شمانیوز
شما نیوز

جفای روسی؛ سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار شد

پس از امضای رئیس جمهور چین پای بیانیه‌های جنجالی با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس در سفر خود به ریاض در دی ماه گذشته، روسیه نیز در نشست مشترک دیروز وزیران خارجه شورا با سرگئی لاوروف در مسکو همان کار را تکرار کرد. در پی این ماجرا سفیر روسیه در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

جفای روسی؛ سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار شد

به گزارش شمانیوز:‌ روز دوشنبه، مسکو میزبان نشست گفت‌وگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با حضور وزیر خارجه عمان و همچنین دبیرکل شورای همکاری بود و پس از این نشست بیانیه مشترکی صادر  شد که در بخشی از آن ادعاهای تکراری در خصوص جزایر سه گانه ایرانی بار دیگر مطرح شده بود.  

در بیانیه مشترک این نشست پس از استقبال از توافق ایران و عربستان و اهمیت تنش‌زدایی در منطقه و گفت و گو برای حل منازعات، با امضای وزیر خارجه روسیه، موضع امارات در خصوص جزایر سه گانه درج شده است و بیانیه، خواستار «حل و فصل مسالمت آمیز» این موضوع از طریق مذاکرات دو جانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری شده است. پس از آن نیز بیانیه وزیران خارجه شش کشور عربی و روسیه بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و گذرگاه‌های دریایی در منطقه، مقابله با تهدیدات علیه خطوط کشتیرانی، تجارت بین‌الملل و تاسیسات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید می‌کند. در این بند هر چند از کشور یا طرف خاصی نام برده نشده اما به قول معروف این جا «الکنایة أبلغ من التصریح» است(کنایه از تصریح رساتر است).

 

واکنش به جفای روسی

در پی این بیانیه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود دانست و اظهار کرد: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور این گونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

در همین رابطه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در واکنش به بیانیه روسیه و کشور‌های شورای همکاری درباره جزایر سه‌گانه در توییتی نوشت: حمایت روسیه از "دروغ شارجه"ادامه بازی پوتین و لاوروف با منافع ملی ایران است. خیانت بزرگتر روس‌ها را زمانی خواهیم دید که دیکتاتور مجبور به تنش زدایی با ناتو شود.

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی رئیس جمهور سابق هم در واکنش به این بیانیه نوشت: پس از ضربه‌ای که سال گذشته چین به حاکمیت ملی ایران زد، و پاداش آن میانجیگری میان ایران وعربستان و ضمانت روابط بودکه اهدا گردید، از روسیه که در بیش از یکصد سال خیانت‌های نابخشودنی درحق ملت ایران و جداکردن بخش مهمی از کشور عزیزمان کرده چنین موضعی بعید نبود. با ترفند‌های روسیه هم در برجام باختیم؛ هم در دام جنگ اوکراین افتادیم، هم آن‌ها را از تنهایی تحریم جهانی رهاندیم و حالا ضربه‌ای دیگر به حاکمیت ملی ما. سیاست خارجیِ بی‌هدف و شرق‌گرای کشور دچار سردرگمی استراتژیک شده.

 

سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار شد

به دنبال مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفتگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، صبح امروز سفیر فدراسیون روسیه از سوی علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور به سفیر روسیه در کشورمان ابلاغ شد.

دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه در این دیدار با تاکید بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به خاک کشورمان، خواستار تصحیح موضع فدراسیون روسیه نسبت به این موضوع شد.

سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورمان اظهار داشت، مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied