شمانیوز
شما نیوز

بیت کوین

عملکرد بهتر بیت کوین در برابر سبد سرمایه گذاری وارن بافت

پوزیشن‌های اسپات و اهرمی بیت‌ کوین از اوایل سال 2019 عملکرد بهتری از سهام برکشایر هاتاوی داشته است. آیا زمان خرید بیت کوین توسط وارن بافت فرا رسیده است؟

عملکرد بهتر بیت کوین در برابر سبد سرمایه گذاری وارن بافت

به گزارش شمانیوز:‌ وارن بافت، سرمایه‌گذار مشهور و رئیس برکشایر هاتاوی، تولد 93 سالگی خود را در 30 آگوست جشن گرفت. وی در طول زندگی طولانی خود، به طور ثابت به یک استراتژی سرمایه‌گذاری پایبند بوده است. این استراتژی شباهت‌هایی به رویکرد «Buy and Hold» دارد که در فضای بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیز متداول است.

با این حال، تمرکز بافت بر دارایی‌هایی با پتانسیل درآمد قوی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و بخش‌هایی است که او و تیمش درک عمیقی از ریسک‌ها، فضای رقابت و مزایای مرتبط با آن را دارند.

سوال این است که آیا بافت با چشم‌های ریزبین خود می‌تواند در درازمدت بهتر از بیت کوین عمل کند؟ علاوه‌بر‌این، سرمایه‌گذاران باید این سوال را مطرح کنند که چرا یکی از بزرگترین انتخاب‌کنندگان سهام در تمام دوران، در حال حاضر پول نقد و اوراق قرضه کوتاه‌مدت را به عنوان دومین دارایی بزرگ در پرتفوی خود نگه می‌دارد.

یک نمونه جالب از رویکرد او، پرحجم‌ترین سهام نگهداری‌شده توسط برکشایر هاتاوی، سهام اپل (AAPL) است. برکشایر در ابتدا این سهام را در اوایل سال 2016 خریداری کرد، زمانی که اپل بیش از 500 میلیارد دلار ارزش داشت. قابل توجه است که برکشایر هاتاوی در سال 2022 به سرمایه گذاری در AAPL ادامه داد، حتی زمانی‌که سهام آن از زمان خرید اولیه بیش از 500 درصد افزایش یافته بود. این مسئله نشان‌دهنده تعهد بافت به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، صرف نظر از تغییرات کوتاه‌مدت قیمت است.

 

بافت کالاهای غیر‌مولد را کم‌اهمیت می‌داند

برکشایر هاتاوی در نامه‌ای در فوریه ۲۰۱۲ نگرانی‌های خود را در مورد کاهش ارزش پول کاغذی ابراز کرد و محدودیت‌های طلا را مورد بحث قرار داد. برکشایر هاتاوی استدلال کرد که طلا فاقد کاربرد عملی است، زیرا تقاضا برای اهداف صنعتی و جواهرسازی کمتر از تولید است و قیمت آن عمدتاً ناشی از احساسات مبتنی بر ترس است که منجر به افزایش موقت قیمت آن می‌شود. در مقابل، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مولد سود و بازده قابل‌توجهی می‌تواند ایجاد کند. 

در مقابل موفقیت‌های بافت، قیمت بیت کوین در 12 ماه پس از اظهارات انتقادی وی در مورد بی‌معنی‌بودن سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای غیر‌مولد، حدود 683 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، در یک افق چهار ساله، سود بیت کوین در رقم خیره کننده 9014 درصد قرار دارد.

برای مقایسه عملکرد سهام برکشایر هاتاوی با بیت کوین، با توجه به تمرکز بافت بر سود و بازده، که اساساً با ویژگی کالاهایی مانند طلا یا بیت کوین متفاوت است، عملکرد سهام برکشایر هاتاوی با استفاده از ضریب سه برای شبیه‌سازی موقعیت اهرمی محاسبه شده است.

اگر فردی 1000 دلار در بیت کوین (نقطه‌ای) سرمایه گذاری کرده بود و در اوایل سال 2019 یک موقعیت خرید اهرمی در سهام برکشایر هاتاوی ایجاد می‌کرد، سرمایه گذار بازدهی 7020 دلاری را در بیت کوین در مقایسه با 5623 دلاری در شرکت بافت مشاهده می‌کرد.

به طور مشابه، برای سرمایه‌گذاری که از سال 2017 شروع می‌شود، 1998 دلار با استفاده از استراتژی اهرمی در سهام برکشایر هاتاوی و 3798 دلار در بیت کوین به دست می‌آید.

شکاف بالقوه در استراتژی سرمایه‌گذاری بافت؛ سیگنالی برای نگهداری کالاهای غیرمولد چون بیت کوین

مهم است که به یک شکاف بالقوه در نظریه سرمایه‌گذاری بافت توجه کنیم: برکشایر هاتاوی در حال حاضر معادل بیش از  147 میلیارد دلار به‌صورت نقدی و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در سبد خود دارد که نشان‌دهنده 18.5 درصد از کل سرمایه بازاری شرکت است. این مسئله سوالاتی را در مورد اینکه آیا بافت منتظر نقاط ورود بهتر به سهام منتخب خود است یا اینکه بازده 5.25 درصدی سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت را رضایت بخش می‌داند یا خیر، ایجاد می‌کند.

بیت کوین ممکن است یک ذخیره عالی ارزش نباشد و نوسانات آن همواره موضوع نگرانی فعالان بازار بوده است. علاوه‌بر‌این، لازم است اذعان کنیم که بیت کوین هنوز با رکود اقتصادی جهانی مواجه نشده و قضاوت قطعی درباره آن زودهنگام خواهد بود. 

با این حال، عملکرد بهتر قیمت بیت کوین در مقایسه با سهام برکشایر هاتاوی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای آن را به عنوان یک ذخیره ارزش جایگزین مناسب می‌بینند.

با توجه به این موضوع، موقعیت نقدی برکشایر هاتاوی به عنوان یک هشدار احتیاطی بالقوه برای کسانی است که در مورد بیت کوین شک دارند و پیشنهادی است برای آن‌ها که برای سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی دارایی‌های غیرمولد محتاط هستند. به عقیده بسیاری، با توجه به اینکه ارزش کل بازار بیت کوین در حال حاضر 500 میلیارد دلار است، این بازار پتانسیل قابل‌توجهی را برای ایفای نقش بزرگتر در چشم‌انداز مالی نشان می‌دهد./ تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied