شمانیوز
شما نیوز

در کارگروه احیای معادن کوچک مقیاس در استان ایلام مطرح شد؛

جرجانی: تقویت اقتصاد ایلام با تقویت چرخه معدنی امکان پذیر است

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس گفت: با توجه به تعامل مثبتی که میان اداره کل صمت و استانداری و مدیران حوزه اقتصادی ایلام وجود دارد چشم انداز مثبتی برای احیای ظرفیت‌های معدنی و به تبع آن اقتصاد این استان با ایجاد چرخه فرآوری مواد معدنی و زنجیره ارزش وجود دارد.

جرجانی: تقویت اقتصاد ایلام با تقویت چرخه معدنی امکان پذیر است

به گزارش روابط ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس عنوان کرد: رتبه معدنی این استان ۲۷ است، بیشترین بحث در جلسه کارگروه طرح احیا در خصوص پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی بود که در این استان وجود دارد.

وی افزود: آهک و بتومین از ظرفیت‌های بسیار قابل توجه استان ایلام است که متاسفانه تعداد زیادی از آنها تعطیل است.

جرجانی با اشاره به اینکه در این جلسه قرار شد تا سرمایه گذارانی را برای ایجاد زنجیره ارزش بتومین در استان معرفی کنیم، بیان کرد: برای استخراج و فرآوری آهک، چه از نوع هیدراته و یا بر اساس تولید کاغذ از آهک مصوباتی در این جلسه داشتیم تا جلساتی را در تهران و با کمک صندوق بیمه سرمایه‌گذاری برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه استان ایلام یکی از استان‌های کمتر توسعه یافته است که ظرفیت‌های معدنی قابل توجهی دارد، ادامه داد: قرار شد جلساتی با کمیته امداد در خصوص سرمایه‌گذاری در این استان داشته باشیم و همچنین برای تقویت زیرساخت‌های استان، جلسه‌ای با حوزه زیرساخت‌های ایمیدرو برگزار کنیم.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن با تاکید بر اینکه ایلام از معدود استان‌هایی است که استانداری آن به شدت پیگیر راه‌اندازی معادن تعطیل شده است، اظهار کرد: تمایل زیادی در حوزه اقتصادی برای فعال سازی پتانسیل‌های مغفول مانده معدنی استان وجود دارد و امیدواریم بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم اقتصاد مناسبی را در چرخه معدنی استان داشته باشیم.

وی افزود: لازم است اشاره کنم تیمی که در استان وجود دارد هم در حوزه سازمان صمت و هم در استانداری تیمی بسیار هماهنگ و همراه هستند و هر دو تیم تمایل دارند ظرفیت‌های معدنی احیا شود.

جرجانی ادامه داد: این هماهنگی و ارتباط میان سازمان صمت و دستگاه‌های حاکمیتی استان به ویژه استانداری برای استفاده از ظرفیت‌های استانداری در جهت معدن کاری و رشد اقتصادی بر مبنای تقویت معادن ضروری است.

وی در پایان پیش‌بینی کرد: اگر بتوانیم در حوزه‌های بتومین، آهک و گچ سرمایه‌گذاران لازم را با کمک سازمان نظام مهندسی استان جذب کنیم، طی یک سال آینده تحول مناسبی در استان ایجاد خواهد شد.

استانداری از همه ظرفیت‌ها برای احیای معادن استفاده خواهد کرد

شهریار عباسی معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری ایلام گفت: استانداری ایلام همه ظرفیت‌های لازم را برای احیای معادن ایلام و در جهت تسهیل فرآیند کار کارگروه طرح احیا استفاده خواهد کرد.

عباسی عنوان کرد: جلسه کارگروه طرح احیا در استان ایلام با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه استان در حوزه معادن و با توجه به معادن راکد استان فرصت بسیار مغتنمی است تا بتوانیم زمینه لازم را برای احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در واحدهای معدنی تعطیل شده فراهم کنیم.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری ایلام ادامه داد: در سال گذشته ۶ معدن از معادن راکد استان احیا و طی سال جاری نیز تاکنون ۴ معدن دیگر فعال‌سازی شده است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت کارگروه طرح احیا برای احیای سایر معادن تعطیل شده نیز در حال انجام است تا ظرفیت‌های معدنی استان ایلام تکمیل شود.

عباسی درباره جلسه کارگروه طرح احیا تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه استان در احیای معادن لازم است تا هر از گاهی جلساتی به صورت مکرر برگزار شود تا ظرفیت کارگروه طرح احیا به صورت کامل مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد:‌ در کنار احیای معادن اگر فرصتی باشد تا صنایع جانبی هم در کنار احیای معادن مورد استفاده قرار گیرد ارزش افزوده مضاعف و به تبع آن توسعه اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت.

معاون اقتصادی استانداری ایلام بیان کرد:‌ استانداری همه ظرفیت‌های خود را برای کمک به کارگروه و تقویت فرآیند احیای معادن و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فرآوری محصولات معدنی به کار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هم از قبل تامین تسهیلات مورد نظر و هم به لحاظ تسهیل فرآیند کار و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان به طور کامل با کارگروه طرح احیا همراهی خواهیم کرد.

ظرفیت‌های بی مانندی برای صادرات محصولات معدنی در اختیار داریم

رضا محمدرحیمی مدیر کل سازمان صمت استان ایلام گفت: با توجه به مجاورت ایلام با دو کشور عراق و سوریه که حداقل طی دو دهه آینده بازسازی در آنها ادامه خواهد داشت صنعت مصالح ساختمانی در استان بازار صادراتی قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرکل سازمان صمت استان ایلام درباره ظرفیت‌های استان در بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: پتانسیل‌های استان ایلام در بخش صنایع معدنی غیرفلزی بخش قابل توجهی از پروانه بهره‌برداری حوزه صنعت را در ایلام به خود اختصاص داده و عمدتا صنایع ساختمانی از جمله آجر، گچ، سیمان، شن و ماسه و همچنین آهک را شامل می‌شود.

وی افزود: بخش عمده برنامه‌ریزی‌های ما در استان در حوزه مصالح ساختمانی است و برای توسعه این بخش توان خود را به کار خواهیم گرفت.

محمدرحیمی با بیان اینکه معادن استان معادن غیرفلزی هستند، ادامه داد: با توجه به نبود معادن فلزی در ایلام، هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ معدنی چندان به این استان ورود نکرده و علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در استان ایلام نشان نداده‌اند.

وی توضیح داد: بیش از ۷۰ درصد استان را مناطق ممنوعه چه زیست محیطی و چه منابع طبیعی تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس در استان ایلام قرار دارد این مساله کار را تا حدودی برای ما سخت کرده است.

رییس سازمان صمت ایلام با توجه به شرایط زیست محیطی و همچنین معارضین محلی عنوان کرد:‌ با توجه به شرایط زندگی ایلی در استان ایلام ما از لحاظ معارضین هم با مشکلاتی روبرو هستیم و همین باعث شده که نتوانیم استفاده چندانی از ظرفیت‌های هلدینگ‌های بزرگ معدنی در استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: با برنامه‌ای که وزارت صمت برای احیای معادن کوچک مقیاس در نظر گرفته آن را بهترین فرصت برای استفاده از شرایط دیدیم تا با تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری و معرفی و جذب سرمایه‌گذاران هلدینگ‌های بخش دولتی و خصوصی فرصت‌هایی را به خصوص در حوزه صنایع صادراتی تعریف و فعال‌سازی کنیم.

محمدرحیمی بیان کرد: با توجه به مجاورت ایلام با دو کشور عراق و سوریه که حداقل طی دو دهه آینده بازسازی در آنها ادامه خواهد داشت همین صنایع ساختمانی در استان بازار صادراتی قابل توجهی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتی در صنایعی که کشور ما از آنها اشباع شده مانند کاشی و سرامیک هم می‌توانیم بازار صادراتی مناسبی با توجه به نزدیکی به بازار مصرف و هم علاقه تجار ایلامی به انجام این فرآیند با توجه به پیوندهای قومی، مذهبی و فامیلی از مرز مهران ایجاد کنیم.

مدیرکل سازمان صمت استان ایلام بار دیگر تاکید کرد: ‌با توجه به موقعیت مکانی استان و ظرفیت‌های معدنی موجود، توجه به صنایع صادراتی بخش ساختمان از جمله اولویت‌های ماست و امنیت نسبی موجود در دو کشور هدف صادراتی هم به این فرآیند کمک خواهد کرد.

وی در پایان درباره جلسه کارگروه طرح احیا در استان برآورد کرد:‌ اگر طرح‌ریزی که در جلسه کارگروه طرح احیا مطرح شد، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هم اجرایی شود موفقیت‌های قابل توجهی در استان به دنبال خواهد داشت.

نگاه خاصی در حیطه معادن و صنایع معدنی به ایلام وجود دارد

ولی باج معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان ایلام گفت: حدود ۵۰ درصد پتانسیل‌های استان ایلام در حیطه صنایع معدنی و معادن است و از همین رو نگاه خاصی به آن وجود دارد.

معاون امور معدنی سازمان صمت ایلام توضیح داد: با توجه به اینکه مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه طرح احیا در حوزه اجرا بود و کمتر شامل بحث‌های آماری می‌شد نتیجه مثبتی هم به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: طرح احیا برای نخستین بار به صورت جدی به استان ایلام ورود کرده و صرفا ظرف چند ماه گذشته با این استان ارتباط و تعامل برقرار کرده و باور داریم این تعامل و ارتباط دو سویه می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی برای فعال سازی معادن شود.

باج درباره معادن و صنایع معدنی استان ایلام عنوان کرد: مواد معدنی ما به واسطه قرارگیری در زون غربی سیرجان عموما فاقد فلزی‌های خوب و پرپتانسیل است و بیشتر شامل مصالح ساختمانی و کانی‌های غیرفلزی است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied