شمانیوز
شما نیوز

هواشناسی

هواشناسی برای این ٦ استان هشدار صادر کرد | شهروندان توجه کنند

سازمان هواشناسی نسبت به وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور، وقوع رگبار و رعد و برق در شش استان و افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس هشدار داد.

هواشناسی برای این ٦ استان هشدار صادر کرد | شهروندان توجه کنند

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از افزایش شدید گرادیان فشار سطح زمین همراه با حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن از چهارشنبه تا جمعه ( ۲۱ تا ۲۳ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان، پنجشنبه در جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و جمعه در جنوب شرق خراسان رضوی، نیمه‌شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی در بستر رودخانه‌های خشک شده طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، تیرهای برق، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی را توصیه می کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی دیگری از افزایش سرعت وزش باد تا محدوده ۳۸ نات و افزایش ارتفاع امواج بین ۱تا ۲متر در سواحل و بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و فراسواحل استان بوشهر و خوزستان و نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس از اواخر وقت سه‌شنبه تا پنجشنبه (۲۰ تا ۲۲ تیر) خیر داد.

در اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و غواصان،اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی درسواحل و فراسواحل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از فعالیت‌های شنا وغواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی سه‌شنبه (۲۰ تیرماه) در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی و چهارشنبه (۲۱ تیرماه) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد بنابراین نسبت به اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک چهارشنبه برای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، کرمان، شمال شرق فارس، جنوب تهران، قم، مرکزی، شمال و شرق اصفهان، بوشهر، خوزستان و غرب ایلام، پنج‌شنبه (۲۲ تیرماه) برای خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، شرق اصفهان، شرق و جنوب سمنان، قم، مرکزی و جنوب تهران و جمعه (۲۳ تیرماه) برای نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و شرق فارس دور از انتظار نیست.

حاکمیت این وضعیت جوی کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به دنبال دارد.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی دردستور کار قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied