شمانیوز
شما نیوز

استرس | درمان استرس

استرس چیست ؟ | درمان استرس با روش های ساده

همه ما هر روز و هرشب با استرس مواجه می شویم. اما استرس چیست ؟ علل ایجاد استرس در چیست ؟ درمان استرس به چه صورت است ؟ در مقاله به تمام پرسش ها پاسخ داده است.

استرس چیست ؟ | درمان استرس با روش های ساده

استرس چیست؟

استرس پاسخ بدن ما به فشارهایی است که بر آن وارد می‌شود. بسیاری از اتفاقاتی که در زندگی برای ما رخ می‌دهند، می‌توانند باعث این عامل شوند. معمولاً هم زمانی به وجود می‌آید که ما چیزی جدید، غیرمنتظره یا تهدیدآمیز را تجربه می‌کنیم یا اینکه احساس می‌کنیم کنترل کمی بر روی اوضاع داریم.

واکنش همه ما به استرس متفاوت است؛ توانایی ما در مقابله با استرس به ژنتیک، اتفاقات دوران کودکی، شخصیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی ما بستگی دارد. وقتی ما با استرس مواجه می‌شویم، بدنمان هورمون‌های استرس تولید می‌کند که باعث تحریک ما به مبارزه یا فرار از آن موقعیت می‌شوند و در نتیجه سیستم ایمنی بدنمان فعال می‌گردد. از این رو ما می‌توانیم سریعاً به موقعیت‌های خطرناک واکنش نشان دهیم.

استرس

گاهی اوقات احساس استرس مفید است و به ما کمک می‌کند که بر ترس یا درد خود غلبه کنیم. در ضمن معمولاً هورمون‌های استرس پس از پایان یافتن موقعیت استرس‌زا دوباره به حالت عادی برمی‌گردند و هیچ اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. اما استرس زیاد، تأثیرات منفی روی ما می‌گذارد، زیرا دائماً ما را وادار به مبارزه یا فرار می‌کند و بعد از مدتی ما را از پای درمی‌آورد.

علت استرس

استرس در نتیجه اتفاقات مختلفی در زندگی همه ما بروز می‎‌کند. برخی از مهمترین علل استرس عبارتند از:

  1. قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی و روانی
  2. مواجه با تغییرات بزرگ در زندگی
  3. نگرانی در مورد چیزهای مختلف
  4. نداشتن کنترل زیاد یا عدم کنترل بر نتیجه یک رخداد
  5. داشتن مسئولیت‌هایی که به نظر شما طاقت‌فرسا هستند
  6. عدم وجود کار، فعالیت یا تغییرات کافی در زندگی
  7. عدم اطمینان کافی در زندگی

برای درمان استرس چه بخوریم؟

از علائم استرس واکنش بدن نسبت به محیط و عوامل محیطی خوب یا بد است. رژیم غذایی سالم می‌تواند یکی از راه‌ های درمان استرس باشد. دمنوش‌های ضد استرس یکی از راه‌ های درمان استرس هستند و بیشتر به افرادی توصیه می‌شوند که تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی برای درمان استرس ندارند.

مزیت دمنوش‌های ضد استرس این است که مصرف منظم و با دوز مناسب آن‌ها در بلندمدت تاثیر قابل توجهی روی کاهش میزان استرس فرد می‌گذارد، البته این نکته مهم را به‌ خاطر داشته باشید که درست است دمنوش‌های ضد استرس منشا گیاهی دارند، اما مصرف خودسرانه آنها هم به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بنابراین پیش از مصرف داروهای گیاهی و حتی دمنوش‌های ضد استرس حتما با مشاوره تلفنی دکتر روانپزشک مجوز را دریافت کنید. بهترین دمنوش‌های ضد استرس برای درمان این عارضه عبارتند از:

دمنوش سنبل‌الطیب

دمنوش ضد استرس اسطوخودوس

دمنوش ضد استرس بادرنجبویه

راه درمان سریع استرس و اضطراب چیست؟

به نقل از «betterup» یوگا، مراقبه و ورزش از جمله راه‌ های درمان استرس هستند، اما گاهی در شرایط استرس‌زایی قرار می‌گیرید که این تکنیک‌ها قابل استفاده نیستند و باید به ‌دنبال راه درمان سریع استرس و اضطراب باشید. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ های درمان سریع استرس و اضطراب، پرت کردن حواس به سمت موضوع دیگری است؛ یعنی باید حواس دیگری مثل بینایی، بویایی، چشایی، صدا یا لامسه را درگیر کنید.

سیستم بدن هر فردی مختص خودش هست بنابراین برای پیدا کردن راه درمان سریع استرس و اضطراب باید امتحان کنید تا ببینید کدام تکنیک برای شما بیشتر جواب می‌دهد. در اینجا به چند تکنیک و راه درمان سریع استرس و اضطراب می‌پردازیم:

نفس عمیق بکشید

بدن در واکنش به عوامل تنش‌زا، هورمون استرس تولید می‌کند. درنتیجه ضربان قلب بالا می‌رود، سرعت تنفس بیشتر و رگ‌های خونی منقبض می‌شوند. تنفس عمیق باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن می‌شود که عامل کنترل واکنش آرامش است. تنفس دیافراگم و تنفس شکمی از تکنیک‌های نفس عمیق هستند که می‌توانید به‌ عنوان راه‌ های درمان سریع استرس و اضطراب روی آن‌ها حساب باز کنید.

موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید

صدای طبیعت و موسیقی آرام به‌خصوص موسیقی‌های مختص مدیتیشن می‌توانند باعث کاهش ترشح هورمون استرس در بدن شوند.

با حیوان خانگی خود وقت‌گذرانی کنید

تعامل با حیوان خانگی باعث ترشح هورمون اوکسی‌توسین در مغز می‌شود که هورمون شادی است و روحیه مثبت ایجاد می‌کند.

شمع روشن کنید

شمع روشن کردن به‌خصوص شمع‌های معطر، باعث ایجاد حس آرامش در فرد می‌شود. شمع‌ با رایحه اسطوخودوس، قهوه و شکلات، وانیل، گل سرخ و بابونه می‌تواند سریع استرس‌تان را کم کند.

بخندید

خندیدن نقطه مقابل استرس و اضطراب است که باعث کاهش آن می‌شود. به‌ علاوه اینکه خندیدن در بلندمدت سیستم ایمنی و خلقی‌تان را هم بهبود می‌بخشد. تماشای یک ویدیوی کمدی و طنز یا دیدار با دوستی که باعث خندیدن می‌شود، راهکار خوبی برای درمان سریع استرس و اضطراب است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied