شمانیوز
شما نیوز

استرس | درمان استرس

درمان استرس با روش های ساده | با این روش ها از شر استرس خلاص شوید

اگر شماهم زیاد دچار استرس و اضطراب می شوید با ما همراه باشید تا از روش های ساده برای درمان استرس آگاه شوید.

درمان استرس با روش های ساده | با این روش ها از شر استرس خلاص شوید

خیلی از افراد هر روز با استرس و اضطراب  روبه رو می شوند.  داشتن استرس شدید می تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیرات بد بگذارد. در ادامه رهای ساده برای درمان استرس را به شما پیشنهاد می کنیم.

کاهش مصرف  کافئین

کافئین یک ماده شیمیایی در قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا است که دستگاه عصبی مرکزی شما را تحریک می کند.

بر اساس بررسی منابع معتبر در سال ۲۰۲۱ در مورد این موضوع، مصرف بیش از حد ممکن است اضطراب را بدتر کند، همچنین می تواند به خواب شما نیز آسیب برساند و علائم استرس و اضطراب را افزایش دهد.

افراد آستانه های متفاوتی برای تحمل میزان کافئین دارند. اگر کافئین شما را پریشان یا مضطرب می کند، با جایگزینی قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا با قهوه بدون کافئین، چای گیاهی یا آب، مصرف آن را کاهش دهید.

اگرچه قهوه در حد اعتدال فواید سلامتی نیز دارد، اما توصیه می‌شود مصرف کافئین را کمتر از ۴۰۰ میلی‌گرم در روز نگه دارید، که برابر با ۴ تا ۵ فنجان (۰.۹ تا ۱.۲ لیتر) قهوه است با این حال، افراد حساس به کافئین ممکن است پس از مصرف کمتر کافئین، اضطراب و استرس بیشتری را تجربه کنند، بنابراین مهم است که آستانه تحمل خود را نیز در نظر بگیرید و کمی صبور باشید.

استرس

افزایش فعالیت بدنی

اگر در طول روز استرس زیادی را تحمل می کنید قطعا، داشتن فعالیت بدنی به کاهش سطح آن کمک می کند، این منبع بسیار مطمئن بوده و باعث بهبود خلق و خو و عادات رفتاری شما نیز می شود.

یک مطالعه ۶ هفته ای از ۱۸۵ دانشجوی دانشگاه نشان داد که شرکت در ورزش هوازی ۲ روز در هفته به طور قابل توجهی سطح استرس را پایین می آورد، علاوه بر آن نشان داده شده است که ورزش منظم نیز در کم کردن استرس و افسردگی های ناشی از علائم مختلف می تواند تاثیرگذار باشد.

اگر در حال حاضر تحرک زیادی ندارید و در اکثر اوقات با استرس دست و پنجه نرم می کنید، می توانید با فعالیت های ملایمی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری شروع کنید، انتخاب فعالیتی که از آن لذت می برید ممکن است در دراز مدت به پایبندی شما برای ادامه دادن منظم آن کمک کند.

شرکت در کلاس یوگا

یوگا یک روش محبوب برای کاهش استرس در تمام گروه های سنی است در حالی که سبک های یوگا متفاوت هستند اما اکثر آنها یک هدف مشترک دارند، آن هم تسلط به بدن و ذهن شما برای ایحاد حس رهایی و آزادی است.

منبع معتبری از تحقیقات نشان می دهد که یوگا به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند به علاوه، می تواند آرامش روانی را هم بهتر کند، به نظر می رسد که این فواید مربوط به تأثیر یوگا بر دستگاه عصبی و پاسخ به استرس شما باشد؛ این ورزش همچنین باعث کاهش سطح کورتیزول، فشار خون و ضربان قلب می شود و در عین حال سطح گاما آمینوبوتیریک اسید را افزایش می دهد، یک انتقال دهنده عصبی که در افراد مبتلا به اختلالات خلقی پایین است.

نفس عمیق بکشید

استرس ذهنی اعصاب سمپاتیک شما را فعال می کند و بدن شما را به حالت جنگ یا گریز تبدیل می کند در طی این واکنش، هورمون‌های استرس باعث ایجاد علائم فیزیکی مانند ضربان قلب سریع‌تر، تنفس تندتر و انقباض عروق خونی می‌شوند.

تمرینات تنفس عمیق ممکن است به فعال کردن اعصاب پاراسمپاتیک شما که پاسخ آرام سازی را کنترل می کند، کمک کند .

وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید!

حمایت اجتماعی از طرف دوستان و خانواده ممکن است به شما کمک کند تا از زمان های استرس زا عبور کنید و فکر خود را برای مدتی آزاد و رها سازید.

طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در ۱۶۳ بزرگسال جوان نشان داد که در سن کالج لاتینکس سطوح پایین‌تری از حمایت دوستان، خانواده و شرکای عاشقانه را با تنهایی، علائم افسردگی و استرس جایگزین می کنند.

داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی برای سلامت روان کلی شما مهم است، اگر احساس تنهایی می کنید و دوستان یا خانواده ای ندارید که به آنها وابسته باشید، گروه های حمایت اجتماعی بسیار کمک کننده هستند.

پیوستن به یک باشگاه یا تیم ورزشی یا داوطلب شدن برای هدفی که برای شما مهم است نیز می تواند در سلامت روحی و جسمی شما بسیار تاثیرگذار باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied