شمانیوز
شما نیوز

افزایش قیمت لبنیات در ایران

یک چشم اشک شوق و چشم دیگر پُر زِ خون دل | افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات در بزرگترین کشور صادرکننده آسیا

براساس گزارش آماری سازمان بین‌المللی فائو جایگاه ایران و عربستان تغییر کرد و ایران بزرگترین صادرکننده لبنیات آسیا اعلام شد. این در حالی است که قیمت این ردیف محصولات در داخل کشور ۳۰ درصد افزایش یافت. به عبارتی اولین و قوی‌ترین صادرکننده لبنیات آسیا در داخل کشور خود با چالش گرانی و تورم همان محصولات مواجه شده است.

یک چشم اشک شوق و چشم دیگر پُر زِ خون دل | افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات در بزرگترین کشور صادرکننده آسیا

​علی آبشناس- خبرنگار شمانیوز، دو خبر مهم و همزمان با هم در یک روز درباره محصولات لبنی ایران دیروز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ انتشار یافت که از خیلی جهات حائز اهمیت است. اولین خبر مربوط به اعلام قیمت‌های جدید لبنیات در داخل کشور با افزایش ۳۰ درصدی بود و دومین خبر به آمار فائو اختصاص داشت که در آن کشور ایران بزرگترین صادر کننده لبنیات آسیا اعلام گردید. اخباری که به قول معروف یک چشم مردم با اشک شوق تر شد و چشم دیگرشان از خون دل پر شده بود.

در ابتدای این مطلب یادآور می‌شویم که هدف از ارائه و نوشتار این گزارش تخریب یا توهین به برنامه‌ریزان اقتصادی کشور نیست، بلکه قصدمان گوشزدکردن بررسی‌های بیشتر اوضاع اقتصادی کشور در شرایطی است که ایران در بهترین روزهای دیپلماسی سیاسی - که نتایج اقتصادی خوبی را هم به همراه دارد- می‌باشد.

روزهای شلوغ دیپلماسی ایرانی  

مدت دوسال می‌گذرد که ایران در کنار همه هجمه‌های سیاسی- امنیتی و بحران‌افکنی‌های اقتصادی توانسته است جایگاه‌های مطلوبی را در سطح دیپلماسی به دست بیاورد. ارتباطات و تعاملات با کشورهای حوزه آسیا و اوراسیا به گونه‌ای مثبت برای ایران رقم خورد که بسیاری از کشورهای اروپایی را به فکر تجدیدنظر برای برقراری ارتباط با ایران انداخته است.

روزهای شلوغ دیپلماسی ایرانی‌ها با دنیا در سال ۱۴۰۲ به اوج خود می‌رسد و جمهوری اسلامی با این ارتباطات و تعاملات بین‌المللی در حال نشان دادن حسن‌نیات خود به آنهایی است که می‌گفتند عملکرد و فعالیت‌های ایران شفاف نیست. دولت سیزدهم مبنای عملکرد و گسترش فعالیت‌های خود را بر حسن همجواری با همسایگان و به عبارتی الجار ثم الدار بنا نهاده است و بیشتر فعالیت‌های خود را بر گسترش دیپلماسی سیاسی- اقتصادی با کشورهای عضو یا در ارتباط با آسیا و هم‌پیمان با دوستان ایران معطوف ساخته است.

ایران بزرگترین صادرکننده لبنیات آسیا ـ دیپلماسی دولت سیزدهم

البته ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که ایران فقط در حوزه آسیا عمل نکرده بلکه به صورت فراقاره‌ای هم اقداماتی را به انجام رسانیده است تا از این طریق به دنیا ثابت کند که هدف جمهوری اسلامی سطح گسترش مناسبات و تعاملات مثبت و سازنده با دنیا می‌باشد و ایران یک کشور حافظ منافع انسانی و صلح در جهان است که غربی‌ها این موضوع را وارونه جلوه می‌دهند.

ایران بزرگترین صادرکننده لبنیات آسیا

نتایج مثبت افزایش سطح تعاملات سیاسی کابینه آقای رئیسی و دولت سیزدهم به طرز چشمگیری رو به افزایش است. به گونه‌ای که در آخرین خبر منتشره در این باره و طبق آمار فائو ، ایران بزرگترین صادر کننده لبنیات آسیاست. این در حالی است که این جایگاه تا سال گذشته متعلق به عربستان بود ولی اکنون، عربستان در جایگاه دومِ قرار دارد. 

فائو در گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی، ایران را سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا، سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج و یازدهمین تولیدکننده بزرگ گوشت در آسیا و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در این قاره بوده است.

ایران بزرگترین صادرکننده لبنیات آسیا

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش سالیانه خود، پیش‌بینی کرده است که تولید شیر و لبنیات در ایران در سال جاری به 7 میلیون و 820 هزار تن برسد. همچنین، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بوده است و 13 درصد تولید شیر و لبنیات ایران به کشورهای دیگر صادر شده است. ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا و سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم و برنج در جهان است. کل تولید گندم دنیا در سال 2022 بالغ بر 137 میلیون و 700 هزار تن بوده و با 6 درصد افزایش به 138 میلیون و 500 هزار تن در سال 2023 خواهد رسید.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات در ایران

ایران در حالی جایگاه برتر صادرکننده لبنیات در جهان را کسب کرد که قیمت محصولات لبنی در داخل کشور از دیروز با ۳۰ درصد افزایش مواجه شد. سخنگوی صنایع لبنی ایران این افزایش را به جز چهارقلم مشمول قیمت گذاری دولتی عنوان کرد.

براساس این اعلام، قیمت محصولات لبنی در ایران به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، نرخ شیر خام و چربی، دستمزد کارگری، حمل و نقل و بسته‌بندی افزایش یافته است. قیمت شیر خام نیز از ۱۲ هزار تومان سال گذشته به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است و قیمت پودر کاکائو، قطعات و ماشین‌آلات، استارترها و بسته‌بندی‌ها (PET) نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و رشد قیمت‌ها، افزایش یافته‌اند. با این حال، ۴ قلم محصول لبنی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی هستند، هیچ افزایشی نداشته و همچنان طبق نرخ‌های سال گذشته عرضه می‌شوند.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات در ایران

گفتنی است؛ قیمت هر کیلوگرم شیرخام در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ با مشخصات ۳.۲ درصد چربی، ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۱۵ هزار تومان تعیین شده است و به ازای هر ۰.۱ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی شیرخام، مبلغ ۲ هزار ریال به قیمت مصوب اضافه یا کسر خواهد شد.

افزایش قیمت مواد و محصولات لبنی در ایران آن هم در شرایطی که طبق آمار فائو نشان می‌دهد که این محصولات جهت صادرات گسترده در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، پیامی جز فشار اقتصادی بر معیشت مردم در شرایط کنونی جامعه ندارد. مردمی که همیشه و در همه حال پشتیبان سیاست‌های توسعه‌ای بوده و هستند، اکنون با خوشحالی از دستاوردهای اقتصادی به دست آمده اشک شوق بر چشمان جاری کنند یا با دلی پرخون از شرمندگی در برابر کودکان خود نگاهی امیدوارانه جهت اصلاح قیمت‌ها در شرایط گرانی و تورم جامعه داشته باشند؟

ضروری است تا برنامه‌ریزان و مسئولین دولتی این مهم را مدنظر قرار داده و برای این‌گونه موارد مشابه و شرایط متناسب با جامعه تدابیری را اتخاذ نمایند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied