شمانیوز
شما نیوز

حلیم نذری

فوت و فن پخت حلیم نذری

یکی از ساده‌ترین حلیم‌ها را به شما برای ۱۰۰ نفر یا ۲۰۰ نفر یاد خواهیم داد.

فوت و فن پخت حلیم نذری

 حلیم را می توانید با مرغ یا گوشت یا سینه بوقلمون تهیه کنید که در این رسپی یکی از ساده ترین حلیم ها را به شما برای اندازه ۱۰۰ نفر یا ۲۰۰ نفر یاد خواهیم داد، شما می توانید مقادیر جدول را نصف کنید تا برای ۱۰۰ نفر تهیه کنید و یا چند برابر کنید تا در مقدار های بیشتری این حلیم را آماده کنید.

در ماه محرم و صفر بیشتر مردم کشور های مسلمان مشغول عزاداری و نذری هستند و انواع و اقسام نذری ها را برای نهار یا شام یا صبحانه پخش می کنند.

فوت و فن پخت حلیم نذری برای 100 الی 200 نفر 

مواد لازم برای ۲۰۰ نفر

گندم پوست کنده    ۱۰ کیلوگرم

گوشت گوسفندی با استخوان    ۱۰ کیلوگرم

نمک    ۳۰۰ گرم

پیاز    ۶ عدد

سینه بوقلمون    ۲ کیلوگرم

آب    به مقدار لازم

دارچین و شکر و روغن حیوانی    به مقدار لازم برای تزیین

فوت و فن پخت حلیم نذری برای 100 الی 200 نفر 

طرز تهیه حلیم نذری

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید از شب قبل یا ۷ الی ۸ ساعت قبل گندم را حتما خیس کنید. سپس به همراه آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا کاملا پخته و لعاب بی اندازد. گندم باید شگفته شده و نرم باشد دقت کنید حلیم نذری چون مقادیر زیاد است حداقل ۸ ساعت زمان برای پخت آن لازم است. در حین پختن گندم باید حتما مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. دقت کنید. صبر کنید تا گندم پخته شود و بعد به کمک یک گوشتکوب برقی یا میکسر پوره و له کنید به طوری که دانه های گندم خوب کوبیده و شبیه پوره شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد

برای پخت گوشت باید گوشت را به همراه پیاز های خرد شده و مقداری آب بگذارید تا کاملا پخته شود و بعد از سرد شدن باید استخوان گوشت را اضافه کنید و با گوشتکوب دستی به صورت پارویی گوشت را بکوبید تا خوب ریش ریش شود. وقتی گندم پخته شد کمی از آن را داخل مایه گوشت ریش شده بریزید و هم بزنید و بعد به کل گندم اضافه کنید این کار باعث می شود گوشت خوب پخش شود.

مرحله سوم: افزودن گوشت

در ادامه باید مداوم هم بزنید تا گوشت کاملا حل شود و کشدار شود. حالا نوبت اضافه کردن نمک است و بعد مداوم مجدد هم بزنید تا حلیم خوبی داشته باشید. اگر مواد سفت بود می توانید از آب گوشت پخته شده و صاف شده به مواد اضافه کنید. سینه مرغ یا سینه بوقلمون برای روی حلیم و تزیین استفاده می شود که برای پخت باید سینه بوقلمون بدون افزودن ادویه ای به همراه یک پیاز و برگ بو داخل قابلمه انداخته و بگذارید تا پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه حلیم نذری

در ادامه نیز باید بوقلمون پخته شده را بگذارید تا کاملا سرد شود و بعد ریش کنید و استخوان را جدا کنید. برای سرو باید حلیم را داخل کاسه ریخته و روغن حیوانی را داغ کنید و روی حلیم بریزید و از بوقلمون تهیه شده و دارچین استفاده کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلیم نذری

اندازه ی آبی که برا پخت گندم استفاده می کنید باید ۷ برابر مقدار آن باشد

برای پخت گندم نباید از همان ابتدا هم بزنید وگرنه مجبور می شوید تا انتها مواد را هم بزنید.

برای صاف کردن یا میکس کردن در نذری های بزرگ می توانید از صافی های مخصوص استفاده کنید.

مداوم هم زدن باعث می شود کشدار شدن حلیم می شود.

بعد از ریختن گندم تا ۲ ساعت اصلا هم نزنید و شعله را خیلی کم کنید.

برای له کردن گندم اگر گوشکوب برقی نداشتید داخل مخلوط کن یا غذاساز هم می توانید انجام دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied