شمانیوز
شما نیوز

قیمت گوشت و مرغ | کاهش قیمت گوشت و مرغ

خبرخوش درباره قیمت گوشت و مرغ | قیمت گوشت و مرغ کاهشی می شود؟

قیمت گوشت و مرغ قرار است به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی کاهش پیدا کند.

خبرخوش درباره قیمت گوشت و مرغ | قیمت گوشت و مرغ کاهشی می شود؟

قیمت گوشت و مرغ در ماه های اخیر روند افزایش داشت. در برخی موارد به دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ شاهد نایاب شدن آن در میادین بودیم. قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی با بیان اینکه نیاز کشور روزانه بین 200 تا 230 هزار تن گوشت مرغ است، گفت: با روند جوجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود تولید مرغ تا یکی دو هفته آینده بیش از این رقم انجام شود.

علیرضا پیمان‌پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در برنامه گفت‌وگوی ساعت 14 صدا و سیما  گفت: با افزایش روند جوجه‌ریزی در کشور ظرف یکی دو هفته اینده تولید مرغ متعادل می‌شود. فرایندی که با همکاری زنجیره‌های تأمین و اتحادیه‌ها در زمینه تخم‌مرغ اتفاق افتاد و در چهار ماه گذشته 70 هزار تن تخم مرغ مازاد تولیدی از کشور صادر شد.

وی همچنین از تعامل بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و شبکه رایزن‌های بازرگانی کشور، تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: تحول زیرساخت ید روز ارت جهاد کشاورزی انجام شده و تولید مرغ در آینده علاوه بر تأمین نیاز، به مازاد هم می‌رسد.

پیمان‌پاک همچنین با بیان اینکه نیاز کشور روزانه بین 200 تا 230 هزار تن گوشت مرغ است، گفت: با روند جوجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود تولید مرغ تا یکی دو هفته آینده بیش از این رقم انجام شود.

* ذخایر استراتژیک از تولید داخل 2 برابر می‌شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی گفت: با مصوبه ستاد تنظیم بازار، ذخایر استراتژیک گوشت مرغ به دو برابر افزایش می‌یابد و باید 70 تا 80 هزار تن گوشت مرغ از منابع داخلی خریداری و ذخیره شود.

وی همچنین ادامه داد: برای تنظیم بازار داخلی تأکید بر زنجیره تأمین در داخل کشور انجام می‌شود تا تولید مرغ به یک ثبات برسد. برنامه بلندمدت علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادرات مستمر و پایدار است. 

وی در زمینه تأمین سویا و کنجاله سویا گفت: این نهاده به دو شکل کنجاله خشک و دانه سویا وارد می‌شود که تأکید ما بر واردات دانه سویاست تا صنایع روغن‌گشی در کشور هم فعال شوند و بخشیا زکنجاله سویا از کارخانه تصفیه روغن در داخل کشور تأمین شود.

وی گفتک‌البته اصلاح قیمت کنجاله هم باعث تأخیر در تأمین نکنجاله مورد نیاز مرغداران شد و در تصمیم جدید مقرر شد، مابه‌ازای 2700 تومانی از طریق سازمان برنامه و بودجه به شکل یارانه اختصاص داده شود که آن هم در قالب اوراق و نسیه انجام شد و بنابراین مشکل رفع می‌شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی گفت: براساس مصوبه هفته قبل ستاد تنظیم بازار، ارز مورد نیاز برای واردات سویا انجام شد و امروز 10 فروند کشتی کنجاله سویا به سمت ایران آماده حرکت است. البته چندی قبل برای یک بانک اروپایی در زمینه انتقال منابع ارزی واردات سویا مشکلاتی ایجاد شده بود که درگاه ارائه ارز به تأمین کنندگان کنجاله بسته شده بود، اما با فهم این مسئله در قالب تنوع مبادی واردات نهاده‌ها و همچنین تنوع شیوه‌های انتقال پول این مشکل را هم برطرف می‌کنیم.

پیمان‌پاک گفت: بارهاه گفته‌ایم باید تنوع مبادی واردات انجام شود و مسیر پرداخت پول هم اصلاح شود. در حال حاضر مشکل تأمین مالی برای کنجاله سویا حل شده، اما شکافی که یک ماه در تأمین آن اتفاق افتاد باعث مشکلاتی شده است که در مورد یک بانک اروپایی به وجود آمده بود و آن هم اخیرا رفع شده است.

پیمان‌پاک در مورد قیمت مرغ گفت: قیمت مرغ زنده به 52 هزار تومان می‌رسد که در آن صورت قیمت گوشت مرغ به 73 هزار تومان مصوب نزدیک می‌شود. افزایش قیمت در نهاده‌های کنجاله سویا وجود دارد، اما در مورد ذرت بین یک‌هزار و 1500 تومان زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود و روزانه سه کشتی دان مرغ و کنجاله در کشور تخلیه می‌شود و منابع ارزی هم از طریق ارز آزاد شده در عراق پرداخت می‌شود و طی هفته گذشته 15 کشتی نهاده‌های دامی از بنادر ترخیص شده‌اند.

وی گفت: چند کشتی روغن و جو و یکی دو کشتی کنجاله هم ترخیص شد. همچنین 10 کشتی از کنجاله خریداری شده که ارز آن هم با منابع آزاد شده از عراق پرداخت می‌شود و نگران ارزی نخواهد بود.

* تامین ارز نهاده دامی ، نفت در برابر غذا نیست

پیمان‌پاک همچنین با تقدیر از تلاش‌های بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی گفت: متأسفانه برخی این موفقیت را نادیده انگاشته و آن را به عنوان نفت در برابر غذا قلمداد کردند، در حالی که منابع بلوکه شده ما آزاد شده. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون باید 20 میلیارد دلار منابع برای نهاده‌های دامی دریافت کند و در حال حاضر که منابع ارزی بلوکه شده آزاد شده است از این طریق می‌پردازیم بنابراین به معنای نفت در برابر غذا نیست.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی گفت: طی یکی دو هفته آینده بازار مرغ به تعادل کامل می‌رسد. در حال حاضر قیمت مرغ در تهران برای مصرف‌کننده بیش از 78 تا 79 هزار تومان نیست. البته برخی مغازه‌های بالای شهر که احجاره‌های بالایی دارند، مجبورند که روی کالای خود بکشند تا این مدت سختگیری زیادی نشد اما از این پس در نظارت بر بازار سختگیری خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور واردات در مورد تأمین گوشت قرمز هم گفت: در زمینه گوشت قرمز هم مانند مرغ سال گذشته آسیب‌هایی وارد شد. در مورد مرغ می‌توان با برنامه‌ریزی 45 تا 60 روزه آن را برطرف کرد، اما در مورد گوشت قرمز زمان زیادی لازم است تا آسیب وارد شده جبران شود.

وی گفت: برنامه تولید قراردادی و دام پایه پرواری دنبال می‌شود. سال گذشته به خاطر حذف ارز 4200 تومانی بخشی از دامداران با ا فزایش هزینه تولید دچار مشکل شدند. جمعیت دامی کاهش پیدا کرد. 

پیمان‌پاک با بیان اینکه نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه یک‌میلیون تن است، گفت: از این میزان صد هزار تن ا ز طریق واردات تأمین می‌شود اما امسال علاوه بر این رغم 150 هزار تن دیگر هم باید وارد شود و یک مشکل در بخش کشاورزی، آمارها هستند که آمار دقیق از تولید و مصرف وجود  ندارد، اما امسال 150 هزار تن گوشت قرمز مازاد بر نیاز 100 هزار تنی سالهای قبل باید واردات شود که تا اردیبهشت سال 1403 این واردات انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: نیاز وارداتی گوشت قرمز 100 هزار تن گوشت منجمد برزیلی است که مصرف صنعتی دارد. همچنین گوشت قرمز دام سبک هم از کشورهای اوراسیا و افریقا تأمین می‌شود و اولین محموله گوشت افریقایی ظرف دو هفته آینده وارد بازار می‌شود. بخشی از گوشت هم از مغولستان و کشورهای شرق اروپا و اخیرا از استرالیا وارد خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی گفت: روزانه 60 تن گوشت گرم گوسفند و 60 تا 70 تن گوشت گوساله گرم هم از پاکستان وارد می‌شود. در زمینه دام سبک به 120 تن می‌رسیم و همچنین با همکاری بانک مرکزی منابع ارزی مناسبی برای تنخواه واردات گوشت اختصاص داده می‌شود که به دستور معاون اول انجام شده و پیش‌بینی‌ما این است که بازار گوشت ظرف یک ماه آینده به تعادل برسد.

وی همچنین ادامه داد: تلاش می‌شود قیمت گوشت در زمستان افزایش نیابد و نرخ گوشت به قیمت سالهای قبل که برای گوشت لاشه کیلویی 320 تا 330  هزار تومان بود برسیم.

پیمان‌پاک اظهار داشت: در حال حاضر گوشت وارداتی کیلویی 260 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. روزانه 10 هزار گوسفند هم در کشتارگاه‌های تهران ذبح می‌شود.

وی در مورد قیمت باثبات شقه گوسفندی گفت: این نرخ بین 320 تا 340 هزار تومان خواهد بود. و اردات گوشت گرم هم با ارز نیمایی انجام می‌شود.

پیمان پاک در مورد خبری که به اشتباهی در هفته قبل در مورد حذف ارز نیمایی گوشت منتشر شده بود گفت: گوشت قرمز با ارز نیمایی تأمین می‌شود. البته یک بخشی از گوشت قرمز به صورت منجمد برای صنایع و رستوران‌ها تأمین می‌شود که معطل تأمین ارز 28 هزار و 500 تومانی مانده بود، در نتیجه قیمت در بازار به صورت کاذب بالا رفت اما با همکاری اتحادیه‌ها و واردات به موقع و همچنین انتقال محموله گوشت منجمد از گروه یک به گروه دوم کالایی و اختصاص یک‌میلیارد دلار منابع ارزی برای آن شاهد افزایش عرضه بودیم و قیمت گوشت گوساله منجمد از 350 هزار تومان به 300 هزار تومان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه کنجاله سویا برای دام‌های شیری است، گفت: نکته دیگر این است که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی بر روی اصلاح جیره غذایی دام کار می‌کند و نباید دامداران صرفا وابسته به کنجاله سویا باشند، بلکه می‌توانند با کنجاله‌های دیگر مانند کلزا و سایر دانه‌های روغنی هم تأمین کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied