شمانیوز
شما نیوز

​با توجه به کارنامه فعالیت علی بابا در سال ۱۴۰۱ مشخص شد

ثبت موفقیت‌های چشمگیر در حوزه‌های فروش، درآمد، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی

شرکت سفرهای علی‌بابا که در سال ۱۴۰۱ توانست به رشد ارزش ناخالص ریالی بالغ بر ۶۸ درصد در مقایسه بازمان مشابه در سال قبل از آن دست پیدا کند، علیرغم وجود چالش‌ها در صنعت حمل‌ونقل و گردشگری در سال ۱۴۰۱ موفقیت‌هایی چشمگیر در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی و میزان رضایت مشتریان به دست آورده است که نشان از یک برنامه‌ریزی موفق و تداوم تلاش برای رسیدن به خواست‌های مطلوب استراتژیک این شرکت دارد.

ثبت موفقیت‌های چشمگیر در حوزه‌های فروش، درآمد، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی

به گزارش شمانیوز، شرکت سفرهای علی‌بابا با راه‌اندازی مرکز پشتیبانی ۲۴ساعته، ایجاد فرهنگ رزرو آنلاین سفر و ارائه محصولات متنوعی از جمله مجله گردشگری، پادکست رادیو دور دنیا، مجموعه کتاب سفر، مسابقه سفرنامه‌نویسی و علی‌بابا پلاس، توانسته است جایگاه نخست صنعت گردشگری ایران را کسب کند. رشد ارزش ناخالص ریالی فروش علی‌بابا بین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به میزان ۶۸.۵۲٪ بوده است که نشان دهنده افزایش قابل توجه در ارزش فروش در طول یک سال است. 

با توجه به گزارش سازمان جهانی گردشگری، تعداد مسافران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل دو برابر شده و به ۹۰۰ میلیون نفر رسیده است، اما این عدد تنها ۶۳درصد ارقام ثبت‌شده در دوران پیش از کرونا می‌باشد. آمریکا، چین، آلمان، ژاپن و انگلیس بیشترین سهم از بازار گردشگری جهان را دارند، و شرکت‌های مسافربری آنلاین از جمله Booking.com، Airbnb و Trip در آمریکا و چین بازار قوی دارند. در ایران نیز بازگشت به آمارهای قبل از کرونا قابل مشاهده است، اما با موانع متعددی روبرو است. در هر صورت، جهان در حال بازیابی آمارهای پیش از کروناست و به سمت بازگشت به وضعیت عادی در حوزه گردشگری پیش می‌رود. 

شرکت سفرهای علی‌بابا، با فروش بلیط پرواز داخلی در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد. این شرکت در طول ۹ سال فعالیت‌ خود خدمات متنوعی از جمله فروش بلیط قطار، رزرو اقامتگاه و هتل، خرید بلیط اتوبوس و رزرو تورهای گردشگری را به خدمات خود اضافه کرده است. 

 

عملکرد درخشان علی‌بابا در سال ۱۴۰۱ 

بررسی گزارش فعالیت‌های شرکت سفرهای علی‌بابا در سال ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که این شرکت بیش از ۱۴ میلیون و ۹۹۲ هزار ساعت خدمات مختلف از جمله بلیط، هتل، تور و اقامتگاه را در سال گذشته ارائه داد و در وب‌سایت و اپلیکیشن خود، ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید را به دست آورد. همچنین، در تلفن‌های پاسخ‌گویی خود، ۲ میلیون و ۴ هزار و ۸۱۲ تماس را پاسخ داد. روز رکورد فروش در ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ با عرضه ۱.۲۱ خدمت در ثانیه بود. 

در سال ۱۴۰۱، علی‌بابا ۸ اپیزود از پادکست رادیو دور دنیا، ۲۱۵ مقاله در مجله علی‌بابا، ۷ کتاب در مجموعه‌ی کتاب سفر علی‌بابا و بیش از ۵ هزار و ۱۰۷ اثر در مسابقه سفرنامه‌نویسی هزارویک‌سفر را منتشر کرد. همچنین، بیش از ۹۸۰ هزار بازدید از علی‌بابا‌پلاس را به دست آورد. 

علاوه بر این علی‌بابا در سال گذشته رونمایی از مسکات جدید، برگزاری دوره اول مسابقه هزارویک‌سفر، امضای قرارداد انحصاری با فدراسیون جهانی فوتبال برای اخذ نمایندگی رسمی فیفا در ایران ویژه جام جهانی ۲۰۲۲، محصول بیمه مسافرتی، محصول تور گروهی، محصول ویزا و محصول سفرکارت (کارت هدیه سازمانی علی‌بابا) را رونمایی کرد. 

در سال ۱۴۰۱، فروش تعداد هر محصول در علی‌بابا نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. رشد فروش پرواز داخلی ۵.۴۴ درصد، پرواز خارجی ۳۶.۲۱ درصد، هتل داخلی ۲۹.۶۷ درصد، هتل خارجی ۳۹.۲۷ درصد، قطار ۲۲.۹۰ درصد، اتوبوس ۸۲.۲۱ درصد، تور داخلی ۲۱.۸۵ درصد و تور خارجی ۲۳.۷۵ درصد بوده است. در حالی که تور گروهی هنوز در مرحله آزمایشی است و درصد رشد آن در دسترس نیست. 

براساس آمار سال گذشته شرکت سفرهای علی‌بابا، میانگین قیمت هر محصول برای پرواز داخلی ۹،۸۴۰،۰۰۰ ریال، پرواز خارجی ۵۷،۲۶۰،۰۰۰ ریال، هتل داخلی ۱۲،۴۸۰،۰۰۰ ریال، هتل خارجی ۳۶،۶۸۰،۰۰۰ ریال، قطار ۲،۲۲۲،۶۶۱ ریال، اتوبوس ۱،۶۳۰،۰۰۰ ریال، تور داخلی ۴۰،۶۲۱،۰۰۰ ریال و تور خارجی ۱۳۲،۵۵۳،۰۰۰ ریال بوده است. که در یک جمع‌بندی می‌توان نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد قیمت هر محصول در سال ۱۴۰۱ را در پرواز داخلی ۲۵.۵۱ درصد، پرواز خارجی ۴۳.۱۱ درصد، هتل داخلی ۶۲.۷۱ درصد، هتل خارجی ۴۶.۳۱ درصد، قطار ۴۳.۷۰ درصد، اتوبوس ۳۵.۸۳ درصد، تور داخلی ۳۸.۰۵ درصد و تور خارجی ۴۳.۹۲ درصد عنوان کرد. تور گروهی نیز در مرحله آزمایشی است و قیمت آن در دسترس نیست. 

 

مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت سفرهای علی‌بابا

دو موسسه سیمرغ و رامونا در زمینه فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سفرهای علی‌بابا می‌باشند که خدمات مفیدی را به جامعه ارائه می‌دهند و با پوشش گسترده خدمات، به شهرهای مختلف ایران خدمات را ارائه می‌دهند. همچنین، این موسسه‌ها با استفاده از رسانه‌های مختلف، مانندوب‌سایت، پادکست و صفحه اینستاگرام، ارتباط بیشتری با جامعه برقرار کرده‌اند. 

سیمرغ به عنوان نخستین موسسه مسئولیت اجتماعی متمرکز بر تامین سفرهای درمانی در ایران و خاورمیانه، بیش از ۲۷۳۵ سفر در سال ۱۴۰۱ انجام داده و پراکندگی خدمات آن شامل سفرهای هوایی، ریلی، اتوبوسی و اقامت نفر-شب بوده است. این موسسه توانسته است با افزایش ۸۴.۵۵٪ تعداد سفرهای خود در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲ میلیون نفر کیلومتر را پوشش دهد. 

رامونا به عنوان یک موسسه مشاوره خانواده و فرزندپروری، بیش از ۷۴۰ خانواده را در سال ۱۴۰۱ پشتیبانی کرده است. از جمله موضوعاتی که در مشاوره‌های رامونا مورد توجه بوده، می‌توان به نحوه بیان حقیقت به فرزندخوانده، فرزندپروری و فرزندآوری آگاه از آسیب اشاره کرد. همچنین، با برگزاری ۱۳ دوره آموزشی، بیش از ۶۱۳ نفر را آموزش داده است. 

 

حضور و همسفری یک‌ساله با علی بابا به اندازه ۱/۷۱۰ سال 

گزارش عملکرد علی‌بابا نشان می‌دهد که میزان حضور و همسفری کاربران در یک سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن با رشد 54.46 درصدی مواجه شده است. میزان کل حضور کاربران در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۵۸۲ میلیون دقیقه بوده که معادل ۱۱۰۹ سال و ۸۹۹ میلیون دقیقه یا ۱۷۱۰ سال است. 

آمارهای میزان خرید کالا و خدمات از وب‌سایت و اپلیکیشن در سال ۱۴۰۱ شرکت سفرهای علی‌بابا نشان می‌دهد ۷۷.۶ درصد کاربران از طریق وب‌سایت و ۲۲.۴ درصد از طریق اپلیکیشن خریداری کرده‌اند. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، ۶۸ درصد کاربران از طریق وب‌سایت و ۳۲ درصد از طریق اپلیکیشن خرید انجام داده‌اند. 

بررسی آمارهای تفکیک جنسیتی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از فروش شرکت سفرها علی‌بابا، نمایانگر اینست که در هر دو سال، خریداران آقایان در صف اول خرید قرار داشته‌اند. در سال ۱۴۰۱، ۶۶ درصد خریداران آقایان و ۳۴ درصد خریداران خانم بوده‌اند. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، ۶۲ درصد خریداران آقایان و ۳۸ درصد خریداران خانم بوده‌اند. 

یکی از موارد حائز اهمیت در خرید‌ها این است که بیش از ۶۰ درصد کاربران کمتر از ۳۴ سال بوده‌اند. مطابق آمار، بیش از ۳۳ درصد از کاربران در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و ۳۲.۶۲ درصد از کاربران در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بوده‌اند. در حالی که ۱۷.۱ درصد کاربران در گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال بودند و سنین بالاتر از این به ترتیب با درصدهای کمتری همراه بوده‌اند. 

گفتنی است، در سال 1401، علی‌بابا خدمات جدیدی را ارائه داد. این خدمات شامل بیمه مسافرتی، مشاوره و اخذ ویزا، سفرکارت (کارت هدیه سفر) و تور گروهی بودند. بیمه مسافرتی برای پوشش خسارت‌های احتمالی سفر از جمله هزینه‌های درمانی و پزشکی فوری و گم‌شدن مدارک شناسایی ارائه شد. مشاوره و اخذ ویزا به‌صورت آنلاین برای دبی و تایلند فراهم شد. سفرکارت به‌عنوان هدیه‌ای از جنس سفر برای استفاده‌های سازمانی معرفی شد و تور گروهی با همراهی تورلیدر به مقاصد داخلی و خارجی ارائه شد.

 

گزارش : الهه سی ستار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied