شمانیوز
شما نیوز

در مراسمی با حضور مسئولان بورسی و برخی نمایندگان مجلس؛

ناشران برتر سال 1401 بازار سرمایه معرفی شدند

ناشران برتر بورسی بر اساس سه معیار «شفافیت اطلاعاتی»، «حاکمیت شرکتی» و «توسعه بازار سرمایه» معرفی شدند.

ناشران برتر سال 1401 بازار سرمایه معرفی شدند

به گزارش شادا، دومین همایش تجلیل از ناشران برتر بورسی ظهر امروز برگزار شد و 10 ناشر برتر سال 1401 به ترتیب معرفی شدند.

بر این اساس، شرکت پلیمر آریا ساسول به عنوان ناشر برتر سال 1401 انتخاب شد و پتروشیمی نوری، شرکت سیمان پارس نو، فولاد کاوه جنوب کیش، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، موتورسازان تراکتورسازی ایران، برق و انرژی پیوندگستر پارس، رایان هم‌افزا، تولیدی ایران‌تایر و سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید به ترتیب عنوان دوم تا دهم ناشران برتر سال 1401 را به خود اختصاص دادند.

با توجه به تغییر دستورالعمل افشا در سال ۱۳۹۶ و حذف پیش بینی درآمد هر سهم، موضوع رتبه‌بندی ناشران اوراق بهادار متوقف شد؛ اما با توجه به اهمیت ویژه رتبه‌بندی ناشران و تقاضای فعالان بازار سرمایه مبنی بر راه‌اندازی مجدد رتبه‌بندی ناشران، این موضوع به‌عنوان یکی از وظایف اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران مورد تصویب قرار گرفت.

اهمیت رتبه‌بندی ناشران از آنجاست که شفافیت هرچه بیشتر عملکرد ناشران سبب افزایش آگاهی سهامداران و فعالان بازار سرمایه از میزان رعایت ضوابط و دستورالعمل و قوانین و مقررات توسط ناشران اوراق بهادار و ایجاد فضای رقابتی از حیث شفافیت و پاسخگویی بیشتر ناشران اوراق بهادار به سهامداران می‌شود.بر همین اساس، اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم به رتبه‌بندی ناشران بر مبنای ۳ معیار کلیدی «شفافیت اطلاعاتی»، «حاکمیت شرکتی» و «توسعه بازار سرمایه» با هدف انتشار لیست رتبه‌بندی ناشران اوراق بهادار به‌صورت دوره‌ای کرد که پیش‌بینی می‌شود تحقق این امر منجر به افزایش شفافیت و پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار سرمایه شود.

به منظور تحقق این هدف، پیش‌نویس دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار در سال ۱۴۰۱ تهیه و در حال طی‌کردن مراحل تصویب است.

در این دستورالعمل علاوه به بررسی موارد عدم رعایت قوانین و تخلفات ناشران، تلاش شده مشوق‌هایی برای آن دسته از ناشرانی که نقش بسزایی در رشد و توسعه بازار سرمایه از حیث شفافیت، استفاده ابزارهای مالی نوین، افزایش تولید و سود اقتصادی واحد تجاری دارند در نظر گرفته شود.

همچنین تلاش شده است مزایای تشویقی برای ناشران برتر از جمله سهولت در امر پذیرش شرکت‌های تابعه، فرایندهای صدور اوراق بدهی و سرمایه‌ای و معافیت‌های مالیاتی بیش‌تر (پس از تصویب در یکی از قوانین بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه) و سایر مزایا در نظر گرفته شود.

در همین راستا موضوع تجلیل از ناشران برتر سال ۱۴۰۰ سال گذشته برگزار شد و به منظور ایجاد فرهنگ تجلیل از ناشرانی که در امر اطلاع‌رسانی به موقع و قابل اتکا و حفظ حقوق سهامداران پیش رو بودند برای سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت.

در این همایش، «ارائه اطلاعات به موقع»، «ارائه اطلاعات قابل اتکا»، «ارائه گزارش حسابرسی مقبول»، «نداشتن سابقه تخلفات در یکسال گذشته»، «پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام»، «عدم تملک سهام شرکت مادر توسط شرکت‌های فرعی»، «عدم عضویت در بیش از ۳ ناشر ثبت شده نزد سازمان و نهادهای مالی به عنوان عضو غیرموظف»، «حضور عضو غیرموظف مالی در ترکیب هیات مدیره»، «ارائه اطلاعات زودتر از موعد» و «افزایش در میزان تولید (برای ناشران تولیدی) و نیز افزایش درآمد عملیاتی و سودآوری» 10 معیار انتخاب 10 ناشر برتر بود که از آنها تجلیل شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied