شمانیوز
شما نیوز

باتوجه به عملکرد بانک صادرات ایران مشخص شد

فرصت ایده‌آل خرید سهام وبصادر

مجمع عمومی عادی سالانه بانک صادرات ایران به صورت حضوری و برخط در ۳۱ خردادماه۱۴۰۲ برگزار شد که در این جلسه هیأت مدیره این بانک، افزایش سرمایه ۵۱ درصدی این شرکت از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی را به تصویب رساند.

فرصت ایده‌آل خرید سهام وبصادر

به گزارش اختصاصی شمانیوز، برخی از فعالان بازار سرمایه، سهام وبصادر را فرصتی اکازیون با شرایط فعلی در خرید می‌دانند. آنها معتقدند که با واگذاری‌هایی که در ادامه مطلب آورده می‌شود و انجام افزایش سرمایه، بانک صادرات به سهامی با قیمت 50 تومان تبدیل خواهد شد که به صورت تلفیقی 50 تومان سود انباشته خواهد داشت. یعنی برایند قیمتی صفر ریال. فروش سهام بانک صادرات با قیمت 250 تومان فعلی معادل فروش سهم به قیمت صفر ریال است و برعکس! این فرصت به معنای یک فرصت ایده‌آل خرید برای فعالان بازار سهام به شمار می‌آید.

 مجمع عمومی عادی سالانه بانک صادرات ایران همزمان به صورت حضوری و برخط (آنلاین)، روز چهارشنبه 31 خرداد 1402 برگزار و صورت‌های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفند ١٤٠1 با حضور دارندگان اکثریت سهام مورد تصویب قرار گرفت.

در این مجمع که با حضور مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت، نماینده سهام عدالت، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، معاونان مدیرعامل، مدیران بانک و سهامداران در محل هتل المپیک، همزمان به صورت حضوری و برخط (آنلاین) برگزار شد، پس از استماع گزارش هیئت‌مدیره به مجمع و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفند ١٤٠1 شرکت بانک صادرات ایران (سهامی عام) مورد تایید بیش از 61 درصد سهامداران قرار گرفت.

وبصادر نماد سهم بانک صادرات در بازار بورس و اوراق بهادار تهران می‌باشد که حدود 29500 میلیارد تومان سهام در ۴ پالایشگاه؛ شپنا، شتران، شبندر و شبریز با بهای تمام شده  13500 میلیارد تومان را دارد.

بر فرض اینکه فروش این سهم‌ها به همین قیمت تابلو انجام بشود بانک صادرات فقط از محل واگذاری همین سهام پالایشی 16000 میلیارد تومان سود شناسایی می‌کند. علاوه بر این، بانک صادرات به صورت غیرمستقیم مالک حدود 10 درصد از پتروشیمی گچساران است که 100 هزار میلیارد تومان ارزشگذاری و بهای تمام شده 200 میلیارد تومان را دارا می‌باشد. وبصادر، از محل واگذاری سهام پتروشیمی گچساران هم حدود 10 هزار میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد.

بانک صادرات ایران، سهامدار غیر مستقیم 40 درصد از شرکت انرژی سپهر است که دارای ۳ شرکت زیرمجموعه می‌باشد و در مجموع به ظرفیت تولید 5 میلیون تن متانول می‌رسد که با احتساب ارزش 40 درصد سهام وبصادر، دست کم 22000 میلیارد تومان با بهای تمام شده حدود 2 هزار میلیارد تومان را از آن خود خواهد کرد که می‌توان گفت از این محل هم حدود 20 هزار میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد.

در مجموع موارد ذکر شده، یعنی 16 هزار، 10 هزار و 20 هزار میلیارد تومان، وبصادر به عدد 46000 میلیارد تومان می‌رسد. ارزش بازار بانک تنها 43000 میلیارد تومان می‌باشد، بدین معنی که با واگذاری سهام پتروپالایشی، بانک صادرات به اندازه ارزش بازار فعلی خودش سود شناسایی می‌کند.

در مجمع رسما اعلام شد که بانک صادرات تصمیم دارد زیرمجموعه های پتروپالایشی خودش را واگذار کند. طبق اعلام قبلی مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، قرار است سهم فعلی به 5 سهم تبدیل بشود که از نظر فعالان بازار سهام و سرمایه‌گذاران یک موقعیت عالی برای خرید است.

خریداران و سهامداران سهم وبصادر معتقدند که پس از خبرهای خوب تجدید ارزیابی سنگین و عرضه اولیه توسعه نیشکر، اکنون با اعلام واگذاری سهام پتروپالایشی زیرمجموعه که p/E سهم را بر روی یک واحد خواهد آورد، قطعا اتفاقات خوبی برای ارزش سهم به عنوان یک بمب خبری خواهد افتاد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied