شمانیوز
شما نیوز

آلرژی خانگی | منبع آلرژی

10 دلیل اصلی آلرژی | این 10 مورد خانگی در شما آلرژی ایجاد می کند

در این مطلب به 10 دلیل اصلی خانگی که می تواند در شما آلرژی ایجاد کند اشاره می کنیم.

10 دلیل اصلی آلرژی  | این 10 مورد خانگی در شما آلرژی ایجاد می کند

افراد زیادی هستند که به آلرژی مبتلا هستند. اغلب دلیل اصلی آرژی در افراد مشخص نیست. در این مطلب به 10 منبع اصلی خانگی ایجاد آلرژی اشاره می کنیم. دیوید کوری، استاد ایمونولوژی، آلرژی و روماتولوژی در کالج پزشکی هیوستون، توصیه می کند: فرش های کم پرز یا بدون پرز را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شوند و از انتخاب فرش های ضخیم و کرک دار که مواد حساسیت‌زا را جذب می‌کنند، اجتناب کنید.

بنیاد آسم و آلرژی آمریکا اعلام کرد که حدود ۵۰ میلیون آمریکایی تحت تأثیر کنه‌های گرد و غبار، کرک، کپک و سایر مواد حساسیت‌زا در خانه قرار دارند، در حالی که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تأیید می‌کند که تراکم آلودگی‌های داخل خانه ممکن است دو تا پنج برابر بیشتر از بیرون منزل باشد.

به این دلایل، مایو کلینیک توصیه می کند مطمئن شوید که خانه عاری از محرک های آلرژی‌زای سرفه‌آور است. دکتر تانیا الیوت، سخنگوی کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، می‌گوید: کلمه کلیدی این امر «اجتناب» است، به این معنی که از همه عواملی که باعث آلرژی می شوند، مانند گرده‌ها، غبار و کرک حیوانات خانگی دوری کنید. سپس این مکان‌ها را که می‌توانند پناهگاه‌های امن مخفی برای محرک‌های آلرژی‌زا در داخل خانه باشند، تمیز کنید و با از بین بردن آن‌ها به کاهش سرفه و عطسه در بین اعضای خانواده و تنفس بهتر کمک‌ کنید.

در زیر لیستی از منابع آلرژی‌زا آورده شده است:

فرش

مطالعات نشان داده است که سطوح آلرژی‌زا در خانه‌هایی که فرش دارند، در مقایسه با خانه‌هایی که کف‌شان چوبی یا سنگفرش است، بیشتر است. توصیه می‌شود فرش‌ها را با جاروبرقی با فیلتر HEPA تمیز کنید که میکروذرات آلرژی‌زا را جذب می‌کند.

دیوید کوری، استاد ایمونولوژی، آلرژی و روماتولوژی در کالج پزشکی هیوستون، توصیه می کند: فرش های کم پرز یا بدون پرز را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شوند و از انتخاب فرش های ضخیم و کرک دار که مواد حساسیت‌زا را جذب می‌کنند، اجتناب کنید.

اسباب‌بازی بچه‌ها

مطالعات نشان می‌دهد که حتی عروسک‌های توپرمملو از مواد حساسیت‌زا هستند و اگر قابل شست‌وشو با ماشین لباسشویی باشند باید مرتب شسته شوند. طبق یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷، همچنین می توان عروسک را حداقل ۱۲ ساعت در یخچال نگهداری کرد تا دمای انجماد باعث از بین رفتن غبار شود.

پنکه

در حالی که فن‌ها هوا را به گردش در می‌آورند، تیغه های چرخان آن، گرد و غبار را در اتاق پخش می‌کند که باعث ایجاد علائم آلرژی‌زا در هوا مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم و سرفه می‌شود. قبل از روشن کردن پنکه، تیغه‌های آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار پاک شود.

کرک حیوانات اهلی

کرک حیوانات خانگی حاوی منابع آلرژی‌زا مانند سلول‌های مرده پوست و بزاق است. وب سایت مایو کلینیک می‌گوید: حیوانات پشمالوی خود را بیرون از اتاق خواب نگه دارید، هر زمان که هوا اجازه داد حیوان را بیرون بگذارید و اجازه ندهید او شما را لیس بزند. حمام کردن حیوانات حداقل یک بار در هفته نیز ممکن است به کاهش آلرژی‌های صادره از آنها کمک کند.

اثاثیه یا لوازم داخلی

یک مطالعه نشان داد که تقریبا ۷۵درصد اتاق خواب‌ها دارای ۳ منبع آلرژی‌زا یا بیشتر هستند. دکتر ویلیام رساچر، متخصص آلرژی در مرکز پزشکی نیویورک، می‌گوید: به دنبال غباری باشید که در محیط‌های گرم و مرطوب در رختخواب و اثاثیه داخلی هستند و از سلول‌های مرده پوست ما تغذیه کرده، سپس می‌میرند و یا مدفوع‌هایی را دفع می‌کنند که باعث علائم آلرژی‌زا می‌شوند.

توصیه می‌شود مطمئن شوید که خانه به خوبی از گرد و خاک تمیز کرده و تمام وسایل خانه را حداقل هفته‌ای یک بار با آب گرم بشویید.

یک نویسنده برای از بین بردن گرد و غبار اتاق ها به خصوص اتاق خواب می گوید، همیشه از بالا به پایین بروید، به گونه‌ای که از پنکه سقفی آغاز کرده تا به لوارم روی زمین برسید.

لباس

اگرچه گرده در خارج از منزل باعث ایجاد آلرژی می شود، اما می تواند چسبیده به لباس وارد خانه شود و آلرژی ایجاد کند. دکتر رساچر توصیه می‌کند: به محض ورود به خانه، لباس‌هایی را که در بیرون می‌پوشید عوض کنید و از گذاشتن آن‌ها روی مبل یا تخت خودداری کنید و بهتر است آن‌ها را بیرون از اتاق خواب بگذارید.

همچنین، آلیسا فلمینگ، نویسنده و متخصص آلرژی، هشدار می‌دهد که لباس‌هایی که از خشکشویی می‌آیند می‌توانند مواد شیمیایی و ترکیبات آلی فرار را در خانه آزاد کنند.

همچنین حلال‌های مورد استفاده در خشک‌شویی می‌تواند برای هفته‌ها در داخل خانه گازهایی را آزاد کند که منجر به تحریک دستگاه تنفسی و همچنین سردرد یا سرگیجه می‌شود. توصیه می‌شود که لباس‌هایی که از خشکشویی گرفته‌اید را برای چند روز در هوای پاک آویزان کنید.

آشپزخانه، حمام و گیاهان

دکتر رساچر می‌گوید: حمام‌ها، آشپزخانه‌ها و اتاق‌های رختشویی اغلب مکان‌های بسیار مرطوبی هستند و محیطی ایده‌آل برای آلرژی به وجود می‌آوردند. به همین دلیل است که کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی توصیه می‌کند که حمام را خشک نگه دارید و دارای تهویه مناسب باشد. دکتر رساچر توصیه می‌کند: خانه را تمیز و خشک نگه دارید تا شکاف‌هایی که ممکن است علائم آلرژی از آن بیرون بیاید، پر شود.

او هشدار می دهد: گیاهان آپارتمانی همچنین ممکن است پناهگاهی برای کپک‌ها باشند که علائم آلرژی‌زا ایجاد کند، زیرا برگ و خاک آنها حاوی رطوبت است.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی امکان وجود واکنش متقابل میان گیاهان و آلرژی‌های رایج در فضای باز را نشان داده‌اند.

آلیسا فلمینگ می‌گوید: خاک بیش از نیمی از گیاهان آپارتمانی محل مناسبی برای پرورش کپک است. او توصیه می کند گیاهان را در خاک استریل بکارید و روی آن را با یک لایه سنگ بپوشانید، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و بعد از برداشتن برگ های زائد، گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید.

کفش‌ها

برای جلوگیری از نفوذ مواد حساسیت‌زا و گرد و غباراز بیرون به داخل منزل از طریق کفش‌ها، کارشناسان توصیه می‌کنند که یک فضای جداسازی درست قبل از درب ورودی ایجاد کنید و یک پادری را در آنجا قرار دهید. همیشه جلوی درب ورودی را با جاروبرقی تمیز کنید و داخل خانه کفش نپوشید و همچنین از ورود کفش به داخل خانه جلوگیری کنید.

شمع‌های معطر و بخور

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، شمع‌ها، خوشبو کننده‌های هوا و بخورها می‌توانند ترکیبات آلی فرار را در هوا آزاد کنند که خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می دهد و می تواند منجر به التهاب چشم، پوست و بینی شود.

در مورد سیگار کشیدن، سایت مایو کلینیک تنها به یک جمله بسنده کرد و آن این بود که «اجازه ندهید کسی در هر جایی از خانه شما سیگار بکشد.»

کتاب‌ها

یک کتابخانه خانگی چشمگیر می‌تواند گرد و غبار را در خود جای دهد، به همین دلیل است که باید کتاب‌ها را در مکانی خشک نگه دارید و به طور مرتب آن را گردگیری کنید تا از ایجاد عوامل تحریک‌کننده جلوگیری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied