شمانیوز
شما نیوز

شرکت آلومینیوم المهدی

«آلومینیوم المهدی»، نگین درخشان صنعت آلومینیوم کشور

شرکت آلومینیوم المهدی در تیر ماه 1369 با هدف تولید سالیانه 330 هزار تن شمش آلومینیوم ( در 3 فاز) و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 18 کیلومتری غرب شهر بندرعباس تاسیس گردید.

«آلومینیوم المهدی»، نگین درخشان صنعت آلومینیوم کشور

در سال 1376 بخشی از فاز یک مجتمع با 6 دیگ و تدریجا تعداد 120 دیگ راه اندازی گردید. به طوری که تا پایان سال 1381 ظرفیت تولید به 55 هزار تن رسید . تعداد 120 دیگ فاز تکمیلی طی سال های 1381 تا 1384 ساخته و راه اندازی شد . در اردیبهشت ماه سال 1384 مجتمع به ظرفیت اسمی پیش بینی شده 110 هزار تن دست یافت. شرکت آلومینیوم المهدی در تاریخ 1 بهمن ماه 1397 به بخش خصوصی واگذار گردید. شرکت آلومینیوم المهدی دومین کارخانه بزرگ آلومینیوم در ایران است.

در استان هرمزگان،همزمان با دهه تولید وتجارت و به همت سازمان صمت استان هرمزگان،جمعی از خبرنگاران استان ازکارخانه و نیروگاه سیکل ترکیبی آلومینیوم المهدی بازدیدکردند.

درحاشیه این بازدید،معاون نیروی انسانی شرکت آلومینیوم المهدی درجمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: شرکت آلومینیوم المهدی 257 هزار تُن ظرفیت تولید دارد.این کارخانه دو خط تولید دارد. خط یک به ظرفیت 110 هزار تُن دارای 240دیگ است وخط دو به ظرفیت 147 هزار تُن دارای 228 دیگ‌ است که در حال حاضر به دلیل کمبود برق با 67 درصد ظرفیت یعنی از 468 دیگ 317 دیگ در مدار تولید فعال هستند.

«برزو بهاروند» با اشاره به اینکه محصولاتی که در این کارخانه تولید می شود شمش خالص آلومینیوم است، خاطر نشان کرد: این محصول دارای گرید بالایی است. وی اضافه کرد: انبارش آلومینا به اندازه 80 هزار تن ذخیره را داریم که برای مواد اولیه است.

بهاروند، بیان کرد: از آنجایی که مسئله‌ برق برای صنعت آلومینیوم حکم حیات مجموعه را دارد و هرگونه کاهش جریان و قطع بار باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به سلول‌های احیا می‌شود که موجب کاهش راندمان تولید ، تعطیلی و ضررهای مالی سنگینی برای این صنعت مهم و استراتژیک کشور می‌شود.از این رو این مجموعه تولیدی به منظور افزایش اطمینان از تامین برق مداوم و جلوگیری از ضررهای متعدد ناشی از قطع برق، نیروگاه اختصاصی سیکل ترکیبی 546 مگاواتی کلاس E رابا اعتباری بالغ بر 235 میلیون یورو در حال احداث دارد.

فاز یک نیروگاه در مدار

معاون نیروی انسانی شرکت آلومینیوم المهدی درادامه به زمان ساخت این نیروگاه اشاره کرد و گفت: ساخت این نیروگاه از تیر ماه سال گذشته در زمینی به مساحت 18 هکتار در محوطه شرکت آغاز شده و فاز یک این واحد آن که دارای 183 مگاوات ظرفیت است در مهر ماه وارد مدار می‌شود.

بهاروند با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی این واحد تولیدی دارای دو واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی 183 مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت 180 مگاوات است، عنوان کرد: با تکمیل پروژه و وارد مدار شدن هر دو فاز این نیروگاه نیاز این مجموعه به تامین برق به صورت کامل برطرف می‌شود و می توانیم هر 468 دیگ را وارد مدار تولید کنیم و با 100 درصد ظرفیت تولید کنیم و حتی مازاد تولید برق هم خواهیم داشت و این یک اقدامی بزرگ در جهت توسعه این صنعت و استان است.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

وی به آمار نیروی انسانی شاغل در این مجموعه تولیدی پرداخت و بیان کرد: آلومینیوم المهدی دارای 1872 نفر پرسنل است که از این تعداد 72 نفر زن و 1800 نفر مرد هستند.

معاون نیروی انسانی شرکت آلومینیوم المهدی ادامه داد: از مجموع نیروها 1396 نفر متولد استان هرمزگان هستند و 476 نفر سابقه بیش از 10 سال سکونت در هرمزگان را دارند.

بهاروند گفت: از بهمن ماه سال 97 وبا واگذاری آلومینیوم المهدی به گروه مپنا یکی از اقدامات خوبی که انجام شده موضوع افزایش حقوق پرسنل و افزایش سالیانه دستمزد توسط شورای عالی کار بود، که در همین رابطه در سال‌های 99، 1400 و در 1401 با بازنگیری طرح طبقه بندی مشاغل به ترتیب 6، 20 و 11 درصد علاوه بر تعیین افزایش حقوق شورای عالی کار افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از سال 97 که این مجموعه به گروه مپنا واگذار شده تاکنون 37 درصد افزایش حقوق به غیر از افزایش حقوق توسط شورای عالی کار داشته‌ایم و طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت پاداش افزایش تولید هم در سال 1401 انجام شده است.

معاون نیروی انسانی شرکت آلومینیوم المهدی با بیان اینکه به 1660 از پرسنل سهام تدریجی تعلق گرفته است، اظهار کرد: نمایندگان کارگران در سه کمیته شرکت از جمله انضباطی، رفاهیات و طرح طبقه بندی مشاغل حضور فعالی دارند.پرداختی های بروز است و حقوق پرسنل در اولین ساعات کاری واریز می‌شود.

استخدام نیروی جدید

بهاروند در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اعلام نتایج آزمون استخدامی این شرکت که در سال گذشته برگزار شد پرداخت و عنوان کرد: این مجموعه در اردیبهشت سال 1401 با همکاری دانشگاه هرمزگان آزمون استخدامی را برگزار کرده‌ است اما به دلیل تغییر مدیریتی که این شرکت داشت طی این مدت افراد جذب نشدند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: درحال بازگشایی پاکات اعلام نتایج آزمون استخدامی هستیم و هفته آینده نتایج اعلام می‌شود و نفرات قبول شده بعد از تطبیق مدارک، انجام مصاحبه و بررسی در کانون ارزیابی مپنا در ماه آینده مشغول به کار خواهند شد.

صادرات محصولات مان بدون محدودیت

 معاون نیروی انسانی شرکت آلومینیوم المهدی یکی از حلقه‌های گمشده صنعت آلومینیوم را نبود صنایع پایین‌دستی ذکر کرد و گفت: زیرا اگر صنایع پایین دستی در این صنعت مادر فعال شوند باعث رونق تولید، افزایش ارزش افزوده بالا و فراهم شدن فرصت اشتغال‌زایی برای جوانان بسیاری می شود.

بهاروند با بیان اینکه شمشی که در این شرکت تولید می‌شود دارای بالاترین استانداردهای جهانی است، عنوان کرد: ما برای صادرات محصولات مان هیچ گونه محدودیتی نداریم و تاکنون هم به کشورهای چین و اروپایی صادرات داشته ایم.

پرداخت مالیات در هرمزگان

معاون نیروی انسانی شرکت آلومینیوم المهدی همچنین گفت: مالیات این شرکت در هرمزگان پرداخت می‌شود و تمام حساب‌های بانکی هم به این استان منتقل شده است. بهاروند در پایان با بیان اینکه وسعت این واحد تولیدی 270 هکتار است، گفت: 130 هکتار آن فضای سبز است و یکی از معدود صنایعی در هرمزگان است که دارای بیشترین سرانه فضای سبز است.

نقش پررنگ در انجام مسئولیت های اجتماعی

وی با بیان اینکه شرکت آلمینیوم المهدی در حوزه مسئولیت های اجتماعی نقش پررنگی داشته است، گفت: آزاد سازی زندانی های در بند، کمک به زلزله زده ها، ساخت سرویس های بهداشتی برای نیازمندان در شهرستان رودان و میناب، اهدا سبد های حمایتی و آبگرمکن که به مناطق سردسیر از جمله مسئولیت های اجتماعی انجام شده است.

تبیین فعالیت های صنایع

سعید سلیمانی مدیر روابط عمومی و فرمانده پایگاه بسیج شرکت آلومینیوم المهدی‌ نیز با معرفی فعالیت های شرکت، اظهار کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ایمان و امید در جامعه و با تاکید بر موضوع جهاد تبیین، نیاز است دستاوردهای هر صنعت خصوصا صنعت آلومینیوم المهدی‌ بیش از پیش اطلاع رسانی شود تا با افزایش حس خودباوری و اعتماد بر توان داخلی بتوانیم موجب شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور شویم.

وی گفت: صنایع کشور دو بال دارند که یک بال امنیت و بال دیگر خبرنگاران هستند و امنیت را مدیون خدمتگزاران نظامی این مرز و بوم هستیم و مسئولیت بال دیگر بر عهده خبرنگاران می باشد که باید دستاوردهای داخلی کشور به جامعه هدف اطلاع رسانی شود و هسته اصلی نشر و آگاهی دادن در زمینه جهاد تبیین نیز بر عهده شما خبرنگاران می باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied