استفاده کنیم.

روش اول اینکه به جای استفاده از لیمو عمانی از پودر لیمو عمانی استفاده کنیم و روش دوم این است که قبل از اضافه کردن لیمو عمانی آنرا چند دقیقه در آب جوش قرار دهیم تا تلخی اش گرفته شود. برای کیفیت بهتر آبگوشت توصیه می شود از لیمو عمانی خانگی استفاده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied