شمانیوز
شما نیوز

مخابرات ایران

قدرت شگفت انگیز ارتباطات

با فرارسیدن روز جهانی ارتباطات ومخابرات که هرساله در اردیبهشت ماه، همگان را که در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند، مدتی درگیرخود می کند و بعد از گذشته یک هفته ، اهمیت ارتباطات به ورطه فراموشی سپرده می شود. در این میان اما هستند متفکران، صاحبنظران و کارشناسانی که در هر محفلی و تریبونی از اهمیت ارتباط از زندگی انسان ها گرفته تا کسب وکار و تجارت و سازمان موفق می گویند و می نویسند.

قدرت شگفت انگیز ارتباطات

 

 

اهمیت ارتباط در زندگی انسان ها یکی از نیازهایی بوده که انسان در طول تاریخ همیشه برای داشتن آن تلاش کرده حتی زمان‌هایی که ابزارهای کلامی و نوشتاری نبوده تعامل و اهمیت ارتباط بسیار حائز اهمیت بوده، به طوری که یکی از ارکان زندگی انسان ها چه در گذشته و چه حال و چه در آینده ارتباطات است.

ما توسط دنیای ارتباط‌ها محاصره شدیم و این موضوع باعث شده که روش‌های ارتباط‌گیری در دنیای امروز، همواره رشد و پیشرفت داشته باشد اما پایه و اساس این ارتباط‌ها همیشه ثابت خواهند ماند.

اگر ما در زندگی از اهمیت روابط اجتماعی آگاهی داشته باشیم همین ارتباط‌ات درست باعث می شود که در کارمان حرفه‌ای‌تر شویم و همواره دارای سلامت روحی و عاطفی باشیم، و همچنین وقتی ارتباط‌های درستی داریم پیشنهادهای کاری را دریافت می‌کنیم و متوجه هستیم که اهمیت روابط درست چقدر می تواند در زندگی ما تأثیر داشته باشد.

در محیط کسب وکار نیز، ارتباطات نقش موثری داشته و دارد . هر سازمانی اعم از تجاری یا غیر تجاری، برخی از اهداف و ذینفعان خاص خود را دارد. دستیابی به این اهداف به ارتباط موفقیت‌آمیز با گروه‌های ذینفع مربوطه بستگی دارد.

ارتباطات، با آگاهی و شفاف‌سازی درباره وظیفه انجام شده، نحوه انجام وظیفه و چگونگی بهبود عملکرد کارکنان در صورت بالا نبودن انگیزه، باعث ایجاد انگیزه می‌شوند.ارتباطات، منبع اطلاعاتی برای اعضای سازمان در فرآیند تصمیم‌گیری هستند؛ زیرا به شناسایی و ارزیابی اقدامات جایگزین کمک می‌کنند.ارتباطات نقشی اساسی در تغییر نگرش‌های فرد دارند. به عنوان مثال، یک فرد آگاه از نگرش بهتری نسبت به یک فرد کم اطلاع برخوردار خواهد بود.

ارتباطات به معاشرت افراد با یکدیگر و اجتماعی شدن آن‌ها نیز کمک می‌کنند. در زندگی امروز، تنها حضور یک فرد دیگر باعث تقویت ارتباطات می‌شود و هیچ فردی بدون داشتن ارتباط با دیگران نمی‌تواند ادامه دهد.ارتباط، در کنترل روند مسائل سازمانی تاثیر دارد. به عنوان نمونه، از طرق مختلف می‌تواند به کنترل رفتار اعضای سازمان کمک ‌کند. سطوح مختلفی از سلسله مراتب و اصول و دستورالعمل‌های خاصی در یک سازمان وجود دارد که کارکنان باید از آن‌ها پیروی کنند.کارکنان باید از سیاست‌های سازمانی پیروی کنند، نقش و وظیفه شغلی خود را به طور کارآمد انجام دهند و هر گونه مشکل کاری و گله‌مندی را به مافوق خود اعلام کنند. بنابراین، ارتباطات سازمانی به کنترل عملکرد مدیریت نیز کمک می‌کنند.

یک ارتباط سازمانی موثر و کارآمد نیاز به تبحر مدیریتی در تحویل و دریافت پیام دارد. یک مدیر باید موانع مختلف برقراری ارتباطات را کشف کند، دلایل وقوع آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از این موانع انجام دهد.

لذا با جرات می توان گفت که تجارت موفق نیازمند رعایت اصول برقراری ارتباط مؤثر در سطوح مختلف است. ایجاد روابط مؤثر میان کارکنان و مدیران، کارکنان و مشتریان و مدیران و مشتریان در بالندگی تجارت حائز اهمیت هستند. ایجاد حس صمیمیت با کارکنان و مشتری در کسب و کارها از طریق ایجاد ارتباط سازنده میسر می‌شود.

ارتباط مؤثر با اطرافیان به معنی نقشه راهبردی جهت کسب رضایت مشتری و سبقت از رقبا می باشد. در دنیای کنونی، موفقیت در هر زمینه ای نیازمند عملکرد بر اساس داده های دریافتی است. از این رو برقراری ارتباطات مفید با اطراف سبب کسب اطلاعات لازم و ضروری در ارتقا تجارت می‌گردد.

مردم تنها می توانند از طریق ارتباطاتی که با آنها برقرار می کنید، به ماهیت درونی سازمان شما پی ببرند . کسب وکارهای موفق این توانایی را دارند تا ارتباطات خوب وقوی برقرار کنند . یک کسب وکار زمانی می تواند با مشتریان خود پیوند عاطفی ایجاد کند که نوع برقراری ارتباط مناسب را درک کند.

ماهیت ارتباطات تجاری این است که افزایش بازده و مشارکت سرمایه انسانی رابطه مستقیمی با نحوه ارتباط گرفتن با نیروهای کاری دارد. هر چه رهبر سازمان و مدیران ارشد با منابع انسانی رابطه‌ای پویا برقرار کنند، نیروهای کاری در همه زمینه‌های تجاری مشارکت قوی خواهند داشت.

ارتباط خوب باعث می‌شود کارکنان احساس ارزشمند بودن و موفقیت کنند. این کار نه تنها به آنها کمک می‌کند تا بهره‌ روی بالایی داشته باشند بلکه به آنها کمک می‌کند تا با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند. موفقیت یک کسب و کار ارتباط مستقیمی با عملکرد کارکنان آن دارد. اگر کارمندان احساس کنند مورد قدردانی و قرار گرفته‌اند، بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند.

ارتباطات عالی به شهرت و رشد یک شرکت کمک می‌کند. ارتباط شفاف به شما امکان می‌دهد بازخورد بگیرید و از آن برای بهبود فرآیندهای سازمانی خود استفاده کنید. علاوه بر این، ارتباطات در کسب و کار باعث می‌شود مشتریان شما احساس کنند که برایشان ارزش قائل هستید .

تمامی آنچه دراین مقال گفته شد یک اصل اساسی را یادآور می شود و آن اینکه یک مدیر در کنار مهارت های مدیریتی خود باید توسعه و حفظ یک سیستم ارتباطی موثر را نیز آموخته باشد و آن را در تمام سازمان خود به اشکال و کانال های خاص در قالب یک برنامه ارتباطی،تسری دهد. مدیران بدانند که در این مسیر از اهمیت فناوری ها نباید غافل شد. فناوری برای هر مشکلی راه حل‌هایی به همراه دارد. شما همچنین باید اهمیت زیادی به استفاده از جدیدترین فناوری برای ایجاد ارتباط مؤثر در سازمان بدهید..

و در نهایت اینکه ارتباط سازمانی اثربخش ستون فقرات یک سازمان است. بدون ارتباط مناسب، هیچ سازمانی نمی‌تواند زنده بماند. ایجاد یک برنامه ارتباطی مؤثر برای یک سازمان، مستلزم درک عمیق‌تر ساختار، اندازه، اهداف و ارزش‌های سازمان است.

ارتباطات مؤثر، نقش مهمی در کمک به سازمان برای افزایش سود و به حداقل رساندن هزینه تولید ایفا می‌کنند و ارتباط ناکارآمد می‌تواند باعث ایجاد سوء تفاهم در بین کارکنان شود.

لذا بیاییم اهمیت ارتباطات و جامعه اطلاعاتی را تنها در یک روز یا یک هفته در سال گرامی ندانسته و هر لحظه و هر زمان در زندگی، شغل و کسب وکار خود، ارتباطات  موثر، مناسب، کارآمد و توام با فناوری های روز دنیا را سرلوحه قرار دهیم. روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی بر همه شما عزیزان گرامی باد.

 مدیرمسئول/ بهار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied