شمانیوز
شما نیوز

چرا قیمت گوشت قرمز همچنان گران است ؟ | امیدی به کاهش قیمت گوشت قرمز هست ؟

پس تمام شدن دهه اول محرم تقاضا گوشت پایین آمده و این تقاضا باعث شده است قیمت گوشت اندکی تغییر کند.

چرا قیمت گوشت قرمز همچنان گران است ؟ | امیدی به کاهش قیمت گوشت قرمز هست ؟

گوشت قرمز یکی از محصولات پروتئینی در سبد خانوار ایرانی است که طبق آمارها نیاز سالانه کشور به این کالا حدود ۹۵۰ هزارتن است که ۸۵۰ هزارتن آن از محل تولید داخلی و ۱۰۰ هزارتن آن از محل واردات تأمین می‌شود.

با وجود تلاش‌های دولت برای تأمین این محصول در سبد مصرفی خانوار ایرانی اما هرازگاهی شاهد بهم ریختگی بازار این محصول در کشور هستیم.

قیمت گوشت

طبق بررسی داده‌های سال ۲۰۲۲ فائو نیز میزان مصرف گوشت قرمز ایران ۶ کیلوگرم است که ۱۷ درصد کمتر از متوسط جهانی را نشان می‌دهد البته با وجود اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ سوق داده شده اما مصرف این محصول در سبد خانوار کاهش یافته است.

قیمت گوشت کاهش خواهد یافت

رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز گفت: با توجه به نرخ دام زنده، قیمت فعلی گوشت قرمز در بازار واقعی نیست و به نظر می‌رسد با تداوم تزریق گوشت از سوی دولت به بازار، قیمت این محصول کاهش می‌یابد.

منصور پوریان با بیان اینکه جمعیت دامی کشور تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم، اظهار داشت: دولت به منظور متعادل شدن بازار گوشت و جلوگیری از افزایش فزاینده قیمت گوشت، برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به تزریق گوشت قرمز گرم و منجمد با قیمت‌های مناسب کرد که تاکنون نیز مؤثر واقع شده است.

وی افزود: با اتمام ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بازار با کاهش تقاضا در دام زنده روبه‌رو شد که همین امر در افت قیمت این محصول مؤثر بوده و به نظر می‌رسد طی روزهای آتی تأثیر این مهم در قیمت گوشت قرمز نیز نمایان شود به طوری که اکنون به طور میانگین قیمت دام زنده سبک بین ۱۵۰ تا ۱۷۵هزار تومان است بنابراین نرخ هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار باید بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان باشد. این درحالی است که در برخی از مناطق این محصول همچنان با قیمت‌هایی بالای ۴۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

پوریان علت گرانی گوشت قرمز در بازار را شبکه توزیع این محصول دانست و اضافه کرد: آنچه در بازار دیده می‌شود دلال بازی چوب‌دارها و میدان‌داران است که قیمت‌ها را بالاتر از آنچه که باید عرضه می‌کنند و در حال حاضر با توجه به رکود بازار دام، خرید و فروش به‌صورت توافقی انجام می‌شود. وی ادامه داد: در صورت تداوم گوشت قرمز توزیعی از سوی دولت و تأمین بازار، وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز روند کاهشی پیدا می‌کند که در نهایت موجب متعادل شدن بازار خواهد شد.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک کشور حدود ۶۸میلیون رأس و دام سنگین ۹ میلیون رأس است بنابراین کاهش چندانی در جمعیت دامی کشور نداریم اما تقاضا برای خرید این محصول پایین است.
وی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان دام سبک و سنگین با کمبود جدی نقدینگی برای ادامه روند تولید روبه‌روهستند، افزود: البته اکنون در بخش پرواربندی با کاهش ۲میلیون رأسی دام سبک روبه‌رو هستیم که این مهم به افزایش هزینه‌های تولید و نبود نقدینگی برمی‌گردد که به نظر می‌رسد با شروع فصل سرما در نیمه دوم سال و تأمین نقدینگی این موضوع تا حدودی مرتفع شود.

وی اظهار داشت: آنچه مسلم است، صنعت دامی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی است بنابراین باید از تولیدکنندگان حمایت شود که بخشی از این حمایت‌ها می‌تواند در ازای صادرات دام زنده باشد تا تولیدکنندگان بتوانند به تولید ادامه بدهند در غیر این صورت باید شاهد خروج برخی واحدهای دامپروری از چرخه تولید باشیم.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده قرار است نزدیک به ۵۰۰ تن گوشت از انبار گوشت وارد شود و در سطح گسترده نیز قرار است پنج هزار تن گوشت منجمد، گوشت لاشه، گوشت گوساله و گوشت گاو به کشور وارد شود؛ این حجم واردات گوشت به‌طور قطع می‌تواند تأثیرات قیمت گسترده‌ای داشته باشد.

پوریان در پایان خاطرنشان کرد: واردات گوشت در روزهای قبل نیز انجام می‌شده است اما در شرایط فعلی، بازار از ثبات قیمت خارج شده و هرکدام از فروشندگان گوشت به‌طور خودخواسته قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. علاوه بر این باید این موضوع را در نظر گرفت که بازار تابع عواملی مانند تورم است و این تورم در بسیاری از کالاها بویژه در بازار مواد غذایی وارد شده است.

منبع : مشرق

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied