شمانیوز
شما نیوز

قیمت سکه

یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت طلا و سکه

ممکن است به دلیل کاهش تقاضای سکه و طلا در ماه محرم، حباب این فلزات کاهش پیدا کند. اما قیمت‌ها الزاما تغییری نمی‌کند. بر این اساس می‌توان امید داشت که حباب قیمت طلا و سکه کمی تخلیه شود اما نمی‌توان انتظار داشت که الزاما قیمت طلا و سکه ارزان شود.

یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت طلا و سکه

در دو ماه محرم و صفر به دلیل تعطیلی جشن‌ها و مراسم مختلف، انتظار می‌رود تقاضای خرید طلا و سکه کاهش پیدا کند و قیمت‌ها روند نزولی پیدا کند. اما نائب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این مورد نظر دیگری دارد.

محمد کشتی‌آرای اعلام کرده که که این یک اشتباه فرهنگی است که مردم تصور می‌کنند قیمت طلا و سکه در ماه محرم و یا صفر کاهش پیدا می‌کند. او تاکید کرده که حتی در مواردی قیمت طلا و سکه در روز عاشورا افزایش هم داشته و دلیل آن کاهش قیمت جهانی انس طلا بوده است.

روند قیمت طلا از فروردین تا تیر ۱۴۰۲

این فعال بازار ارز و طلا می‌گوید ممکن است به دلیل کاهش تقاضای سکه و طلا در ماه محرم، حباب این فلزات کاهش پیدا کند. اما قیمت‌ها الزاما تغییری نمی‌کند. بر این اساس می‌توان امید داشت که حباب قیمت طلا و سکه کمی تخلیه شود اما نمی‌توان انتظار داشت که الزاما قیمت طلا و سکه ارزان شود.

بررسی بازار طلا و سکه هم نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار بر اساس قیمت دلار تعیین می‌شود و نه عرضه و تقاضا. نمونه آن روند قیمتی طلا در یک هفته گذشته بود. با وجود فرا رسیدن عید قربان و غدیر بسیاری گمان می‌کردند که تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار افزایش پیدا می‌کند و طلا و سکه در این هفته گران می‌شود. اما قیمت‌ها در این هفته هم مانند دو هفته قبل در همان کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ماند و تنها چند روز به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که این افزایش قیمت هم ناشی از افزایش قیمت دلار بود.

پیش بینی قیمت طلا و سکه از مسیر دلار

به عبارتی کارشناسان اقتصادی معتقدند که در اقتصاد ایران، قیمت طلا و سکه بیش از هر چیزی تحت تاثیر قیمت دلار است و حتی نوسانات جهانی انس طلا هم نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت این دو بگذارد. بر این اساس برای بررسی روند قیمتی طلا و سکه در روزهای آتی و یا دو ماه محرم و صفر باید مسیر قیمت دلار را دنبال کرد.

گزارش‌های کنونی از بازار ارز نشان می‌دهد که دلار فعلا در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان قفل شده و نه قیمت‌ها کاهشی می‌شود و نه افزایشی. البته در چند روز گذشته قیمت‌ها یکبار برای ورود به کانال ۵۰ هزار تومان خیز برداشت. اما نتوانست بالای مرز مقاومتی ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان ماندگار شود. در نتیجه قیمت دلار یک گام به عقب گذاشت.

برخی از کارشناسان می‌گویند جو روانی ناشی از مذاکرات هسته‌ای در روزهای گذشته خوابیده و فعلا خبری از احیای برجام نیست. پس خبرها و سیگنال‌هایی که بازار را کاهشی می‌کرد فعلا متوقف شده است. در نتیجه نمی‌توان از بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت را داشت. به گفته این گروه، قیمت دلار اگر بتواند مرز ۵۰ هزار و ۳۰۰ و ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان را پشت سر بگذارد، خود را برای ورود به کانال ۵۱ و ۵۲ هزار تومان هم آماده می‌کند. البته مقاومت بازارساز برای ورود دلار به این کانال بسیار زیاد است و احتمالا دلار مسیر دشواری برای ورود به این کانال داشته باشد.

اما در صورتی که قیمت دلار تغییر می‌کند، می‌تواند ردپای این تغییر را در قیمت طلا و سکه هم دید و اگر چنین نباشد، چه محرم و صفر باشد و چه ماهی دیگر، باید انتظار افزایش قیمت را داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied