شمانیوز
شما نیوز

قیمت گوشت | گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز اعلام شد | هر کیلو گوشت قرمز چند؟

جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام شد.

قیمت گوشت قرمز اعلام شد | هر کیلو گوشت قرمز چند؟

جدیدترین قیمت گوشت قرمز اعلام شد. قیمت گوشت قرمز در بازار روند افزایشی دارد. قیمت گوشت و قیمت مرغ اخیرا افزایش قابل توجهی داشتند. دولت قول داد قیمت گوشت را کاهش دهد. جزئیات بیشتر از قیمت گوشت را در این مطلب بخوانید.

درحالی ‌که قیمت گوشت قرمز به ‌دلیل کاهش تولید، رو به افزایش است، نرخ هرکیلو مرغ که در هفته‌های گذشته از ۱۰۰هزار تومان عبور کرده بود، اکنون به زیر ۸۰هزار تومان رسیده است.

درحالی ‌که قیمت گوشت قرمز به ‌دلیل کاهش تولید، رو به افزایش است، نرخ هرکیلو مرغ که در هفته‌های گذشته از ۱۰۰هزار تومان عبور کرده بود، اکنون به زیر ۸۰هزار تومان رسیده است. آمارها نشان می‌دهد علت این افت قیمت ناشی از این است که تولید گوشت طیور در تیرماه امسال ۳درصد افزایش یافته و میزان جوجه‌ریزی هم روند افزایشی دارد.

آمارها نشان می‌دهد گوشت مرغ در نقاط مختلف شهر تهران به قیمت ۷۸تا ۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد. پیش از این قیمت گوشت مرغ از ۱۰۰هزار تومان عبور کرده بود. اما اصل ماجرا چیست؟ علت کاهش قیمت گوشت مرغ با وجود اینکه این محصول پروتئینی به کالای جایگزین گوشت قرمز تبدیل شده، چیست؟​

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد مقدار تولید گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی در تیر ۱۴۰۲نسبت به خرداد ۳ درصد افزایش یافته است.

اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد میزان جوجه‌ریزی نیز در تیرماه به ۱۳۰میلیون قطعه رسیده و در مردادماه هم پیش‌بینی ۱۳۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی در بازار وجود دارد که نشان می‌دهد حجم تولید مرغ افزایش یافته و اکنون عرضه بیشتر از تقاضاست؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود شرکت پشتیبانی امور دام در روزهای آینده مجبور شود مازاد تولید مرغداران را جمع‌آوری کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ در هفته‌های بعد به کمتر از قیمت مصوب نیز برسد چرا که به‌دلیل افزایش جوجه‌ریزی در حال حاضر قیمت جوجه یک روزه به کمتر از نرخ مصوب رسیده است.

در مورد گوشت قرمز اما آمار متفاوتی وجود دارد. آن طور که دیروز مرکز آمار اعلام کرد مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیرماه امسال نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل ۱۴درصد و نسبت به خردادماه ۳درصد کاهش نشان می‌دهد. در تیرماه امسال تولید گوشت گوسفند ۲۶درصد، بز ۷درصد، گاو و گوساله ۴درصد و گاومیش ۱۴درصد افت کرده است. در این ‌ماه فقط میزان تولید گوشت شتر ۳۷درصد افزایش داشته است.

این آمار از میزان کشتار دام‌های زنده در تیرماه به‌دست آمده و به نوعی نشان‌دهنده آن است که سطح تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته و سطح کشتار نیز متناسب با آن نزولی شده است. به‌نظر می‌رسد مردم در حال جایگزین کردن گوشت مرغ به جای گوشت قرمز هستند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکوت و تقاضا پایین است، می‌گوید: به‌دلیل قیمت بالای گوشت، تقاضا روند کاهشی دارد، ضمن اینکه توان خرید مردم کم است؛ همچنین به‌دلیل اینکه سال‌های گذشته کشتار بی‌رویه انجام شده، عرضه کم است و این باعث شده قیمت‌ها افزایشی باشد.

علی‌اصغر ملکی با تأکید بر اینکه اکنون نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش فروش داریم، اضافه می‌کند: مغازه‌دار هر کیلو گوشت گوسفندی را ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان می‌خرد و با ۱۰ درصد سود به مردم عرضه می‌کند.

در تهران به ‌دلیل اینکه مردم گوشت با دنبه نمی‌خرند نیز قیمت تا حدی بالاتر است؛ ضمن اینکه قیمت گوشت قرمز در تهران به‌دلیل هزینه‌های جانبی و کرایه حمل، بیشتر از استان‌های مبدأ و دام‌خیز است. به‌ گفته او قرار است میزان واردات گوشت قرمز از کشورهای آسیای میانه افزایش یابد تا اوضاع بازار و قیمت، بهبود پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied