شمانیوز
شما نیوز

سازمان منطقه آزاد ماکو

ماکو هاب اتصال همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه اروپا و سرزمین چهارسو، هاب اتصال همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان است.

ماکو هاب اتصال همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان

در نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در ایروان، حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران به همراه حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به منظور تقویت مبادلات تجاری و ترانزیتی بین دو کشور با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان دیدار گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که با همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان برگزار شد، حجت الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، با اشاره به تفاهم روسای جمهور دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی، از آمادگی عملی و راهکار مشخص مناطق آزاد ایران برای تحقق این مهم خبر داد.

عبدالملکی با تشریح مسائل مربوط به میزان اخذ تعرفه گمرکی در مبادی ورودی و خروجی دو کشور که در منطقه آزاد ارس واقع شده است، گفت: مناطق آزاد و دولت ایران، برای به صفر رساندن تعرفه عوارض ورودی کامیون‌ها و تریلی‌های باربری که از ارمنستان وارد خاک ایران می‌شوند در صورت صفر کردن همین تعرفه برای طرف ایرانی از سوی دولت ارمنستان اعلام آمادگی می‌کند.

وی، بالا بودن تعرفه عوارض ورودی برای کامیون‌ها و تریلی‌های ایرانی از سمت دولت ارمنستان را یکی از دلایل مهمی دانست که باعث کاهش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به ظرفیت کریدور شمال جنوب، از آمادگی مناطق آزاد چابهار و ارس، به عنوان مبادی ابتدایی و میانی این کریدور خبر داد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با مکانیزم حمل و نقل ترکیبی (دریایی، جاده‌ای و ریلی) و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری و صنعتی می‌تواند مسیر حمل بار از چابهار به ارس و از ارس تا ارمنستان را تقویت و بهبود بخشد.‌

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان اهداف برگزاری این نمایشگاه در ارمنستان و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران پرداخت.‌

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان نیز ضمن بیان فرصت طلایی این نمایشگاه برای مشارکت بخش خصوصی ارمنستان با شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی، از اهمیت بهره‌گیری ارمنستان از تجربه غنی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سخن گفت.

وی اظهار داشت: بسته‌های سرمایه گذاری آماده شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران هدایت‌کننده خواهد بود و سرمایه‌های بسیاری را جذب خواهد کرد.

وزیر زیرساخت‌های ارمنستان در مورد مسائل و راهکارهای ارئه شده در امور تجاری و ترانزیتی نیز، گفت: روابط استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران همواره برای ارمنستان حائز اهمیت بوده و همه تلاشمان را برای تقویت این مبادلات انجام خواهیم داد.‌

در پایان مقرر شد کمیته‌ای متشکل از کارشناسان هر دو کشور، مسئولیت پیگیری موارد مطرح شده را تا حصول نتیجه بر عهده گیرند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied