شمانیوز
شما نیوز

وام نهضت ملی مسکن

کاهش سود وام نهضت ملی مسکن | اقساط وام نهضت ملی مسکن چقدر است

دریافت وام مسکن با نرخ ۲۳ درصدی و مبلغ اقساط بالا موجب شد که بسیاری از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از این موضوع گلایه داشته باشند. به گفته رئیس بانک مرکزی با دستور رئیس جمهور نرخ سود و مبلغ اقساط وام طرح نهضت ملی مسکن کاهش یافت.

کاهش سود وام نهضت ملی مسکن | اقساط وام نهضت ملی مسکن چقدر است

علی آبشناس- خبرنگار شمانیوز، دولت‌های ایران در راستای اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی برای کمک به افراد کم‌درآمد برای دستیابی به مسکن به صورت دوره‌ای طرح‌های حمایتی را به اجرا درآورده‌‌اند. این طرح‌ها شامل مسکن مهر، وام ودیعه مسکن مستاجران، مسکن ملی، مسکن حمایتی و مسکن روستایی می‌شوند. وام نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به دلیل نرخ سود بالا و مبلغ زیاد اقساط محل مناقشه و گلایه متقاضیان شده بود که با دستور رئیس‌جمهور رئیسی سود وام نهضت ملی مسکن کاهش یافت و مبالغ آن با توجه به بودجه متقاضیان کم شد. در این مطلب به میزان کاهش سود و مبالغ اقساط وام نهضت ملی مسکن پرداخته‌ایم.

یکی از طرح‌های حمایتی دولت سیزدهم با نام "نهضت ملی مسکن" است که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. در این طرح، متقاضیان باید در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند. پس از بررسی ثبت نام، افراد واجد شرایط می‌توانند از تسهیلات این طرح بهره‌مند شوند. اکنون تسهیلات وام نهضت ملی مسکن  به صورت وام با نرخ سود پائین ارائه می‌شوند. انتقال سند خانه به متقاضیان واجد شرایط فقط در صورتی انجام می‌شود که متقاضیان پرداخت اقساط وام مسکن را بر اساس نحوه پرداخت تعیین شده انجام داده باشند.

لذا، اهمیت پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان این طرح بسیار مهم است. برای اطلاعات بیشتر، میزان و تعداد اقساط وام نهضت ملی مسکن ۱۴۰۱، نحوه پرداخت این اقساط و نرخ سود اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن باید مورد بررسی قرار گیرد.

 مسکن ملی

کاهش سود وام ساخت مسکن به ۱۸ درصد

بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن، نرخ تسهیلات ساخت مسکن مطابق با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، بر این مبنا با افزایش نرخ سایر تسهیلات بانکی به 23 درصد، نرخ وام ساخت مسکن نیز به 23 درصد رسیده بود که با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار بار دیگر این نرخ به رقم 18 درصد بازگشت.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه متقاضیان دریافت وام مسکن از نرخ ۲۳ درصدی و مبلغ اقساط گلایه داشتند، گفت: با توجه به درخواست های مردمی و دستور رئیس‌‌جمهور، موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن  پس از بررسی های کارشناسی، امشب در یکهزار و سیصد و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار بررسی و بر اساس آن مصوب شد که سود این تسهیلات برای 500 هزار واحد مسکونی که توسط وزارت راه و شهرسازی زمین آن تامین و به متقاضیان عرضه می شود از 23 درصد به 18 درصد کاهش یابد.

کاهش سود و اقساط وام نهضت ملی مسکن

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر هدف دولت بر تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن، افزود: مردم باید توان پرداخت اقساط را داشته باشند. امیدوارم با کاهش سود این تسهیلات، منابع لازم برای ساخت این واحدها با سهولت بیشتری در اختیار متقاضیان قرار گیرد و این تصمیم بتواند بخشی از مشکلات را مرتفع سازد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز با تایید خبر فوق در‌ یادداشتی کوتاه در صفحه مجازی خود، نوشت: «امروز در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه های نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد».

 

میزان اقساط وام نهضت ملی مسکن

میزان اقساط وام نهضت ملی مسکن، با توجه به مبلغ تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن، به صورت بازپرداخت بلند مدت، بطور ماهیانه، از 3 میلیون تا 7 میلیون تومان بوده و نحوه پرداخت اقساط آن، با در نظر گرفتن سود 18 درصدی، ظرف مدت زمان 17 سال، بر اساس تعداد و میزان اقساط اعلام شده از سوی دولت می باشد.

کاهش سود و اقساط وام نهضت ملی مسکن

دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲۰ ساله است و با کاهش ۵ درصدی نرخ سود، در روش بازپرداخت پلکانی، متقاضیان باید در سال اول ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied