شمانیوز
شما نیوز

قرمه سزی | قرمه سبزی خوشمزه

ترفند خوشمزه تر شدن قرمه سبزی | با این روش پخت قرمه سبزی یه آشپز حرفه ای میشی

در مقاله زیر ترفند و رازهای خوشمزه تر شدن خورش قرممه سبزی را می خوانید.

ترفند خوشمزه تر شدن قرمه سبزی | با این روش پخت قرمه سبزی یه آشپز حرفه ای میشی

قرمه سبزی یک غذای سنتی ایرانی است. قرمه سبزی یک غذای کامل و خوشمزه است. این روزها خورش قرمه در کشورهای دیگرهم طرفدار پیدا کرده است.  در ادامه از روش خوشمزه تر شدن قرمه سبزی آگاهی پیدا می کنید.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی چیست ؟

نکاتی که برای خوشمزه شدن قورمه سبزی در ادامه خواهم گفت همه را تجربه کردم و در کمتر جایی به آن ها اشاره شده. این نکات واقعاً در طعم و عطر بخشیدن به خورشت شما مؤثر است. در هر دستور قورمه سبزی که دارید به کارتان می‌آید.

قرمه سبزی

نسبت و ترکیب سبزی قورمه سبزی :

  1. تره ۴ واحد: ۴۰۰ گرم
  2. گشنیز ۱ واحد: ۱۰۰ گرم تا حداکثر ۱۵۰ گرم
  3. جعفری ۴ واحد : ۴۰۰ گرم
  4. شنبلیه یک هشتم واحد: ۵۰ گرم یا حداکثر ۱۰۰ گرم
  5. برگ چغندر یا اسفناج ۱ واحد ۱۰۰ گرم (دلخواه)
  6. کمی برگ سیر (دلخواه) حدود دو عدد برگ سیر برای یک کیلو سبزی

در سبزی قرمه سبزی اسفناج یا برگ چغندر را برای لعاب دار شدن خورشت می زنند. اما اسفناج بهتر از برگ چغندر است. برگ چغندر اگر به سبزی قورمه اضافه می کنید خیلی کم بزنید. چون خورشت را زیادی لعاب‌دار می کند. همچنین طعم اسفناج در خورشت قورمه سبزی بهتر از برگ چغندر است.

شنبله موجب عطر دادن به خورشت قورمه سبزی می شود اما اگر زیاد بزنید خورشت را تلخ می کند.

ترفند سرخ کردن سبزی قورمه سبزی :

یکی از نکات مهم برای خوشمزه شدن قرمه سبزی و سیاه شدن آن این است که سبزی را تازه تهیه کنید و خوب سرخ کنید. سبزی قرمه سبزی باید در حرارت متوسط و روغن زیاد تا حدی سرخ شود که رنگ سبزِ سبزی تغییر کند و تیره شود. برای تست تیره شدن سبزی علاوه بر رنگ آن که مشخص است کمی از آن را داخل قاشق بریزید و با سر انگشت فشار دهید. اگر آب و روغن سیاه از آن خارج شد، یعنی سبزی شما آماده است.

در واقع راز خوشمزه شدن قورمه سبزی شما این است که  سبزی نباید بسوزد فقط رنگ آن تیره شود و وقتی آن را فشار می دهید، رنگ روغن سبزی تیره شود. مانند تصویر زیر، سبزی در حین سرخ شدن باید مدام بهم بزنید تا حالت خشکی و سوختگی نگیرد.

اگر سبزی را خوب سرخ نکنید؛ رنگ خورشت به سبزی می زند و خورشت رنگ خوبی ندارد. سرخ کردن خوب سبزی طعم خورشت راهم بهتر می‌کند.

و آخرین نکته در مورد سبزی خورشت قورمه سبزی این است که سبزی باید خیلی خرد شود. اگر سبزی درشت باشد باعث می شود خورشت شما حالت آبکی و جانیافتاده بگیرد که خوب نیست و هرچه خورشت بپزد، جانیافتد.

لوبیای قرمه سبزی چیست ؟

لوبیا قورمه سبزی لوبیای قرمز است. ولی میتوان از لوبیا چیتی هم استفاده کرد. بعضی متعقدند حتی لوبیا چیتی خوشمزه تر هم هست. هر دو را امتحان کنید از هرکدوم خوشتون اومد اونو در خورشتتون استفاده کنید. لوبیا را باید حداقل ۵ ساعت در آب خیس کنید و در این فاصله یک الی ۲ بار آب لوبیا را عوض کنید. تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

من خودم از لوبیا قرمز و چیتی استفاده می کنم و هردو خوب هستند اما طعم لوبیا چیتی را بیشتر دوست دارم و از شب قبل لوبیا را آب می‌کنم. اگر لوبیا را آب نکنید علاوه بر اینکه نفاخ است. باعث می شود خورشت بو و طعم لوبیا بدهد.

همیشه وقتی گوشت به همراه پیاز تفت می‌دهید لوبیا نیز به گوشت اضافه کنید و لوبیا را هم تفت دهید. این مورد یک راز برای خوشمزه شدن خورشت سبزی است که در کمتر جایی به آن اشاره شده؛ اما واقعا مهم و تأثیر گذار است. کافیه یکبار این نکته را رعایت کنید تا حرف من برایتان اثبات شود.

سرخ کردن لوبیا باعث می شود بوی خاص لوبیا گرفته شود. همچنین از وارفتن و لعاب دادن لوبیا داخل خورشت جلوگیری شود. درنتیجه خورشت شما عطر، طعم و شکل بهتری می گیرد.

گوشت قرمه سبزی

گوشت قورمه سبزی از نوع لقمه ای باشد گوشت چرخ کرده استفاده نکنید. اینکه گوشت، در اندازه کوچک بریده شود یا بزرگ به سلیقه خودتان بستگی دارد. اما اندازه بزرگ مجلسی تر است.

اگر از گوشت گوسفندی و استخون دار استفاده کنید قورمه سبزی شما خوشمزه تر می شود و سعی کنید گوشت قورمه سبزی در اندازه بزرگ ببرید.

گوشت قورمه سبزی باید با حرارت کم و پیاز فراوان در مدت طولانی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملاً سرخ شود و اصطلاحاً قورمه شود

اگر از گوشت بدون چربی استفاده می کنید، مثلاً گوشت گوساله، بهتر است یک الی دو تیکه ۲ در ۲ دنبه گوسفندی داخل خورشت بیندازید تا خورشتتون شفاف‌تر و خوش طعم‌تر شود.

سیاه شدن قورمه سبزی:

سبزی خورشت را باید با روغن نسبتاً زیاد و با حرارت متوسط، خیلی تفت بدید. در حدی که رنگ سبزی کاملاً قهوه ای شود و دیگه سبز رنگ نباشد.

 به خورشت خیلی کم در حد یک قاشق غذا خوری رب گوجه برای ۳۰۰ گرم گوشت اضافه کنید. یا اصلاً رب گوجه نزنید. رب گوجه کم طعم خورشت را بهتر می کند اما اگر زیاد بریزید رنگ خورشت را عوض می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied