شمانیوز
شما نیوز

خبری نگران کننده از دریای خزر | دریای خزر خشک می‌شود؟

به دلیل گرمای شدید هوا و افزایش تبخیر دریاها، دریای خزر نیز با خطر ناپدید شدن و خشکی طی چند سال آینده مواجه است.

خبری نگران کننده از دریای خزر  | دریای خزر خشک می‌شود؟

دریای خزر بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. دریای خزر پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد.  دریای خزر  که گاهی بزرگ‌ترین دریاچه جهان و گاهی کوچک‌ترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود. به دلیل گرمای شدید هوا و افزایش تبخیر دریاها، دریای خزر نیز با خطر ناپدید شدن و خشکی طی چند سال آینده مواجه است.

خبرگزاری سانا به نقل از تحقیقی که در پایگاه اطلاع‌رسانی مودیست منتشر شد خبر داد، کاهش مستمر سطح آب دریای خزر طی چهار سال اخیر به 38 سانتی‌متر رسیده است تا این کاهش از دهه ۹۰ میلادی تا امروز به 170 سانتی‌متر برسد.

ایمن قدوری عضو اتحادیه بین‌المللی حمایت از طبیعت که در تهیه این تحقیق شرکت کرده اعلام کرد، کارشناسان معتقدند در صورتی که روند کاهشی سطح آب به همین شکل ادامه پیدا کند، دریای خزر در سال 2050 به طور کامل خشک خواهد شد، چون خزر جزو دریاهای بسته جهان است که بخش عمده‌ای از آب خود را از باران تامین می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied